فوت ۴ نفر در آتش‌سوزی زندان اوین / هیچ زندانی روی مین نرفته است

در آتش سوزی دیشب زندان اوین ۴ زندانی بر اثر استنشاق دود درگذشتند۷۰ زندانی نجات پیدا کردند و ۶۱ نفر مجروح شدند۵۱ نفر از مجروحین به صورت سرپایی درمان شدند و ۱۰ نفر در بیمارستان بستری هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، شب گذشته آتش‌سوزی در بخش‌هایی از زندان اوین رخ داد. براساس اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه این آتش‌سوزی به دنبال درگیری در بند محکومان مالی و سرقت و در یک کارگاه کارآفرینی اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید

جزییات آتش سوزی در زندان اوین + فیلم

روایت آتش‌نشانی

سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران درباره عملیات آتش‌نشانی درپی حریق رخ داده در بخشی از زندان اوین اظهارکرد: در ساعت ٢١:٢٩ امشب، شنبه، یک مورد حادثه آتش‌سوزی داخل زندان اوین به سامانه ١٢۵ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اطلاع داده شد که با توجه به اینکه حدود ١٠ سال است یک ایستگاه آتش‌نشانی در محدوده زندان مستقر است این ایستگاه در مدت زمان حدود یک دقیقه در محل حاضر شد.

او ادامه داد: همزمان نیز پنج ایستگاه آتش‌نشانی به همراه تانکر آب و تجهیزات اطفای حریق از سوی ستاد فرماندهی به محل اعزام و در فاصله کوتاهی در محل حاضر شدند. تانکرهای آب و خودروهای پشتیبانی نیز در محل حاضر شدند.

ملکی با اشاره به حضور آتش‌نشانان در محل زندان افزود: محل حادثه یک ساختمان دو طبقه بود که کارگاه‌های آموزشی در آن برگزار می‌شد. حریق نیز در قسمت خیاطی این ساختمان در طبقه فوقانی رخ داده بود. آتش نشانان هم از طریق نردبام هیدرولیکی و هم از طریق نفوذ به داخل عملیات اطفای حریق را انجام دادند و در حال حاضر آتش کاملا خاموش شده است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران اظهار کرد: آتش با عملیات سریع آتش نشانان خاموش شده و از گسترش آن به اطراف جلوگیری شد.

ملکی اضافه کرد: در محدوده‌ای که آتش نشانان عملیات خود را انجام دادند هیچگونه خسارت جانی مشاهده نشد و عوامل آتش‌نشانی پس از اطفای حریق محل را به عوامل مربوطه تحویل دادند.عوامل اورژانس نیز در محل حضور داشتند.

او درباره علت وقوع این حریق نیز گفت: علت این حریق باید از سوی عوامل مربوطه بررسی و اعلام شود.

روایت دادستان تهران

دادستان تهران هم درباره جزئیات حادثه گفت: اوضاع زندان اوین از ساعاتی پیش آرام شده است و آرامش برقرار است.

او تاکید کرد درگیری امروز زندانیان هیچ ارتباطی با اغتشاشات اخیر ندارد و و اساساً بند مرتبط با زندانیان امنیتی از بندهای سارقان و محکومان مالی که اتش و درگیری انجا رخ داده جداست و با آن فاصله دارد.

تماس زندانیان با خانواده‌ها

رسانه قوه قضاییه همچنین اعلام کرد که پس از اتفاق آتش سوزی شب گذشته زندان اوین و در شرایطی که خانواده زندانیان نسبت به سلامت عزیران خود نگران شده بودند با تدبیر مسئولان زندان امکان تماس تلفنی شبانه زندانیان با خانواده ها فراهم شد.

این تصمیم باعث شد نیمه شب گذشته صف‌های تماس با خانواده در زندان اوین تشکیل شود که تا نزدیک صبح ادامه داشت و امروز نیز طبق روال معمول امکان تماس زندانیان با خارج از زندان فراهم است.

برخی رسانه‌ها در باره صدای انفجارها مدعی شده‌اند که در میانه آتش سوزی و درگیری با نیروهای حفاظت، تعدادی زندانی اقدام به فرار می‌کنند آنها در ضلع شمالی زندان که کوه وجود دارد، وارد میدان مین می‌شوند. گفته می‌شود که صداهای انفجار شنیده شده مربوط به همین موضوع بوده است.  

پیگیری‌های ایسکانیوز نشان می‌دهد که این خبر صحت ندارد و هیچ زندانی روی مین نرفته است.


براساس اخبار رسیده از مرکز اطلاع رسانی قوه قضائیه  ۴ نفر از زندانیان بر اثر استنشاق دود ناشی از آتش سوزی ها درگذشتند و ۶۱ زندانی نیز مجروح شده اند هر ۴ زندانی فوت شده جزو محکومین ناشی از سرقت بودند که در زندان اوین دوران محکومیت خود را طی می کردند.

این گزارش می‌افزاید اکثر زندانی‌های مجروح شده به صورت سرپایی مداوا شدند و تنها ۱۰ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری هستند که حال ۴ نفر وخیم گزارش شده است. در این گزارش تاکید شده پس از ورود به موقع دادستان تهران و رییس سازمان زندان‌ها در محل زندان اوین با همکاری مسئولین زندان، نیروهای انتظامی، آتش نشانی و اورژانس بیش از ۷۰ زندانی که در معرض خطر آسیب دیدگی بودند نجات پیدا کردند.

گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه خاطرنشان می کند، در جریان درگیری و آتش سوزی شب گذشته زندان اوین تعدادی از زندانیان جرایم خشن و خطرناک، قصد فرار از زندان را داشتند که با توجه به تمهیدات حفاظتی اتخاذ شده موفق به فرار نشدند در پایان گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه تاکید شده، شرایط زندان اوین از نیمه شب گذشته عادی است و امکان تماس زندانیان با خانواده از همان شب گذشته و ساعتی پس از اطفای حریق فراهم شده تا نگرانی‌های احتمالی رفع شود هویت زندانیان فوت شده نیز به اطلاع خانواده آن‌ها رسیده و اسامی درگذشتگان متعاقبا و پس از دستور مقام قضائی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1156478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =