بررسی حقوقی اجازه خروج از کشور بانوان / در برابر ازدواج اجباری باید ایستادگی شود

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره مساله اجازه خروج از کشور بانوان گفت: این موضوع در حال بررسی فقهی و حقوقی است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در نشستی که در دانشگاه شریف عصر امروز دوشنبه ۱۴ آذر ماه با محوریت آینده دختران ایران برگزار شد، با بیان تبریک روز دانشجو اظهار کرد: برنامه معاونت یک برنامه ستادی است به عبارتی بودجه کافی ندارد و تنها ۱۸ پست در اختیار معاونت است، در سال گذشته تلاش کردیم تا جای ممکن معاونت از تشریفات فاصله بگیرد.

او در ادامه بیان کرد: تلاش کردیم بسیاری از قوانینی که به نفع زنان نوشته شده اما اجرا نشده است را به مرحله اجرا برسانیم، در سفر های استانی برای اولین بار اعتبارات بانوان در نظر گرفته شد.

خزعلی تصریح کرد: بسیاری از قوانین در دست اصلاح است، در هفته های اول معاونت قانون دادن کارنامه تنها به ولی را لغو کردیم و در حال حاضر با اصلاحات صورت گرفته کارنامه و پرونده دانش آموز به مادر هم داده می شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، افزود: برنامه‌هایی برای ازدواج ویژه دهه شصتی ها و در بخش خانواده و جمعیت جشنواره ها تشکیل شد و آسیب های مرتبط با طلاق در بخش زنان و خانواده که متاسفانه افزایش یافته، برنامه هایی در نظر گرفتیم.

وی با تاکید بر حمایت از نخبگان زن خاطرنشان کرد: زیست زنان و مردان فرقی ندارد و هردو باید با احترام و فراهم کردن شرایطی که استعداد آنان شکوفا شود و با حفظ کرامت انسان ها هر قانونی باید اجرا شود.

خزعلی ادامه داد: ما در همه بخش ها ضعف داریم و هم خانم ها باید فعالیت بیشتری کنند و هم آقایان زمینه را برای بروز فعالیت ها آماده کنند. یکی از کارهای مطلوب دولت در شورای عالی ریاست جمهوری این بود که خانم ها را عضو کردند تا در تصمیم گیری های کشور نقش داشته باشند اما باید فعالیت زنان هم بیشتر فعال شود.

معاون امور زنان با اشاره به اینکه کمیسیون مقام زن ایران را به عضویت پذیرفت گفت: ما در سال گذشته فعالیت خوبی را در این کمیسیون داشتیم.

وی در ادامه تاکید کرد: دختران و پسران معترض را بچه های خودم میدانم و خودم را هنوز دانشجو میدانم. اعتراضات و نقد دانشگاهی در گوشت و پوست و استخوان من عجین شده است چرا که همیشه در فعالیت سیاسی و فرهنگی دانشگاه فعالیت داشتم. در این بین محرومیت هایی برای زنان بوده و من هم چشیدم و سعی کردم حتی زمان شرکت در مسابقات با اسم مستعار شرکت کنم تا به نسبتم نگاه نشود و به توانایی ام توجه شود.

خزعلی تشریح کرد: یکی از مباحثی که باعث تبعیض می شود فرهنگ حاکم در جامعه است و نیاز است زن و مرد برای رفع آن تلاش کنند. لازم است آقایان میدان را برای رشد خانم ها باز بگذارند.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره کودک همسری بیان کرد: در بحث کودک همسری من با بالغ همسری موافق هستم. در برابر ازدواج اجباری باید ایستادگی شود.

خزعلی تصریح کرد: ما پلیس امنیت اخلاقی داریم گشت ارشاد نداریم و ما این شیوه اجرایی را قبول نداریم؛ آنچه در شورای عالی مصوب شده این نبوده است.  مساله اجازه خروج از کشور بانوان در حال بررسی بخش فقهی و حقوقی است. فرزندم دو تابعیتی نیست و فرزندم از خارج کشور برگشت و فرزند او به مدرسه می رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1162541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =