بخش صنعتی اروپا، متحمل بیشترین ضربه از بحران انرژی شده است / تعطیلی صنایع انرژی‌بر در آستانه شروع سال دوم جنگ اوکراین با روسیه

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: صنایع اروپایی متحمل بیشتری ضربه از جانب تحریم گازی روسیه هستند؛ از آنجائیکه دسترسی اروپایی ها به گاز ارزان روسیه محدود شده است، صنایع کشورهای این قاره صدمه دیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، قطع صادرات گاز روسیه به اروپا، کشورهای این قاره را با مشکلات جدی در دسترسی به انرژی مواجه کرده است. به ویژه مردم این کشورها فشار زیادی متحمل می شوند. به طور مثال، فرانسوی‌ها علاوه بر تجربه معابر خاموش، حالا در کنار اتریشی‌ها و آلمانی‌ها به خرید هیزم برای گرم کردن منازل شان روی آورده‌اند. در راستای اجرای این تدابیر، دولت فرانسه به 2/6 میلیون خانوار کوپن خرید هیزم اختصاص داده است. برخی در تلاش‌اند خرید و فروش هیزم را موضوعی کاملاً عادی معرفی کنند اما واقعیت این است که این اقدامات نشان دهنده ی زمستان سخت اروپاست که بیشترین فشارش را مردم متحمل می‌شوند.

بحران انرژی در قاره سبز / از کاهش تولید صنایع تا از دست رفتن بازارهای صادراتی اروپا

قطع جریان صادرات گاز روسیه به اروپا هزینه های بالایی بر دولت های اروپایی تحمیل کرده است. طبق گزارش Bruegel، هزینه پرداخت یارانه انرژی توسط کشورهای اروپایی برای حمایت از مصرف‌کنندگان حدود 1000 میلیارد دلار برآورد شده است. این هزینه علاوه بر خسارت وارده به صنایع اتحادیه اروپاست که بحران گاز منجر به تعطیلی آنها شده است. این عدد تنها برای مقابله با بحران انرژی در اولین زمستان سخت اروپاست و با تداوم وضعیت ناپایدار تولید، طی سال‌های آینده با خروج سنگین سرمایه‌گذاران صنعتی همراه خواهد بود. نظرات ابوالقاسم جراره، استاد دانشگاه و عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس را در خصوص اثرات قطع صادرات گاز روسیه بر صنایع و اقتصاد اروپا در ادامه می خوانید.

جراره در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به این موضوع که رویکرد جمهوری اسلامی مشتمل بر نگاهی منصفانه و عادلانه به کل جهان است، تصریح کرد: ما اعتقاد داریم منابع باید در اختیار همگان قرار بگیرد تا برای رفع نیازهایشان از آن بهره ببرند. اما موضوع مهم این است که کشورها بر اساس منافع خودشان عمل می کنند و در تلاش هستند بیشترین سود را به دست بیاورند. بنابراین، وقتی کشوری را تحت فشار و تحریم قرار دهید، قطعاً نتیجه اش را می بینید و کشور مقابل نیز واکنش نشان می دهد. امکان ندارد کشورهای اروپایی به دیگران از جمله ما و روسیه ظلم کنند و هیچ گونه ضرری را متحمل نشوند. مشکلاتی که امروز برای اروپا بر اثر عدم دسترسی به گاز ارزان روسیه به وجود آمده است، بر اثر نحوه ی رفتار خودشان بوده است.

وی در ادامه گفت: واقعیت این است که اروپایی ها الان وضعیت خوبی ندارند و به لحاظ انرژی تحت فشار زیادی قرار دارند. اما غربی ها استاد وارونه نشان دادن واقعیات هستند. مثلاً الان در رسانه ها مطرح می کنند که توانسته اند بحران را مدیریت کنند. خاموشی های اجباری در اروپا و ارائه ی یارانه ی هیزم را به مثابه ی مدیریت بحران قلمداد می کنند، در حالی که این موارد نشان دهنده ی ضعف اروپایی ها و مشکلات شدید آن هاست. الان هزینه های زندگی مردم در اروپا به شدت بالا رفته و همین امر به نارضایتی ها دامن زده است. اروپایی ها با تسلط شدید بر رسانه ها همواره تلاش می کنند ضعف هایشان را به عنوان نقاط قوت جلوه دهند. اما واقعیت چیز دیگری است.

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: صنایع اروپایی متحمل بیشتری ضربه از جانب تحریم گازی روسیه هستند؛ از آنجائیکه دسترسی اروپایی ها به گاز ارزان روسیه محدود شده است، صنایع کشورهای این قاره صدمه دیده است. نمود این آسیب را می توان در کاهش تولیدات صنعتی اروپا در زمینه ی فولاد، چدن و چیزهای دیگر مشاهده کرد. تعطیل یا نیمه تعطیل شدن صنایع به تعدیل نیرو منجر می شود و این امر بیکاری و اعتراضات اجتماعی را به دنبال دارد. از سوی دیگر، قیمت های بالای انرژی افزایش بهای تمام شده ی تولیدات را به دنبال دارد که به معنای از دست رفتن مزیت های رقابتی برای اروپایی هاست. تمام این موارد از تبعات عدم دسترسی اروپا به گاز ارزان روسیه است. شرایطی که الان کشورهای اروپایی با آن مواجه هستند، بر اثر تصمیمات نادرست هیئت های حاکمه ی این کشورها بروز کرده است.

جراره تأکید کرد: برخی رسانه ها در تلاش هستند ناترازی گاز در ایران را به عنوان یک بحران قملداد و از زمستان سخت ایران یاد کنند، اما واقعیت این است که در کشورمان با بحران مواجه نیستیم. مشکلات حوزه ی انرژی در کشور ما به عدم مدیریت مصرف برمی گردد و با اعمال یک سری سیاست ها از جمله تعرفه گذاری پلکانی یا بهینه سازی مصرف قابل حل و فصل است. اما مشکل اروپایی ها عدم دسترسی به منابع انرژی پایدار است که به راحتی قابل حل و فصل نیست. ما برای حل مشکل ناترازی گاز در کشورمان نیازمند همکاری مردم هستیم که غالباً وجود دارد. صرفه جویی یک اصل در دین ماست و کار سختی برایمان نیست. آنچه به عنوان زمستان سخت ایران در رسانه ها مطرح می شود بر اثر تسلط شدید رسانه ای غرب در جهان و همراهی برخی رسانه های داخلی به صورت عمد یا سهو با سیاست های غربی بروز کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1172035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =