معاون بانک مرکزی: انتشار رمز ریال وارد مرحله آزمایشی شد

معاون فنی بانک مرکزی از اجرای فاز آزمایشی رمز ریال پس از موفقیت در اجرای مرحله پیش آزمایشی آن خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مهران محرمیان معاون فنی بانک مرکزی در نهمین همایش بانکداری الکترونیک با بیان اینکه ۹۷ درصد خدمات بانکی کشور به صورت غیر حضوری ارائه می شود گفت بر اساس اعلام بانک جهانی ۸۹ تا ۱۰۰ درصد و به طور دقیقتر ۹۳.۵ درصد جمعیت بالای ۱۵ سال ایران به شبکه بانکی دسترسی دارند.

وی افزود ایران تنها کشور منطقه است که با این میزان دسترسی به خدمات بانکی برای مردم، توانسته در سطح کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی فعالیت کند.

معاون فنی بانک مرکزی افزود جایی که مشکل داریم امکان دسترسی به تسهیلات خرد است که هنوز برای بخش عمده‌ای از جامعه فراهم نشده است.

راهکارهای بانک مرکزی برای مقابله با نرخ‌های کاذب ارز

به گفته محرمیان یکی از دلایل عدم دسترسی به تسهیلات خرد بانکی برای مردم پایین بودن نرخ بهره در کشور است که ریشه اقتصادی دارد اما از نظر فنی مشتری که در این بخش داریم نبود اعتبارسنجی است اما این حوزه به اولویت بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ تمدید شده و امیدواریم فضای تغییر دهنده ای رخ دهد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه بانکداری الکترونیک به کاهش تخلفات و فساد اداری می انجامد به موضوع رمز ریال اشاره و اظهار کرد برای عملیاتی کردن رمز ریال دو مرحله را طی کرده ایم.

معاون بانک مرکزی ادامه داد مرحله نخست که مرحله پیش آزمایشی بود انجام شد و تعدادی رمز ریال در اندازه کوچک منتشر و در اختیار افراد محدودی قرار گرفت.

محرمیان یادآور شد در مرحله بعدی که فاز آزمایشی است رمز ریال در اختیار داده بزرگتری قرار می گیرد.

این مقام مسئول ارشد شبکه بانکی به موضوع رمز ارز در دنیا اشاره و تصریح کرد بعد از حدود ۱۲ تا ۱۳ سال رمز ارزها در دنیا به مرحله حدوداً تعادل رسیده اند و بازیگران این حوزه به آرامی خود را پیدا کرده‌اند بانک‌های مرکزی دنیا نیز رمز ارزها را جدی گرفته‌اند.

وی ادامه داد بانک های مرکزی ۹۰ کشور رمز ارزها را به رسمیت می شمارند اما محدود سازی را به شدت در دستور کار خود دارند کشوری مانند چین به دلیل ریسک بالای رمز ارزها آن را کاملا ممنوع کرده است در اروپا و آمریکا نیز بین ۳ تا ۳۶ درصد مالیات وضع کرده اند تا با این محدود سازی ها ریسک رمز ارز ها را کنترل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1172020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =