آموزش ۸۰۰ خادم برای خدمت به زائران اردوهای راهیان نور/ آشنا نبودن با پیشرفت‌های انقلاب ضعف حوزه فرهنگی است

معاون فرهنگ سازی سازمان بسیج دانشجویی گفت: نزدیک به ۸۰۰ نفر از مسئولان و عوامل برگزار کننده کاروان‌های راهیان به مدت یک هفته در استان خوزستان مورد آموزش قرار گرفتد و نکات کلیدی به آنها گفته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چند سالی است که اردوهای راهیان نور به یک ضرورت در حوزه دانشگاهی و دانشجویی تبدیل شده است. این موضوع نیز به این علت است که این اردوها احیاکننده فرهنگ شهادت، مقاومت و به صورت کلی احیاگر گفتمان انقلاب اسلامی باشد.

اعزام ۱۰۰ هزار دانشجو به مناطق جنگی در قالب اردوهای راهیان نور

همچنین اردوهای راهیان نور پل ارتباطی بین نسل‌ها است؛ چرا که دانشجویان شاید اطلاعات کامل و دقیقی از ۸ سال دفاع مقدس نداشته باشند. بنابراین آنان  با حضور در مناطق جنگی از نزدیک و با کمک روایتگران در جریان اتفاقات رخ داده در عملیات‌ها و نحوه شهادت رزمندگان کشورمان قرار می‌گیرند. البته نقدهایی نیز به نحوه برگزاری اردوهای راهیان نور و هدف گذاری کلی برای این اردوها وارد است.

در این ارتباط ایسکانیوز با کامیار مهدی پور معاون فرهنگ سازی سازمان بسیج دانشجویی گفت‌وگوی تفصیلی انجام داده که این گفت‌وگو در زیر آورده شده است:

امسال چه تعداد دانشجو در قالب اردوهای راهیان نور به مناطق جنگی جنوب اعزام می‌شوند؟ همچنین رویکرد اصلی راهیان نور در سال ۱۴۰۱ چیست؟

اردوهای راهیان همانند هر پدیده دانشجویی دیگر در دوران کرونا تا حدودی به حاشیه رفت. سال گذشته با هماهنگی مجموعه‌های ذیربط  این اردوها و سایر فعالیت‌های اجتماعی - دانشجویی رونق مجدد گرفت. با توجه به افزایش تقاضای دانشجویان و علاقمندی آنان برای ثبت نام  و سفر به مناطق جنگی، تلاش کرده‌ایم تا امسال ظرفیت اعزام‌ها را بیشتر کنیم.

با شروع ترم تحصیلی جدید در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ یکسری اتفاقات تلخ نیز رقم خورد و شاهد وقوع برخی مسائل بودیم. با توجه به این موضوعات و تاکید مقام معظم رهبری نیاز به جهاد تبیین احساس می‌شد. بنابراین تلاش کرده ایم تا اهداف فعالیت‌هایمان مبتنی بر جهاد تبیین قرار دادیم.

امسال حدود ۳ برابر افزایش ظرفیت سال گذشته اعزام گروه‌های راهیان نور به مناطق جنگی جنوب را داریم. در این راستا پیش بینی می‌کنیم که حدود ۱۰۰ هزار دانشجو در قالب اردوهای راهیان نور به جنوب اعزام شوند.

یک از خلاهای جدی در اجرای اردوهای راهیان نور، آشنا  نبودن افراد با قله‌های پیشرفت انقلاب اسلامی است.

مانند هر سال، امسال نیز در راهیان نور برنامه‌های گوناگونی برای دانشجویان در نظر داریم. بازدید از المان‌های شهدا و دوران دفاع مقدس و روایت راویان که مبتنی بر عملیات‌های رخ داده است. امسال نیز دستاوردهای انقلاب اسلامی مبتنی بر موفقیت‌های نظام خواهد بود. در چند نقطه عملیاتی و در یادمان شهدای هویزه که در گفتمان شهدای دانشجویی در مزار است. کار ویژه جهاد تبیین جزوات و تولیدات فرهنگی تهیه شده و در این مکان تیم جهاد تبیین مستقر شده است. همچنین بسیج دانشجویی تهران در منطقه جنگی دوکوهه نیز برنامه‌های فرهنگی متنوعی را در نظر گرفته‌اند.

اعزام 10 هزار دانشجو به جنوب برای بازدید از مناطق جنگی

امسال هر استان مبتنی بر ظرفیت‌های خاص خود و با توجه به برنامه‌ای که برای کاروان‌های راهیان نور خود برنامه‌ ریزی کرده است، زمان این اردوها را بین ۵ تا ۶ روز انتخاب کرده‌اند. همچنین امسال اعزام‌ها از بهمن‌ ماه آغاز شده و پایان ترم تحصیلی با محوریت استان خراسان رضوی خواهد بود. البته عمده این اعزام‌ها از ۱۰ اسفندماه تا ۲۵ اسفندماه است. تا کنون حدود ۱۰ هزار دانشجو به محل عملیات‌های جنگی تحمیلی حاضر شده‌اند.

یک از خلاهای جدی در اجرای اردوهای راهیان نور، آشنایی نبودن افراد با قله‌های پیشرفت انقلاب اسلامی است. تکیه بر نیروی داخلی صورت گرفته است و این اردوها فرصتی برای بازدید و آشنایی دانشجویان با این پیشرفت‌ها است. نسل‌های دهه ۸۰ و بعد از آن که قرار است آینده انقلاب را در دست بگیرند و مدیریت نظام را بر عهده داشته باشند، با پیشرفت‌های نسل‌های پیش‌تر و روایت اتفاقات آشنا شوند.

علاوه بر مسائل گفته شده؛ «خیمه‌های گفت‌وگو» نیز محلی است که برای دانشجویان در نظر گرفته شده تا در حوزه‌ها و بخش‌های متفاوت با یکدیگر صحبت و تبادل نظر داشته باشند. البته این طرح به همت معاونت مطالبه‌گری طرح ریزی و اجرایی شده است. همچنین قرار است که مسئولان در این خیمه‌ها حاضر شوند و پاسخگویی شبهات ذهنی دانشجویان باشند.

آموزش ۸۰۰ خادم برای خدمت‌رسانی به زائران راهیان نور 

مدت زمانی است که تخصصی کردن فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها مورد توجه و تاکید کارشناسان قرار گرفته است. در راستای حرکت در مسیر تخصصی کردن امور، بسیج دانشجویی در حوزه اردوهای راهیان نور چه اقداماتی انجام داده است؟

البته در سال‌های گذشته نیاز به آموزش خادمین یا مسئولان برگزار کننده یا همان نیروی کادر در اردوهای راهیان نور برای شکل دهی به فعالیت‌ها به شدت احساس می‌شد. بنابراین به همین جهت و برای رفع این مشکل، دوره‌ «صرات نو» از سوی سازمان بسیج دانشجویی برگزار می‌شود. در این دوره، قریب به ۸۰۰ نفر از مسئولان و عوامل برگزار کننده کاروان‌های راهیان نور در استان خوزستان به مدت یک هفته مورد آموزش قرار گرفتند و نکات کلیدی به آنها گفته شد.

در این دوره آموزشی به خادمین تاکید شد که برای برگزاری اردوی راهیان نور مناسب و اثرگذار باید چه عناصر و موضوعات مهمی را در نظر بگیرند؛ چرا که این اردوها نباید با هدف یک سفر ساده و صرف رفت و برگشت دانشجویان در نظر گرفته شود و آنها بتوانند از لحظه به لحظه حضور در این اردوها نهایت استفاده را داشته باشند.

همچنین هر سال یک شعار محوری برای اردوهای راهیان نور انتخاب می‌شود. این شعار متناسب با فعالیت‌ها و اهداف اردوها در آن سال، در نظر گرفته می‌شود. در سال‌های گذشته شعارهای معناگرای مناسبی برای این اردوها مانند به سوی گنجینه عظیم، جنگ اراده‌ها، روایت نشدنی‌هایی که شد، به سوی برخاستن، معجزه قلم تا قدم توسط دانشجویان انتخاب شد.

علاوه بر این، برای تخصصی کردن امور، این اردوها هر سال به عنوان یک شهید محوری نامگذرای می‌شود. به این معنا که هر سال در این اردوها درباره زوایای مختلف شخصیت، زندگی و محل شهادت وی صحبت می‌شود تا دانشجویان بیشتر با این شهدا آشنا شوند.

 تمام ذائقه‌های مختلف دانشجویان را با یک رویکرد ثابت نمی‌توان تامین کرد؛ بلکه باید تنوع رویکرد برای سلیقه‌های گوناگون را در نظر داشت.

چتر حمایت بسیج بر سر دانشگاه‌ها

یکی از نقدهایی که همواره به فعالیت‌های دانشجویی وجود دارد، رها کردن دانشجویان پس از حضور در یک دوره یا همایش خاص است. در این راستا اردوهای راهیای نور نیز یکی از فرصت‌هایی است که دانشجویان با عقاید مختلف یک جا جمع می‌شوند. بسیج دانشجویی برای جذب حداکثری این دانشجویان و سرمایه گذاری برای پرورش نیروی خلاق انقلابی چه برنامه‌ای دارد؟

بله این نقد را می‌پذیریم. این نقد در واقع یک موضوع و چالشی است که ما نیز به آن پی برده‌ایم. بنابراین برای رفع این مشکل، امسال تلاش کردیم ثبت نام و حضور دانشجویان محدود به اعضای عضو اتحادیه‌های دانشجویی یا تشکل‌های مختلف در دانشگاه‌ها یا اعضای بسیج دانشجویی نباشد؛ بلکه هر دانشجویی که علاقمند باشد، می‌تواند ار طرق بسیج دانشجویی به مناطق جنگی جنوب اعزام شود. علاوه بر این نیز، تمام دانشجویان را برای ثبت نام و اعزام به مناطق جنگی ترغیب کرده‌ایم و در واقع جامعه هدف خود را گسترش داده‌ایم. این موضوع نیز به این علت است که به نظر می‌رسد در حال حاضر دانشگاه‌های کشور نیاز دارند تا بسیج دانشجویی چتر حمایتی خود را بر سر آنها بگشاید. بنابراین این سیاست جدی برای سازمان بسیج دانشجویی است.

در مرحله بعدی، پس از اینکه زمینه حضور تمام علاقمندان فراهم شد، باید مسیر را برای امتداد حضور آنها در جبهه انقلاب هموار و مهیا کنیم. از سوی دیگر دانشگاه محور فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان است. بنابراین برای این موضوع با دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور گفت‌وگو  شده است تا آنان سیاست‌های واحدی را برای جذب دانشجویان حاضر در اردوهای راهیان نور اتخاذ کنند.

البته با یک رویکرد ثابت نمی‌توان تمامی ذائقه‌های مختلف دانشجویان را تامین کرد. بنابراین بسیج دانشجویی تلاش کرده تا با تهیه بسته متنوع از فعالیت‌های فرهنگی، تمامی سلایق دانشجویان را در نظر بگیرد تا تداوم ارتباط و حضور آنها در برنامه های مختلف ایجاد شود.

جشنواره‌ها بستر مناسب برای آشنایی دانشجویان با یکدیگر است

در حال حاضر اهمیت تجربه نگاری، استفاده از تجارب یکدیگر و ارتباط  فعالان یک حوزه بر کسی پوشیده نیست. در این راستا سازمان بسیج دانشجویی شبکه سازی مناسبی مثلا در حوزه علمی انجام داده است. آیا این شبکه سازی از فعالان فرهنگی و دانشجویان نیز تشکیل شده است؟

در حال حاضر شبکه دانشجویی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی تشکیل شده، یکی از شبکه‌های پویا، پر نشاط و فعال سازمان بسیج دانشجویی است. البته نمی‌توان به صورت دقیق بیان کرد که چه تعداد دانشجو عضو  شبکه‌های متعدد و گسترده حوزه فرهنگی سازمان بسیج دانشجویی هستند؛ چرا که یک این حوزه محدود به یک شبکه از فعالان نیست.

به عنوان مثال ششمین دوره جشنواره هنری و دانشجویی ققنوس که در حال برگزاری است؛ به تنهایی شبکه گسترده‌ای از دانشجویان را ایجاد کرده است و باعث شده تا آنان به عنوان دغدغه‌مندان این حوزه با یکدیگر در ارتباط باشند.  این دانشجویان در طول سال با عضویت در  ۸ انجمن‌های ادبی و هنری وابسته به جشنواره ققنوس فعالیت می‌کنند و با یکدیکر رقابت دارند و خروجی فعالیت‌های خود را در این جشنواره به نمایش می‌گذارند. 

همچنین حوزه شهید و شهادت نیز یکی دیگر از بسترهای مناسب برای شبکه‌سازی دانشجویان در موضوعات فرهنگی است. به عنوان مثال کنگره‌های شهدای دانشجویی که در سال برگزار می‌شود، تعداد زیادی از دانشجویان را گرد هم جمع کرده است.

علاوه بر این، پویش‌های مختلفی نیز از سوی بسیج دانشجویی تاسیس می‌شود که ظرفیت لازم برای فعالیت و آشنایی دانشجویان با یکدیگر را دارد و شبکه‌ای از آنان را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال در چند سال اخیر  پویش کتابخوانی در استان‌ها  مورد استقبال تعداد قابل توجهی از دانشجویان قرار گرفته است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1173467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =