گسترش پدیده برندسازی مدارس با اجرای پته‌ آموزشی/ مسئولان پاسخگوی ابهامات سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش نیستند

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان معتقد است که سند انتظارات دولت از آموزش و پرورش باعث ایجاد پدیده برندسازی مدارس و حذف سایر مدارس از گردونه رقابت می‌شود.

ابوالفضل فکوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به پته سازی آموزش و پرورش یا مردمی سازی آموزش اظهار کرد: دولت در این طرح به دنبال این است ک به جای قرار دادن بودجه به وزارت آموزش و پروش، بودجه را به صورت سرانه در اختیار خانواده‌ها قرار دهد. بنابراین خانواده‌ها با یارانه و کوپن‌هایی که در اختیار دارند، خودشان نوع مدرسه یا نوع آموزش را برای فرزندانشان انتخاب کنند.

ماجرای پخش فیلم‌های غیراخلاقی در برخی مدارس

وی درباره اهداف پته سازی یادآور شد: دولت اهداف مهم این سند را آموزش افزایش رقابت پذیری بین مدارس و پرورش، روحیه عرضه محوری به جای تقاض محوری و تقویت جایگاه خانواده‌ها در آموزش فرزندانشان عنوان کرده است؛ اما به عقیده بنده این اهداف با اجرای سند انتظارات محقق نخواهد شد. 

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه مسئولان باید بدانند که رقابت الزما با انتخاب ایجاد نخواهد شد، ادامه داد: تعداد قابل ملاحظه‌ای از مدارس کشور در روستاها یا مناطق محروم فعالیت دارند، بنابراین دانش آموزان این مدارس اصلا حق انتخاب ندارند و باید در نزدیک ترین مدرسه به روستا ثبت نام کنند.

وی با اشاره به پدیده مدل مدارس برندینگ در کشور عنوان کرد: سند انتظارات از آموزش و پرورش باعث می‌شوند که چند مدرسه در کشور برند شوند و بیشتر خانواده‌ها خواهان تحصیل فرزندشان در این مدارس هستند. بنابراین در چنین شرایطی سایر مدارس از گردونه رقابت حذف می‌شوند. 

کسی پاسخگوی تاثیرات نامناسب سند انتظارات نیست

فکوری با انتقاد از به روز نشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس یکی از مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سال ۹۱ تصویب شد، هر ۵ سال یکبار این سند باید مورد بازنگری قرار گیرد؛ اما با گذشت حدود ۱۰ سال هنوز اصلاحی در سند تحول صورت نگرفته است. به عنوان مثال هیچ اشاره‌ای به موضوع آموزش مجازی و آموزش در دوران پس از کرونا در این سند نشده است. 

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با تصریح بر اینکه سند تحول بنیادین یک نقشه راه در نظام آموزشی است، گفت: در مدت اخیر، دولت سیزدهم سند انتظارات از آموزش و پرورش را به این وزارتخانه ابلاغ کرد که نسبت آن با سند تحول مشخص نیست و در برخی از موضوعات با یکدیگر تلاقی دارند. علاوه بر این، همخوانی یا مغایرت این سند انتظارات با سند ۲۰۳۰ نیز واضح نیست. 

وی در پایان  خاطرنشان کرد: تا کنون هیچکدام از مسئولان دولتی که پیشنهاد دهنده سند انتظارات هستند یا شورای مربوط به اجرای این سند، حاضر به مصاحبه یا ارائه گزارش عملکرد یا برگزاری جلسه پرسش و پاسخ برای رفع شبهات درباره این سند تحول یا سند انتظارات نیستند. بنابراین اگر اجرای این سند در آینده  تاثیرات نامناسب بر نظام تعلیم و تربیت بگذارد؛ هیچ فردی پاسخگو نخواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1174590

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =