سبک زندگی قرآنی، حلقه مفقوده جامعه امروزی/ موفقیت فعالیت‌های قرآنی در گرو مردمی بودن آن است

معلم آموزش و پرورش همدان گفت: باید فعالیت‌های قرآنی را مردمی کنیم. به هر میزان که فعالیت‌های قرآنی به جای دولتی بودن، مردمی باشد موفقیت‌های بیشتری حاصل می‌شود.

مسعود رستنده معلم و معاون سابق اداره آموزش و پرورش استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه‌ ایسکانیوز با بیان این‌ که سبک زندگی صحیح از آیات قرآن قابل فهم و دریافت است، اظهار کرد: در آیه «ای پیامبر، بگو من شما را موعظه می‌کنم که برای خدا قیام کنید. دوتا دوتا و یا یکی یکی، سپس تفکر کنید». سئوالی مطرح می‌شود که چرا خداوند متعال به ما فرموده است، اول قیام کنید و سپس تفکر و اندیشه پیشه کنید. رسیدن به پاسخ این سوال همان رسیدن به نحوه درست زندگی قرآنی است.

وی افزود : تفکر دو نوع است؛ تفکر قبل از انجام کار و تفکر درباره نتیجه کار. تفکر درباره نتیجه کار یعنی افراد زمانی که دوتا دوتا و یا یکی یکی در راه خدا قیام کنند نباید نگران کم بود تعدادشان یا ناتوانی خود در انجام آن کار باشند. این آیه به ما دستور می‌دهد که شما حرکت کنید، سپس فکر کنید که این حرکت شما چگونه می‌تواند در محیط اثرگذار باشد؛ برای مثال یک دانشجو با نوشتن یک مقاله علمی، خود را به دنیا معرفی می‌کند که این موضوع نمونه ای از مصادیق قیام در راه خدا است.

مدرس دانشگاه در ادامه بیان کرد: برای سبک زندگی قرآنی باید به این نکته توجه کنیم که هیچگاه از کم بودن تعداد افراد نهراسیم. موضوع مهم در سبک زندگی قرآنی، کیفیت زندگی است. اگرچه کمّیت هم موضوع مهمی است، اما کیفیت بسیا مهم‌تر و حائز اهمیت‌تر است.

پژوهشگر علوم قرآنی پیرامون میزان نیاز جامعه به سبک زندگی قرآنی گفت: به میزانی که به اکسیژن موجود در هوا نیاز داریم، به همان میزان و شاید هم بیشتر به حضور قرآن در تمام لایه‌های جامعه نیازمندیم. قرآن کریم در آیه 9 سوره اسرا تضمین کرده است که قرآن کریم، ما انسان‌ها را به سمت استوارترین راه هدایت می‌کند؛ یعنی قرآن در تمام جهت‌گیری‌های اقتصادی، سیاسی،فرهنگی و اجتماعی و حتی خانوادگی بهترین راهبردها را برای زندگی انسان ها معرفی کرده است و این نکته که در تصمیم گیری‌های زندگی‌مان به محضر قرآن کریم پناه ببریم بسیار حائز اهمیت است. به قول امام علی (ع) به قرآن استنطاق کنیم؛ یعنی قرآن را به نطق درآورید و جواب سئوال‌های‌ خود را از آن بخواهید.

مدرس دانشگاه در ادامه بیان کرد: متأسفانه امروز توجه نخبگان، بزرگان و کسانی که در جامعه تصمیم گیری می‌کنند به قرآن کریم کم است. برای حل این موضوع باید برنامه‌ریزی‌های جامع انجام دهیم. در ابتدا شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه دارد در این راه گام‌های جدی‌تری بردارد .به عنوان نمونه چرا ما این همه برنامه های مختلف فرهنگی در شوراهای فرهنگی تصویب می‌کنیم، اما اجرا نمی‌شود؟ دوم اینکه باید فعالیت‌های قرآنی را مردمی کنیم. به هر میزان که فعالیت‌های قرآنی به جای دولتی بودن، مردمی باشد موفقیت‌های بیشتری حاصل می‌شود.

وی افزود: اخلاق نیکو بهترین راه برای ارائه و جلب توجه زندگی قرآنی به جوانان است. ما باید ادبیات خود را در صحبت با جوانان تغییر دهیم. ما باید با ادبیات مناسب و محبت‌آمیز با مردم صحبت کنیم تا به نتایج سبک زندگی قرآنی برسیم.

خبرنگار: مبینا رستگاری

انتهای پیام/

کد خبر: 1160409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =