چالش‌های نسخه‌نویسی الکترونیک/ زیرساخت‌ها باید تقویت شوند

یک پزشک داروساز با تأکید بر اهمیت و مزایای نسخه‌نویسی الکترونیک، مشکلات دسترسی به اینترنت پایدار و زیرساخت‌های رایانه‌ای را مهم‌ترین چالش‌های این سامانه عنوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز از اصفهان، مشکلات زیرساختی سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک و اختلالات اینترنت در ماه‌های اخیر، موجب بروز چالش‌هایی در خدمت‌رسانی پزشکان و داروخانه‌ها به بیماران شده و حتی بخشی از بیماران را مجبور به دریافت نسخه‌های کاغذی کرده و مشکلات مضاعفی را در بحث پوشش هزینه‌های درمانی توسط شرکت‌های بیمه، پدید آورده است. در این رابطه زهرا چهری پزشک داروساز به خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز گفت: زیرساخت اصلی برای نسخه‌نویسی الکترونیک، وجود تجهیزات کامپیوتری و اینترنت پرسرعت است تا پزشک بتواند نسخه را وارد سیستم کرده و داروخانه آن را دریافت و برای بیمار نسخه‌پیچی کند. در نتیجه اگر پزشک در مطب به اینترنت پرسرعت متصل و کامپیوتر مناسبی نیز در اختیار داشته باشد، می‌تواند نسخه الکترونیکی را بنویسد؛ در غیر این صورت به مشکل برمی‌خورد. از طرفی به دلیل فقدان اپلیکیشن تلفن همراه، پزشکان برای نسخه‌نویسی خارج از مطب هم با مشکلات زیادی دست به گریبانند.

دارو و نسخه‌های مفید و بی فایده سرماخوردگی

وی با تأکید بر اهمیت دسترسی پزشکان و داروخانه‌ها به اینترنت پایدار و پرسرعت اظهار کرد: گاهی بیمار بدحال به داروخانه مراجعه می‌کند ولی به خاطر بستر نامناسب اینترنت و قطعی سامانه نمی‌توان داروی بیمار را در سامانه مشاهده کرد. در نتیجه کمکی در جهت رفع نیازهای حیاتی بیماران انجام نمی‌شود و شرمنده مراجعان عزیز می‌شویم.

چهری با تشریح دیگر چالش‌های نسخه‌نویسی الکترونیک گفت: از دیگر مشکلات نسخه‌نویسی الکترونیک، تمرکز زیاد پزشک بر روی مانیتور و از بین رفتن ارتباط چشمی با بیمار است. از طرفی بسیاری از پزشکانِ توانمند ممکن است به دلیل شرایط سنی، تسلط کافی در استفاده از کامپیوتر را نداشته و نتوانند با سرعت کافی دانش خود را برای کمک به بیماران به کار بگیرند.

چالش‌های نسخه‌نویسی الکترونیک/ زیرساخت‌ها باید تقویت شوند

این پزشک داروساز با اشاره به جوانب مثبت نسخه‌نویسی الکترونیکی بیان کرد: نسخه‌نویسی الکترونیک یکی از ارکان مهم پرونده سلامت الکترونیک است. این فرآیند موجب ثبت کامل سوابق پزشکی و دارویی بیماران شده و در مراجعات آتی، در اختیار پزشک معالج بعدی قرار می‌گیرد. از دیگر مزایای نسخه‌نویسی الکترونیکی، عدم نیاز به دفترچه بیمه است. اگر نسخه‌ای در یک شهر نوشته‌ شده باشد و دارو در آن شهر موجود نباشد، بیمار می‌تواند تنها با در دست داشتن کد ملی، در شهر دیگری داروی تجویز شده را تهیه کند. هم‌چنین سامانه نسخه الکترونیک، مشکلات ناشی از بی‌دقتی پزشک و مشکلات نسخه‌خوانی را از بین برده و جلوی تجویز اضافی دارو و قاچاق آن گرفته می‌شود.

زهرا چهری در پایان گفت: با توجه به کارکردهای مثبت نسخه‌نویسی الکترونیک، باید تدابیری را در نظر گرفت تا با حل چالش‌های موجود، عملکرد نظام سلامت را ارتقا بخشید. نسخه‌نویسی الکترونیک نیازمند زنجیره‌ای از زیرساخت اینترنتی و رایانه‌ای و از طرفی کاربران آموزش دیده و مسلط به کار با سامانه است. هر حلقه‌ای از این زنجیر که آسیب ببیند، کل فرآیند را مختل خواهد کرد.

خبرنگار: سارا سکوت

انتهای پیام/

کد خبر: 1165436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =