کیت تشخیص مقاومت چند دارویی در مرکز رشد واحد شهرکرد طراحی شد

کیت تشخیص مقاومت چند دارویی (MDR) باکتری توسط دانشجوی دکتری تخصصی ژنتیک در مرکز رشد دانشگاه آزاد شهرکرد طراحی و ساخته شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، سمیه تیربخش گوران دانشجوی دکتری تخصصی ژنتیک دانشگاه آزاد شهرکرد درباره این کیت گفت: دستاورد ما طراحی و ساخت کیت تشخیص مقاومت چند دارویی ((MDR باکتری، در زمان ۳۰دقیقه الی یک ساعت، بدون نیاز به تجهیزات پیچیده و با حداقل هزینه است.

وی بیان کرد: مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری ‌ها منجر به نقص روند درمانی بسیاری از بیماری‌های شایع و خطرناک، اختلال در عمل‌های جراحی، شیمی درمانی و پیوند اعضا می شود.

این دانشجوی محقق اظهار کرد: میزان مرگ و میر ناشی از مقاومت آنتی بیوتیکی در جهان ۷۰۰ هزار نفر بطور سالانه محاسبه شده است.

تیربخش گوران افزود: تشخیص سریع و دقیق مقاومت ‌های آنتی بیوتیکی نقش مهمی در انتخاب آنتی بیوتیک‌های موثر توسط پزشکان و مدیریت بهتر روند درمان عفونت دارد.

این پژوهشگر عنوان کرد: جهت تشخیص مقاومت آنتی بیوتیکی روش‌های مختلفی از جمله، تست تاییدی فنوتیپی، تست دو دیسکه سینرژیسم، تست سه بعدی، تست E وتست  PCRوجود دارد.

تیربخش گوران یادآور شد: از معایب روش‌های فوق می‌توان به حساسیت پایین، هزینه بالا و زمان بر بودن اشاره کرد. تکنیک تکثیر هم دمای وابسته به حلقه LAMP یک روش تشخیصی منحصر به فرد بوده که در شرایط هم دما و تنها با استفاده از یک آنزیم و ۴ پرایمر ویژه عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در اختراع فوق از تکنیک lamp برای ردیابی مقاومت دارویی باکتریایی استفاده شد، گفت: افزایش سرعت و دقت ردیابی مقاومت دارویی باکتری با استفاده از کیت فوق، منجر به بهبود مدیریت کنترل عفونت ‌ها و کاهش آثار زیان بار ناشی از مقاومت‌ های آنتی بیوتیکی می شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1162574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =