راه‌اندازی دفتری برای بررسی هم‌راستا بودن منافع ملی و فردی در وزارت علوم

وزیر علوم گفت: گاهی اوقات در تصمیمات منافع فردی و ملی هم‌سو نیستند، در حال حاضر دفتری در وزارت علوم در حال شکل‌گیری است که بررسی کند منافع ملی و منافع فردی هم‌راستا هستند یا خیر.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی‌گل در نشست مدیران حقوقی دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حال برگزاری است، با بیان این‌که مدیران حوزه حقوقی مؤسسات آموزش عالی مرجع هدایت و تصمیم‌گیری قانونی هستند، گفت: مدیران حقوقی نه تنها تصمیمات حقوقی وزارت علوم را با مقررات تطبیق می‌دهند، بلکه نقش هدایتی‌برای رئیس مجموعه خود دارند.

احتمال ادغام دانشگاه‌های پیام‌نور، علمی کاربردی و فنی‌وحرفه‌ای

وی افزود: مدیران حقوقی، مرجع مشورتی صادق در اختیار رئیس هر مجموعه‌ای هستند و هر مدیری از این مشورت استفاده کند، با مشکلات کمتری مواجه می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت توجه به تفریغ بودجه گفت: تفریغ بودجه یعنی اینکه چقدر از اعتبارات درست اختصاص داده می‌شوند. بسیاری از مدیران تجربه مدیریت مالی را ندارند و ممکن است بعدها در این زمینه با مشکل مواجه شوند.

زلفی‌گل با اشاره به این‌که قوانین جمهوری اسلامی براساس شرع مقدس هستند، به همین دلیل اجرا نکردن آن‌ها نه تنها جرم که گناه نیز هست.

وی در خصوص موضوع سازمان بازرسی، گفت: سازمان بازرسی به مسائل مالی کاری ندارد، می‌بیند که تصمیمات بر اساس قانون بوده است یا نه. به همین دلیل نظارت این دو بخش متفاوت است.

وزیر علوم با بیان اینکه مدیران حقوقی چون اشراف بر قوانین دارند، تصمیم‌های اشتباه مدیران را تشخیص می‌دهند. به همین دلیل می‌توانند مسیر صحیح را به مدیران نشان دهند.

زلفی‌گل با تاکید بر اینکه گاهی اوقات در تصمیمات منافع فردی و ملی هم‌سو نیستند، گفت: در حال حاضر دفتری در وزارت علوم در حال شکل‌گیری است که بررسی کند منافع ملی و منافع فردی هم‌راستا هستند یا خیر.

وی خاطر نشان کرد: مدیران دفتر حقوقی می‌توانند در این بخش کمک کنند. چون رؤسا می‌روند و می آیند ولی تجربه بدنه حقوقی باقی می‌ماند.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران: احصاء ۲۳ طرح کلان و مسئله‌محور برای آینده پژوهشی ایران

حسن زمانیان در نشست مدیران حقوقی دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که صبح امروز ۲۳ بهمن ماه در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حال برگزاری است، گفت: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برای نخستین بار در کشور به فعالیت‌های ماهواره‌ای ورود کرد. متخصصانی که در این پژوهشگاه مشغول به کار بودند به سازمان‌ها و مجموعه‌های دیگر رفتند و در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، سیر تکاملی در تولید دانش را طی کرده است، توضیح داد: ما توانستیم ماهواره «مصباح» با ۵ هزار ترمینال را بسازیم. فعالیت‌ها محدود به ساخت این ماهواره نیست و همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: ما در حال ساخت ماهواره‌ای به نام «آیات» هستیم که این ماهواره برای پیش‌بینی زلزله است. این طور به نظر می‌رسد که ساخت ماهواره برای پیش‌بینی زلزله سخت باشد اما با حمایت‌های دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم؛ کارهایی علمی که منجر به حل مشکلات می‌شوند، شکوفا می‌شوند.

وی درباره دیگر دستاوردهای سازمان پژوهش‌های صنعتی ایران گفت: ما توانسته‌ایم دستگاه بیماران دیالیزی را بسازیم و آن را صادر کنیم. حدود ۲ هفته قبل با هلال احمر ایران جلسه برگزار کردیم که در این جلسه از ما خواستند دستگاه دیالیز «فرزنیوس» که ساخت آلمان است، بومی‌سازی کنیم ما پس از ۵ نسل دستگاه دیالیز به دنبال این هستیم که دستگاه دیالیز پرتابل بسازیم تا دیگر نیازی به حضور بیماران در بیمارستان‌ها نباشد.

زمانیان با بیان اینکه پس از اینکه دکتر زلفی‌گل به عنوان وزیر علوم منصوب شد، معاونت فناوری و نوآوری را در وزارت علوم ایجاد کرد: وزیر علوم، سمبل نوآوری است و اجرای ۲ طرح را به من محول کرد. نخستین طرح، در خصوص جشنواره خوارزمی است که در ۲ شاخه جوانان و بین‌المللی برگزار می‌شود. وزیر علوم از من خواستند که شاخه جدیدی با عنوان «فناوری و نوآوری» برگزار شود. این جشنواره در ۹ اسفند برگزار خواهد شد.

وی درباره طرح درخواستی دوم وزیر علوم توضیح داد: ایشان از من خواسته‌اند که پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایجاد شود. ساختمان و اساسنامه آن تنظیم شده است. این پارک می‌تواند محل مناسبی برای تبادلات علمی باشد.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: پژوهشگاه در جایگاه معاونت وزیر بود اما در دوره‌های قبلی دچار تنزل جایگاه شد اما در دوره کنونی به سطح قبلی خود بازگشته است.

وی خاطر نشان کرد: شورای حکیمان را تشکیل داده‌ایم که ۲۳ طرح کلان و مسئله‌محور در این شورا احصاء شده است تا با انجام آن بتوانیم آینده پژوهشی کشور را راهبری کنیم. مسیر و امتداد پژوهش‌های کشور و پژوهش‌های مسئله‌محور را تا سال ۲۰۵۰ محاسبه کرده‌ایم. بررسی‌ها حاکی از آن است که رفع تغییرات اقلیمی در کانون توجه قرار گرفته است. ما با توجه به معیارهای جهانی، یک نقشه علمی تعریف کرده‌ایم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1170973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =