انتقاد وزیر علوم از حذف فرهنگ از عنوان وزارتخانه در دهه ۸۰

وزیر علوم گفت: متاسفانه مسئولان در گذشته با تغییر نام وزارت علوم و حذف فرهنگ، این بخش را در این وزارتخانه کم رنگ کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دومین دوره علمی شهید چمران که امروز دوم اسفندماه در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: شهدای انقلاب، دفاع مقدس، سلامت و امنیت بزرگترین سرمایه‌های ما هستند. همچنین برای سلامتی رزمندگان ایران و اسلام در سراسر دنیا دعا می‌کنم.

بیشتر بخوانید:

حذف فرهنگ از آموزش عالی خطای بزرگی بود

وی گفت: من مژده می‌دهم که امسال برای اولین بار، وزارت علوم نیز به نفرات برگزیده جشنواره شهید چمران جایزه می‌دهد. میزان این جایزه نقدی برابر با مقداری است که‌ سازمان بسیج اساتید برای برگزیدگان در نظر گرفته است.

زلفی گل درباره عملکرد دو ساله وزارت عتف با تکیه بر سند تحول دولت مردمی بیان کرد: بخش علم و پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب سرلوحه عملکرد وزارت علوم بوده است.

وزیر علوم گفت: به عقیده بنده، استعداد علم و تحقق در ملت ایران از متوسط جهان بالاتر است. بنابراین رستاخیر علمی، دانشگاه پیش‌رو، بهره وری از علوم نوین، ارتقای پارک های علم و فناوری، تعهدات وزارت علوم در سند تحول دولت در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در حال حاضر باید دانش، دانایی، دین‌داری در کنار هم قرار گیرد. البته مسئولان نمی‌دانند که دانایی به صورت سزارینی، رانتی و یک شبه به وجود نمی‌آید، بلکه به مرور زمان در جامعه شکل می‌گیرد.

زلفی گل با تاکید بر فرهنگ ادامه داد: متاسفانه مسئولان در گذشته با تغییر نام وزارت علوم و حذف فرهنگ، این بخش را در این وزارتخانه کم رنگ کردند.

وزیر علوم تصریح کرد: حوزه فرهنگ اهمیت ویژه‌ای دارد و باید پایش و پویش فرهنگی به صورت مستمر در وزارت علوم و دانشگاه انجام شود.

وی گفت: استادان علاوه بر انتقال علم و دانش به دانشجویان، نسبت به فرهنگ و زندگی و سرنوشت آنان نیز مسئول هستند. مردم جگر گوشه‌های خود را به ما سپرده‌اند و ما حق نداریم نسبت به زندگی آنان بی‌تفاوت باشیم. بنابراین هم اکنون نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری اهمیت دو چندانی دارد.

زلفی گل با بیان اینکه اکنون منافع ملی و منافع فردی همسو نیست. این موضوع، مشکلات بسیاری را برای کشور ایحاد کرده است‌، گفت: برای همسو سازی منافع فردی و ملی باید از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده شود. در حال حاضر ببش از ۸۰ هزار عضو هیئت علمی در کشور وجود دارد که می‌توانند مشکلات را شناسایی و راهکار ارائه دهند.

وزیر علوم درباره آمارهای نمایه و نمایان علم و مجلات علمی بیان کرد: تعداد مجلات وابسته به وزارت علوم قبل از دولت سیزدهم ۱۰۱ مجله بود. اما در دو سال و نیم گذشته ۶۰ مجله به این تعداد اضافه شد.

وی عنوان کرد: سامانه دانا توسط وزارت علوم طراحی شد تا تمام اساتید و پژوهشگران یک وبگاه شخصی داشته باشند. در چنین شرایط اساتید به سادگی موضوعات مختلف را سرچ کرده و با افرادی که قبلا در این باره تحقیق کرده بودند، ارتباط برقرار می‌کنند.

زلفی گل با بیان اینکه بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از دوران کرونا به علت مشکلات فراوان بسیار سخت بود، خاطرنشان کرد: تعطیلی سلف‌های غذا خوری، مهاجرت و سفر اساتید به خارج از کشور، مرخصی دانشجویان تعطیلی کلاس‌ها و غیره از جمله این مشکلات بود. وزارت علوم به خوبی تواست این مشکلات را حل کرده و رخوت را از آموزش عالی خارج کند.

این مسئول با اشاره به سامانه فرنما گفت: امتیاز و فعالیت در سامانه فرنما جزو شاخص‌های اصلی برای انتخاب روسای دانشگاه‌های برتر کشور است. سالانه حدود ۱۰ رئیس دانشگاه به عنوان روسای برتر انتخاب و معرفی می‌شوند.

وی افزود: کارنامه فرهنگی دانشجویان و دانشگاه‌ها بر اساس سامانه فرنما صادر می‌شود. این سامانه حاصل زحمات معاونت فرهنگی این وزارتخانه است.

زلفی گل با اشاره به تعداد دانشمندان ببن‌المللی یک درصد گفت: تعداد این افراد در سال ۲۰۰۴ حدود ۳ نفر بود. اما این تعداد در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۴۱ نفر شده است.

وزیر علوم در پایان خاطر نشان کرد: مسیر علمی کشور به درستی در حال پیشرفت است و این موضوع را مدیون زحمات وزرای علوم پیشین هستیم.

سازمان بسیج اساتید چتری فراگیر و جامع برای جامعه دانشگاهی است

حجت الاسلام مصطفی رستمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه این مراسم بیان کرد: علم نافع از ضرورت‌های جدی کشور است. وظیفه استاد بسیجی فقط آموزش نیست، بلکه موضوع پیشرفت علمی و نوآوری در دانش و شیوه‌های بیان دانش نیز اهمیت دارد.

وی گفت: سازمان بسیج اساتید چتری فراگیر و جامع برای جامعه دانشگاهی است.

حجت الاسلام رستمی بیان کرد: ما اکنون بر سر پیچ مهم تاریخی در حوزه علم قرار داریم. کتاب موج سوم تالیف آلوین تافلر نیز به این موضوع اشاره شده است‌.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌ها عنوان کرد: ما با تکیه بر منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی باید پیچ تاریخی علم را سپری کنیم. اگر ما قوی نباشیم و درست عمل نکنیم، امکان دارد که قدرت‌های بزرگ‌های بزرگ و کوچک به ما زور خواهند گفت‌.

وی ادامه داد: استادان بدانند که باید به روز باشند. چراکه علم و محیط پیرامون ما در حال تغییرات اساسی است. اگر به روز نباشیم، قطعا دچار عقب ماندگی خواهیم شد.

حجت الاسلام رستمی عنوان کرد: در حال حاضر وظیفه دانشگاهیان کار جهادی و مراقبت دائمی از انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1221243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =