دانشجویان می‌توانند از کمیته انضباطی شکایت کنند؟

کارکنان و اعضای شوراهای انضباطی حق تجسس در زندگی خصوصی دانشجو و افشای اطلاعات مربوط به تخلف او را ندارند. در غیر این صورت، دانشجو حق دارد موضوع را از طریق شورای تجدید نظر یا شورای مرکزی انضباطی دانشگاه پیگیری کرده و از شورای انضباطی شکایت کنند. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان بر اساس منشور حقوق دانشجویی از حقوقی شامل امحای سوابق انضباطی و افشا نشدن اطلاعات زندگی شخصی برخوردار هستند. 

همچنین بر اساس تبصره ۸ ماده ۴ شیوه نامه انضباطی  و  ماده ۱۲ آیین نامه انضباطی دانشجویان که در سال ۷۴ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، تنها مرجع  رسیدگی به تخلفات دانشجویان، شوراهای انضباطی در دانشگاه‌ها است و هیچ مرجع دیگری حق دخالت در این امر را ندارد. شوراهای انضباطی عبارتند از شوراهای انضباطی دانشگاه که شامل شورای انضباطی بدوی و شورای انضباطی تجدید نظر است و شورای انضباطی مرکزی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مستقر است. 

بنابراین دانشجویان که به کمیته انضباطی فرا خوانده می‌شوند، دارای حقوقی از جمله تفهیم اتهام، اطلاع از حکم، رسیدگی سریع و منصفانه، تجدید نظر خواهی و حق امحای سوابق و غیره هستند.

حق امحای سوابق 

ماده ۵۸ منشور حقوق دانشجویی تاکید دارد که دانشجو حق دارد در حین تحصیل یا پس از فارغ التحصیلی،  تقاضا کند سوابق انضباطی‌ مرتبط با وی امحا شود. 

همچنین در تبصره ۳ ماد ۲۵ شیوه نامه انضباطی تاکید شده است که امحای اثر تنبیه‌های قطعی برای تخلفات انضباطی دارای بعد مجرمانه که با صدور حکم قضایی اثبات شده باشد، در پایان تحصیلات مقدور نیست.

گفتنی است که امحای اثر در مورد حکم قطعی درج نمره ۰/۲۵ از پرونده آموزشی صورت نمی پذیرد؛ اما سایر آثار آن در صورت امحای اثر تنبیه های موافقت شورای انضباطی امحا می شود.

حق شکایت دانشجویان از کمیته انضباطی 

بر اساس تبصر ۴ ماده ۲۵ شیوه نامه انضباطی و ماده ۵۵ منشور حقوق دانشجویی، کارکنان و اعضای شوراهای انضباطی حق تجسس در زندگی خصوصی دانشجو و افشای اطلاعات مربوط به تخلف او را ندارند. در غیر این صورت، دانشجو حق دارد موضوع را از طریق شورای تجدید نظر یا شورای مرکزی انضباطی دانشگاه پیگیری کرده و از شورای انضباطی شکایت کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1161682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =