صرفه‌جویی یک میلیون یورویی با تاسیس انتشارات دانشگاه آزاد در آکسفورد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای امارات و آکسفورد گفت: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی در آکسفورد در دست راه‌اندازی است که بوسیله آن صرفه‌جویی یک میلیون یورویی در چاپ مقالات و مجلات دانشگاهی به وجود می‌آید.

رضا فدای وطن رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای امارات و آکسفورد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در یک سال اول فعالسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آکسفورد به بازسازی ساختمان و پیاده کردن استانداردهای لازم مانند بیمه پرداختیم که پس از اتمام آن متاسفانه به دنبال شیوع ویروس کرونا در دنیا و غیرحضوری شدن آموزش، برگزاری کلاس‌ها را به صورت مجازی آغاز کردیم که در طول ایام همه‌گیری کرونا نیز ادامه یافت.

وی افزود: با توافقی که با دفتر جمعیت سازمان بهداشت جهانی داشتیم، آموزش ۲۸۰ کارشناس وزارت بهداشت را بر عهده گرفتیم که هم‌اکنون در حال فراهم کردن شرایط سفرشان به انگلستان برای گذراندن دوره‌های باقی‌مانده‌ آن‌ها هستیم. همچنین تعداد دیگری از دانشجویان واحد آکسفورد که به دلیل عدم صدور ویزا نتوانستند به انگلیس بیایند در واحد تهران مرکزی مشغول تحصیل هستند.

فدای وطن ادامه داد: مرکز زبان فارسی را در آکسفورد تاسیس کرده‌ایم و الان در مرحله ثبت نام دوره‌هایی هستیم که با همراهی بنیاد سعدی برگزار می‌کنیم. در ایران نیز آموزش زبان انگلیسی برای اساتید و علاقه‌مندان آن دنبال می‌شود. همچنین قرار است با همکاری بنیاد ایران شناسی علاوه بر تاسیس یک مرکز ایران شناسی در واحد آکسفورد، نمایشگاه دائمی ایران‌شناسی را راه‌اندازی کنیم.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای امارات و آکسفورد، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی در آکسفورد در دست راه‌اندازی است که بوسیله آن صرفه‌جویی یک میلیون یورویی در چاپ مقالات و مجلات دانشگاهی به وجود می‌آید.

او بیان کرد: 600 دانشجو در دو دسته مقیم و ترددی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات تحصیل می‌کنند؛ گروه دوم که اغلب دانشجویان را تشکیل می‌دهند، یک‌بار در طول هر ترم در محل دانشگاه در امارات حضور می‌یابند. البته مشکلاتی در زمینه‌های مالی و اخذ ویزا داریم.

رضا فدای وطن گفت: علاقه خارجی‌ها برای تحصیل در دانشگاه‌های ایرانی در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. یکی از عوامل تاثیرگذار در این رابطه، صدور مدرک دانشگاهی به زبان فارسی براساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی است؛ درصورتی که نمی‌توان با قوانینی که یک دانشگاه داخلی را مدیریت می‌کنیم، دانشگاه‌های خارجی خود را نیز اداره کنیم. زمانی که ما در عرصه‌های بین‌المللی حضور داریم، باید قواعد بین‌المللی را نیز بپذیریم. همچنین به خاطر تحریم‌های آمریکا، حساب‌های بانکی دانشگاه در امارات بسته شده و امکان انتقال و جابجایی پول برای پرداخت شهریه وجود ندارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای امارات و آکسفورد تشریح کرد: هیچ دانشگاه مستقل مالی در کشور نداریم و همگی به منابع خاص خود وابسته اند؛ به طوری که اگر امروز بودجه دانشگاه‌های دولتی را قطع کنند، تا هفته آینده تعطیل خواهند شد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات تا سال گذشته سودآور بود اما امسال از آن‌جایی که بودجه دریافتی ما به ریال ایران اما هزینه‌ها با درهم امارات محاسبه می‌شود، به زیان‌دهی رسیده است. تفاوت زیاد ارزش ریال و درهم و همچنین عدم افزایش شهریه برای رعایت وضعیت اقتصادی دانشجویان محترم از جمله عوامل موثر در این قضیه است. امروز شهریه به درهم با نرخ هزار و صد و پنجاه تومان از دانشجویان گرفته می‌شود که اگر بخواهیم شهریه را با نرخ واقعی درهم که حدود ۸ هزار تومان است از دانشجویان بگیریم، مقدار آن تا ۵۰۰درصد افزایش پیدا می‌کند که ما قائل به چنین فشاری بر دانشجو نیستیم.

وی در پایان تاکید کرد: دولت به اکثر شرکت‌ها و مراکز خود ارز با نرخ ترجیحی می‌دهد اما هیچ گونه کمکی در این زمینه به دانشگاه آزاد که پایگاه فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور است، نمی‌کند.

انتهای خبر/

کد خبر: 1147402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =