حماس: با ترکیه روابط خوبی داریم

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بامداد سه‌شنبه با خوب توصیف کردن روابط این جنبش با ترکیه، ادعاهای رسانه‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر اعمال محدودیت‌ها برای سران این جنبش از سوی آنکارا را تکذیب کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، از پایگاه خبری معا فلسطین، «حازم قاسم» گفت که آنچه روزنامه عبری زبان هاآرتص در مورد اعمال محدودیت‌ها برای رهبری حماس توسط ترکیه منتشر کرد، دروغ و بخشی از تحریک ابزارهای رسانه‌ای صهیونیستی علیه این جنبش و رهبری آن است.

قاسم افزود: حماس روابط خوبی با ترکیه دارد و به دنبال توسعه و پیشرفت آن با این کشور و همه کشورهای عربی و اسلامی، در خدمت آرمان فلسطین و مردم آن است.

سوئد: قادر به پذیرش درخواست‌های ترکیه برای پیوستن به ناتو نیستیم

روزنامه هاآرتص پیش تر مدعی شده بود که اطلاعات ترکیه به تازگی شروع به محدود کردن تحرکات رهبران حماس در خاک خود پس از آشتی بین آنکارا و تل آویو کرده است.

این روزنامه گفته بود که اگر چه آنکارا به درخواست دیرینه اسرائیل برای اخراج تمامی فعالان حماس از خاک خود پاسخ نمی‌دهد، اما ترکیه تلاش‌های این جنبش را برای حضور در این کشور محدود می‌کند.

این در حالی است که «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفته بود که کشورش درخواست اسرائیل برای اخراج رهبران حماس مقیم ترکیه در جریان مذاکرات دوجانبه را رد کرده است.

روابط رژیم صهیونیستی و ترکیه که زمانی هم پیمان نزدیک منطقه‌ای بودند، به مدت بیش از ۱۰ سال تیره شد به گونه‌ای که آنکارا، سفیر اسرائیل را در پی جان باختن ۱۰ شهروند ترکیه در حمله سال ۲۰۱۰ نیروهای نظامی این رژیم به یک کشتی امدارسانی ترک عازم غزه، اخراج کرد.

با وجود ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان ۲ طرف در سال ۲۰۱۶، ترکیه ۲ سال بعد و در پی کشته شدن شماری فلسطینی در اعتراض‌های نوار غزه توسط صهیونیست‌ها، سفیر خود را از اسرائیل فراخواند و سفیر این رژیم را اخراج کرد.

در سال ۲۰۲۱ حجم مبادلات تجاری ترکیه و رژیم صهیونیستی از ۸ میلیارد دلار فراتر رفته است و این در حالی است که آنکارا و تل‌آویو پس از امضای توافق تجارت آزاد در سال ۱۹۹۷ بر گسترش همکاری‌های اقتصادی تأکید داشته‌اند که نمود آن تداوم همکاری‌های اقتصادی حتی در سال‌هایی بوده که روابط سیاسی دو طرف قطع بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1166924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =