حمایت مالی برنامه گرنت فناوری از چه منابعی تامین می‌شود؟

برنامه ملی گرنت فناوری در راستای تامین مالی توسعه فناوری از سوی معاونت فناوری وزارت علوم تدوین شد. منابع مالی این برنامه از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی و سازمان‌های حامی پروژه تامین می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراکز دانشگاهی و پژوهشی یکی از اصلی‌ترین منابع توسعه نوآوری و فناوری هستند. با توجه به این که عمده تمرکز دانشگاه‌های کشور تاکنون بر آموزش و پژوهش معطوف بوده است، وزارت علوم در راستای رشد دانشگاه‌ها در زمینه فناوری و تجاری‌سازی محصولات، برنامه گرنت فناوری را تدوین کرد.

گرنت فناوری، اعتباری مالی برای توسعه فناوری است و قرار است با همکاری‌ معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی اجرایی شود. 

معاونت فناوری وزارت علوم در «برنامه گرنت فناوری» اعلام کرد که در راستای اجرای موفق این برنامه، سه زیربرنامه اصلی طراحی شده است که فناوران و موسسات متقاضی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. این زیربرنامه‌ها شامل گرنت طرح جوانی، گرنت طرح شکوفایی و گرنت طرح رشد می‌شود. ایسکانیوز در گزارش وزارت علوم چگونه از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های فناورانه حمایت می‌کند؟ جزئیات این طرح‌ها را بیان کرده است.

گرنت طرح جوانه به رساله‌ها و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی تعلق می‌گیرد. پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی می‌توانند از این گرنت استفاده کنند که رویکرد نوآورانه و فناورانه در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه یا توسعه و تجاری‌سازی فناوری داشته باشند. هدف از این گرنت، ایجاد بستر مناسب برای اثبات ایده‌های تحقیقاتی است.

گرنت شکوفایی طرح دیگری است که به منظور دستیابی به نمونه محصول یا خدمت در اختیار فناوران موسسات قرار می‌گیرد. هدف از اعطای این گرنت، جهت‌دهی به فعالیت‌های آزمایشگاه‌ها، دستیابی به نمونه محصول، آماده شدن تیم‌ها برای ایجاد شرکت یا فروش فناوری است.

گرنت طرح رشد یکی دیگر از زیربرنامه‌های گرنت فناوری است که هدف از آن حمایت مالی از ایده‌های کاری واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد است. واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد یکی از سازوکارهای مهم تجاری‌سازی دستاوردهای علمی و ایجاد کسب و کارهای زایشی نوآور و دانش‌بنیان هستند.

انواع حمایت‌های مالی برنامه گرنت فناوری

حمایت پایه، حمایت پروژه‌های اولویت‌دار و حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از جمله انواع حمایت‌های مالی گرنت فناوری هستند. منظور از حمایت پایه، حداقل منابع مالی است که به پروژه مصوب در یک زیربرنامه تعلق می‌گیرد.

حمایت پروژه‌های اولویت‌دار صرفا به پروژه‌هایی تعلق می‌گیرد که به تشخیص سازمان حامی در راستای اولویت‌های اعلام شده آن باشد. منابع مالی این نوع حمایت از سوی سازمان حامی تامین و مطابق چارچوب‌های اعلام شده از طرف او هزینه می‌شود.

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی به ۲ شیوه پرداخت می‌شود. نخست در قالب برنامه‌های توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، که بر اساس درخواست یک شرکت دانش‌بنیان و اعلام پشتیبانی از یک پروژه پذیرش شده، فعال می‌شود. شیوه دوم شامل حمایت در قالب ارائه تسهیلات به مجری پروژه توسط صندوق‌های عامل از محل تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به صندوق‌های عامل است.

آیین‌نامه اجرایی برنامه گرنت فناوری در بخش حمایت مالی شامل یک تبصره است که بر اساس آن میزان و نحوه حمایت از هر پروژه مصوبه، میزان و نحوه مشارکت هر یک از نهادهای پشتیبان و سایر موارد مشابه، بر اساس دستورالعمل‌های اجرایی یا شیوه‌نامه‌های مرتبط هر زیربرنامه مصوبه دبیرخانه معرفی شده در این آیین‌نامه، تعیین می‌شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1157359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =