رشد ۱۸۵ درصدی فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی در هفت سال گذشته

تعداد فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی ۱۴ مورد در سال ۹۲ به ۲۶۰ مورد در سال ۹۹ رسیده است که نشان دهنده رشد ۱۸۵ درصدی فرصت‌های مطالعاتی در هفت سال گذشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اعضای هیئت علمی نقشی اساسی در تعامل دانشگاه با دولت و جامعه دارند.ایسکانیوز پیش‌تر در مصاحبه با یکی از اعضای هئیت علمی دانشگاه امیرکبیر به مقایسه مشارکت‌های اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های ایران و کشورهای توسعه یافته پرداخته است. در این مصاحبه مطرح شده است که برای مثال استادان آمریکایی فقط ۹ ماه از سال حقوق می‌گیرند و برای درآمد داشتن در ۳ ماه دیگر مجبور پروژه‌های صنعتی به دانشگاه معرفی کنند. 

ایران هم در سال‌های اخیر برنامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی برای افزایش قراردادهای صنعتی دانشگاهیان پیش گرفته است. برای مثال همه استادان جوان موظف‌اند که به فرصت مطالعاتی صنعتی بروند. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت علوم، تعداد فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی ۱۴ مورد در سال ۹۲ به ۲۶۰ مورد در سال ۹۹ رسیده است که نشان دهنده رشد ۱۸۵ درصدی فرصت‌های مطالعاتی در هفت سال گذشته است.

نمودار زیر نشان‌دهنده تعداد فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در جامعه و صنعت است؛

رشد ۱۸۵ درصدی فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی در هفت سال گذشته

این نمودار نشان می‌دهد که اعضای هیئت علمی ۱۴ فرصت‌ مطالعاتی در دانشگاه و صنعت در سال ۹۲ بوده است که سه سال بعد تقریبا به نصف کاهش یافت. به طوری که تعداد فرصت‌های مطالعاتی در سال ۹۳، ۹۴ و ۹۵ به ترتیب هشت، هفت و دوباره هشت فرصت بوده است؛ اما از سال ۹۶ تا ۹۹ تعداد فرصت‌ها با افزایش زیادی همراه بود. تعداد فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی در سال ۹۶، ۱۷ فرصت بود که سال ۹۷ به ۵۰، در سال ۹۸ به ۱۱۴ و در سال ۹۹ به ۲۶۰ فرصت مطالعاتی افزایش یافت.

رشد فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی در صنعت و دانشگاه بدون شک نویددهنده شکل‌گیری ارتباط مناسبی بین صنعت و دانشگاه است؛ اما توجه به این نکته  هم لازم است که تنها ارائه آمارها کمی از این ارتباط برای کشور راهگشا نخواهد بود و لازم است برنامه‌هایی برای ارتقای کیفی این قراردادها در پیش گرفته شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1133813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =