جای فلسفه تکنولوژی در ایران خالی است/ ضرورت تاسیس انستیتو برای دسترسی پژوهشگران به داده‌ها

معاون فناوری دانشگاه علم و صنعت گفت: پول می‌تواند علم را توسعه دهد، علم هم می‌تواند پول را توسعه دهد. جای فلسفه تکنولوژی در ایران خالی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی بوترابی معاون فناوری دانشگاه علم و صنعت در همایش بین‌المللی (هوش مصنوعی، علم داده و تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز) که سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: قصد دارم تحلیلی از نظریات روشنفکران و روحانیون در مورد تحلیل عقب ماندگی علمی ایران در ۱۰۰ سال گذشته کشور را بررسی کنم. 

بی‌توجهی دانشگاه‌ها به شکاف تکنولوژی ایران و جهان

وی افزود: میرزا ملکم خان معتقد بوده است که باید نوشتار زبان فارسی از چپ به راست باشد. سایر روشنفکران ۱۰۰ سال گذشته هم قضاوت‌هایی این گونه داشته‌اند. دلیل این نحوه تفکر به تفاوت فضایی است که در خارج از ایران وجود داشته و دارد.

بوترابی تصریح کرد: وقتی یک ایرانی وارد کشورهای اروپایی یا آمریکا می‌شود، به دلیل تفاوت‌های چشمگیر دچار سردرگمی خواهد شد. ایران در دوره سنت قرار دارد؛ اما کشورهای اروپایی در دوره پست مدرن هستند. تفاوت الگوریتم ذهنی افرادی که در کشورهای سنتی زندگی می‌کنند، باعث به‌هم ریختگی این افراد در سفر به کشورهای پیشرفته می‌شود.

معاون فناوری دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: کشورهای دیگر در زمینه تولید گزاره‌ها کار می‌کنند؛ اما در ایران این گزاره‌ها فقط در کتابخانه‌ها قرار می‌گرفت. این کشورها در ادامه برای دانش فنی تولید فناوری از این گزاره‌ها استفاده کردند. البته هم‌اکنون چندین دانشگاه در ایران هم در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: پول می‌تواند علم را توسعه دهد، علم هم می‌تواند پول را توسعه دهد. جای فلسفه تکنولوژی در ایران خالی است. اگر قصد داریم شکاف بین دانشگاه و صنعت در ایران را برطرف کنیم، باید از تاسیس مراکز و انستیتوها شروع کرد.

بوترابی در پایان اظهار کرد: از مدیران تقاضا داریم با تاسیس یک انستیتو دسترسی پژوهشگران به داده‌ها را امکان‌پذیر کنند.

مدیرکل پژوهشی وزارت نفت: در حوزه کار تیمی‌ و شبکه سازی ضعف داریم

محمد چهاردولی مدیرکل پژوهشی وزارت نفت در ادامه این با بیان اینکه خودباوری در دانشگاه‌های کشور به درستی نهادینه شده است، اظهار کرد: خودباوری به جهش‌های علمی قابل توجهی در عرصه علم و فناوری  منجر می‌شود.

وی افزود: رهبری سال ۸۷ در دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد که در مسائل علمی دچار عقب افتادگی علمی هستیم. حرکت علمی با توجه به این بیانات آغاز شده و در ادامه شتاب ایجاد شد تا توانستیم به عزت علمی برسیم. این شتاب همچنان ادامه دارد و دستاوردهای خوبی داشته است.

چهاردولی با اشاره به این که بستر رشد علمی در کشور نهادهای دانشگاهی هستند، گفت: کشور روسیه قصد دارد توربین‌های ایرانی را نصب کند. این باعث سربلندی کشورمان است؛ چرا که به صدور فناوری‌های روز دنیا از سوی ایران به کشورهای دیگر منجر می‌شود. 

مدیرکل پژوهشی وزارت نفت با تصریح بر این که دانشگاه‌ها در دهه ۶۰ و ۷۰ برای تربیت تکنسین برای ورود به صنعت و تربیت اعضای هیئت علمی ماموریت داشتند، خاطرنشان کرد: در دهه ۸۰ فرایند توسعه پژوهش روی کار آمد. در دهه ۹۰ وارد عرصه دانش بنیانی شدیم. شرکت‌های زیادی در این راستا ایجاد شدند. رهبر انقلاب هم در این زمینه تاکید کرد که رشد خوبی اتفاق افتاده؛ اما از دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ مثل صنعت نفت غفلت شده است.

وی اظهار کرد: حوزه هوش مصنوعی نیز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است. توجه به هوش مصنوعی برای ما راهگشا است و کمک می‌کند تا به خوبی حرکت کنیم. در کل زنجیره صنعت نفت باید از هوش مصنوعی و تحول دیجیتال بهره بگیریم. یکی از اساسی‌ترین بخش‌ها در این صنعت، هزینه برای حفاری بوده که بسیار هزینه بر است. برخی شرکت‌های نفت سعی دارند که این مشکل را با کمک هوش مصنوعی رفع کنند. حرکت‌هایی که انجام می‌شود، نشان دهنده رشد و نمو شرکت‌هایی است که در این زمینه فعال شدند.

چهاردولی با تاکید بر این که نهادهای دانشگاهی یکی از افتخارات نظام هستند، افزود: رشد علمی و خودباوری از دانشگاه‌ها برخواسته است. این نهادها نقش خود را به ازای ورودی‌هایی که گرفته به خوبی ایفا کرده است. در دنیا تغییراتی در حال انجام است، نهادهای دانشگاهی باید به این تغییرات توجه داشته باشند. دانشگاه‌های کشور هم باید وقتی نیازهای کشور را متوجه می‌شوند این انعطاف پذیری را داشته باشند. 

مدیرکل پژوهشی وزارت نفت گفت: لازم است بتوانیم سرفصل‌های درسی را به سرعت تغییر دهیم. ما رقبای بسیاری داریم‌. اگر خود را با شرایط و تغییرات روز دنیا به روز نکنیم و هوش مصنوعی و تحول دیجیتال را جدی نگیریم، در دنیای علم و فناوری عقب می‌مانیم.

وی در پایان اظهار کرد: ما باید مهارت‌های توسعه‌ای را افزایش دهیم تا نیروی انسانی نواقص نداشته باشد. در حوزه کار تیمی‌ و شبکه سازی ضعف داریم و باید نگاه حل مسئله را مورد توجه قرار دهیم. باید فرهنگ سازی ایجاد شود و با کمک کنفرانس‌ها و همایش‌ها هدف خود را جلو ببریم. ما در وزارت نفت، سند تلفیقی برنامه راهبردی توسعه را رونمایی کردیم. یکی از فصول آن تحول دیجیتال است که حوزه‌های فناوری هم در آن وجود دارد. هدف ما توسعه فناوری روز دنیا است. تلاش داریم با افزایش علم داده و تحول دیجیتال در صنعت نفت پیش برویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1172070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =