تنبیهات کمیته انضباطی دانشجویان شامل چه مواردی است؟

تنبیهات آیین‌نامه انضباطی دانشجویان شامل «تنبیهاتی با حکم کمیته انضباطی دانشگاه» و «تنبیهاتی با حکم کمیته مرکزی» است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان اگر در دانشگاه مرتکب تخلفی شوند، کمیته انضباطی دانشگاه باید بر اساس ضوابط با آنان برخورد کند. به همین منظور  شیوه نامه انضباطی دانشجویان در سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در تاریخ ۱۴ شهریور سال ۷۴ به تصویب رسیده است. همچنین آخرین شیوه‌نامه «انضباطی دانشجویان»  در آبان ۱۴۰۱ تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. 

اعضای کمیته‌های انضباطی دانشجویان باید چه شرایطی داشته باشند؟

انواع تنبیهات دانشجویان شامل چه مواردی است؟

به‌ منظور استناد و تطبیق دقیق تر احکام انضباطی، تنبیهات قید شده در این آیین‌نامه به ۲ دسته «تنبیهاتی که با حکم کمیته انضباطی دانشگاه یا مرکزی نسبت به دانشجویان می‌تواند اعمال شود» و «تنبیهاتی که فقط با حکم کمیته مرکزی می‌تواند نسبت به دانشجو اعمال شود» تقسیم می‌شوند.

همچنین ۱۱ تنبیه است که با حکم دانشگاه به دانشجویان اعمال می‌شود. این موارد شامل «احضار و اخطار شفاهی بدون درج در پرونده انضباطی دانشجو، اخطار کتبی بدون درج در پرونده انضباطی دانشجو، تذکر کتبی و درج در پرونده انضباطی دانشجو، توبیخ کتبی و درج در پرونده انضباطی دانشجو، دادن نمره ./۲۵در درس، آزمون یا تکالیف مربوط به تخلف، محرومیت از تسهیلات رفاهی دانشگاه از قبیل وام، خوابگاه، تغذیه و غیره از یک ماه تا مدت زمان باقی مانده از تحصیل است، دریافت خسارت از دانشجو در مواردی که تخلف منجر به ایجاد ضرر و زیان به دانشگاه یا بیت المال (بازگشت به آیین نامه) شده باشد، منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال یا از ۱تا ۶ماه بدون احتساب سنوات، منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال یا از ۱تا ۶ماه با احتساب سنوات، منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال یا از ۶ تا ۱۲ ماه بدون احتساب سنوات و منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال یا از ۶ تا ۱۲ ماه با احتساب سنوات» است.

تنبیهات کمیته انضباطی دانشجویان شامل چه مواردی است؟

بر اساس ماده ۱۰ شیوه‌نامه «انضباطی دانشجویان»  تنبیهاتی که فقط با حکم کمیته مرکزی می‌تواند نسبت به دانشجو اعمال شود، شامل «منع موقت از تحصیل به مدت سه نیمسال یا از ۱۳ تا ۱۸ماه بدون احتساب سنوات، منع موقت از تحصیل به مدت سه نیمسال یا از ۱۳تا ۱۸ماه با احتساب سنوات، منع موقت از تحصیل به مدت چهار نیمسال یا از ۱۸ تا ۲۴ماه بدون احتساب سنوات، منع موقت از تحصیل به مدت چهار نیمسال یا از ۱۸ تا ۲۴ ماه با احتساب سنوات، تغییر محل تحصیل دانشجو، تبدیل دوره تحصیلی دانشجو از دولتی روزانه به شبانه شهریه پرداز، اخراج دانشجو از دانشگاه، با حفظ حق شرکت مجدد در آزمون ورودی، اخراج دانشجو از دانشگاه با محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها تا ۵سال و ابطال پایان نامه و رساله یا مدرک تحصیلی» است. 

این شیوه نامه تبصره‌ای دارد که بر اساس آن رئیس دانشگاه مجاز است تا زمان رسیدگی به پرونده دانشجوی متخلف در کمیته انضباطی دانشگاه از ورود وی به دانشگاه جلو گیری کند. البته مشروط بر اینکه مدت رسیدگی به پرونده دانشجو از یک ماه تجاوز نکند و در مورد پرونده‌هایی که به کمیته مرکزی انضباطی برای رسیدگی و اعلام رای ارجاع می شود.  رئیس دانشگاه مجاز است از ورود دانشجو به دانشگاه تا مدت دو ماه جلوگیری کند.

البته باید توجه داشت که در صورت تلاقی ایام ممانعت از ورود دانشجو به دانشگاه با امتحانات پایان نیم سال دانشجو می تواند با تشخیص رییس دانشگاه در امتحانات پایان نیم سال شرکت کند.

به گزارش ایسکانیوز، تنبیهات مواردی که بدون درج در پرونده قید شده است در صورت استعلام بیرون از دانشگاه اعلام نشده و فاقد اثر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1165767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =