تفاوت‌های  آنفولانزا و کرونا / امکان ابتلای هم‌زمان به دو ویروس وجود دارد

آنفولانزا و کرونا هر دو بیماری‌های تنفسی مسری هستند اما توسط ویروس‌های مختلف ایجاد می‌شوند اما قدرت انتشار کرونا بیش از آنفولانزا است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز به نقل مرکز جهانی کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، آنفولانزا و کرونا هر دو بیماری‌های تنفسی مسری هستند اما توسط ویروس‌های مختلف ایجاد می‌شوند اما قدرت انتشار کرونا بیش از آنفولانزا است.

بیشتر بخوانید

دلیل شیوع آنفولانزا در فصل زمستان

کرونا مسری‌تر است

در مقایسه آنفولانزا و کرونا می‌توان گفت که کرونا می‌تواند با شدت بیشتری فرد را مبتلا کند، مدت زمان بروز علائم در فرد طولانی‌تر بوده، زمان بیشتری فرد را درگیر کند و سرایت‌پذیری بیشتر هم داشته باشد.

آنفولانزا و کرونا به قدری در علائم شباهت دارند که صرفا با تکیه بر علائم نمی‌توان آن‌ها را از هم تفکیک کرد. آزمایش مطمئن‌ترین راه برای تفکیک کامل این دو بیماری است. درمان زودهنگام آنفولانزا و کرونا برای پیشگیری از بروز بیماری شدید اهمیت دارد.

احتمال ابتلای هم‌زمان وجود دارد

ممکن است افراد هم‌زمان به آنفولانزا و کرونا مبتلا شوند البته این مورد بسیار نادر است اما ابتلای هم‌زمان می‌تواند منجر به بروز بیماری شدیدتری شود. البته مبتلایان به کرونا ممکن است دچار کووید طولانی شوند و علائم آن‌ها تا مدت‌ها ادامه داشته باشد.

شباهت علائم

در مبتلایان به آنفولانزا و کرونا ممکن است درجات مختلفی از علائم بروز کند اما شباهت‌های علائم این دو بیماری شامل موارد زیر می‌شود:

تب یا احساس تب و لرز

 سرفه کردن

تنگی نفس یا مشکل در تنفس

 خستگی

 گلو درد

 آبریزش یا گرفتگی بینی

 درد عضلانی یا بدن درد

 سردرد

 استفراغ

 اسهال (این علامت در کودکان مبتلا به آنفولانزا شایع‌تر است اما در کرونا این علامت ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد)

تغییر در چشایی یا بویایی یا از دست دادن آن البته این حالت در کرونا بیشتر است.

علائم آنفولانزا

به طور کلی بیشتر افرادی که به آنفولانزا مبتلا می‌شوند ظرف چند روز تا کمتر از دو هفته بهبود پیدا می‌کنند اما برخی از افراد در اثر آنفولانزا دچار عوارضی مانند ذات‌الریه می‌شوند که برخی از آنها می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند و منجر به مرگ او شود.

عفونت سینوس‌ها و گوش نمونه‌هایی از عوارض متوسط ​​آنفولانزا هستند، در حالی که ذات‌الریه یک عارضه جدی آنفولانزا است که می‌تواند از عفونت ویروس آنفولانزا به تنهایی یا از عفونت همزمان ویروس آنفولانزا و باکتری ناشی شود.

سایر عوارض جدی احتمالی ناشی از آنفولانزا می تواند شامل التهاب قلب (میوکاردیت)، مغز (آنسفالیت) یا بافت‌های عضلانی (میوزیت، رابدومیولیز) و نارسایی چند عضوی (به عنوان مثال، نارسایی تنفسی و کلیه) باشد.

عفونت دستگاه تنفسی با ویروس آنفولانزا می‌تواند یک پاسخ التهابی شدید در بدن ایجاد کند. آنفولانزا همچنین می‌تواند مشکلات زمینه‌ای در فرد را بدتر کند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به آسم ممکن است در حین ابتلا به آنفولانزا، حملات آسم را تجربه کنند و افراد مبتلا به بیماری مزمن قلبی ممکن است بیشتر تحت تاثیر علائم قرار گیرند.

چقدر طول می‌کشد تا علائم ظاهر شوند

در مورد مدت زمان بروز علائم بین آنفولانزا و کرونا شباهت‌هایی وجود دارد. در مورد هر دو ویروس یک تا چند روز از ابتلا تا بروز علائم فاصله وجود دارد و ممکن است فرد مبتلا شود اما علائمی نداشته باشد. تفاوت‌ها در این است که افراد مبتلا به آنفولانزا یک تا نهایتا چهار روز بعد از ابتلا با علائم آن مواجه می‌شوند اما در کرونا این مدت زمان طولانی‌تر است و فرد ممکن است زمان بیشتری را بدون علامت باشد. افراد مبتلا به کرونا پنج تا ۱۴ روز ممکن است بدون علامت باشند.

آنفولانزا و کرونا تا چند روز می‌توانند مسری باشند؟

اگر فردی مبتلا به کرونا باشد، ممکن است برای مدت طولانی‌تری نسبت به آنفولانزا افرد را مبتلا کند.

در مورد آنفولانزا افراد مبتلا حدود یک روز قبل از بروز علائم به طور بالقوه قابلیت انتقال بیماری به دیگران را دارند. با این حال، اعتقاد بر این است که آنفولانزا عمدتاً توسط افرادی که علائم عفونت ویروس آنفولانزا دارند، منتقل می‌شود.

به نظر می‌رسد آنفولانزا در کودکان بزرگتر و بزرگسالان در سه تا چهار روز اول بیماری مسری تر باشد. نوزادان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می‌توانند حتی برای مدت طولانی‌تری هم بیماری را به دیگران منتقل کنند.

سرایت‌پذیری کرونا دو تا سه روز پیش از بروز علائم آغاز می‌شود و یک روز قبل از ظهور علامت‌ها به اوج خود می‌رسد. زمان انتقال ویروس پس از بروز علائم هشت روز است.

تفاوت‌هایی که در مورد درمان این دو بیماری وجود دارد شامل این می‌شود که در آنفولانزا از داروهای مورد تایید ضد ویروسی استفاده می‌شود که اختصاصی برای آنفولانزا طراحی شده‌اند اما در مورد کرونا شرایط کمی متفاوت‌تر است و درمان اختصاصی شناسایی نشده اما دستورالعمل درمانی وجود دارد که با افزایش شناخت نسبت به ویروس بروزرسانی می‌شود.

در مورد واکسن این دو ویروس باید گفت که در مورد آنفولانزا هر سال چهار واکسن برای چهار نوع از آنفولانزا که انتظار می‌رود بیشتر از بقیه انتشار پیدا کنند طراحی می‌شوند اما در کرونا انواع مختلفی از واکسن‌ها طراحی شده که هر سال هم نیاز به دوز یادآور دارند.

به گزارش ایسکانیوز برایند مقاله سی دی سی نشان می‌دهد که سرعت انتقال کرونا بیش از آنفولانزا است. آنفولانزا دوره نهفتگی (از زمان ابتلا تا بروز علایم) کوتاه‌تری دارد. مرگ و میر ناشی از کرونا از آنفلوآنزا، به ویژه آنفلوآنزای فصلی، بیشتر است.

 انتهای پیام /

کد خبر: 1156831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =