وزارت علوم برنامه‌ای برای بهبود وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها ندارد/ افول فعالیت دانشجویی در دولت سیزدهم

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم گفت: رخوت در دانشگاه‌ها باعث شده تا برخی از مسئولان به صورت سلیقه‌ای عمل کنند و این موضوع جزء افول فعالیت‌های دانشجویی و جنبش دانشجویی نتیجه‌ای دیگری ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتشار نشریات دانشجویی قدمتی طولانی در دانشگاه‌ها دارد و همواره نقش مهمی در تاثیرگذاری فعالیت تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌های دانشجویی ایفا کرده‌  است. نشریات تنها نهادی در دانشگاه‌ها به شمار می‌روند که از ابتدا تا انتهای مسئولیت آن، بر عهده دانشجویان است.

تعلل وزارت علوم در تصویب اصلاحات دستورالعمل نشریات دانشجویی/ امکان تاخیر در برگزاری انتخابات وجود دارد

با وجود این تفاسیر،  فعالان حوزه نشریات گلایه‌هایی از مسئولان دانشگاهی یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارند. 

در این ارتباط ایسکانیوز با فرزین فرد عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت‌وگوی تفضیلی انجام داده که این گفت‌وگو در زیر آورده شده است: 

ارزیابی شما از سیاست‌ گذاری کلان معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه تشکل‌های دانشجویی و نشریات چیست؟

متاسفانه وزارت علوم دولت سیزدهم در همه مباحث فرهنگی از جمله نشریات دانشجویی موفقیت قابل مشاهده‌ای نداشته است. مسئولان این وزارتخانه فعالیتشان را محدود به برگزاری جشنواره‌ها کرده‌اند و در سطح کلان ایده، فکر و سیاستی برای بهبود وضعیت فرهنگی یا علمی دانشگاه‌ها ندارند. 

حتی تغییر نگرش نیز در این جشنواره‌ها توسط مجموعه وزارت علوم صورت نمی‌گیرد و این باعث شده که دلسردی‌هایی برای فعالان دانشجویی ایجاد شود و آنان تمایلی برای فعالیت فوق برنامه‌ای نداشته باشند. در حال حاضر روح سردی بر فضای دانشگاه‌ها حاکم شده است و باعث شده تا برخی از مسئولان به صورت سلیقه‌ای عمل کنند. این موضوع جزء افول فعالیت‌های دانشجویی و جنبش دانشجویی نتیجه‌ای دیگری ندارد.

بنده به همراه برخی از فعالان فرهنگی که سال‌ها است فعالیت دانشجویی داریم و سیاست‌های متفاوتی نسبت به جنبش دانشجویی را در دولت‌های مختلف تجربه کرده‌ایم، عقیده داریم که فعالیت در حوزه نشریات در دولت گذشته به مراتب آسان‌تر و موثرتر بود.

سیاست کلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت فعلی، تعدیل نیرو است. بنابراین بسیاری از کارمندان از معاونت فرهنگی این وزارتخانه جدا شده و به سایر بخش‌ها پیوستند یا با آنان قطع همکاری شده است. در نتیجه معاونت فرهنگی که باید موتور محرک فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها باشد، فضای نشاط و شادابی در آن وجود ندارد و دچار نوعی تزلزل شده است.

وزیر علوم سالی یکبار به صورت کاملا فرمایشی با دانشجویان  دیدار می‌کند.

هم اکنون افرادی که باید بیشتر فعالیت خود را بر موضوعات کلان و سیاست گذاری فرهنگی در دانشگاه‌ها بگذارند، فقط به انجام امور اداری از جمله برگزاری جشنواره‌ها  بسنده می‌کنند. با این تفاسیر می‌توان گفت که در حال حاضر دانشگاه‌های کشور وضعیت فرهنگی مناسبی ندارند، علاوه بر آن نوعی دلزدگی هم در دانشجویان ایجاد شده است. تمامی این مشکلات باعث شده تا دانشگاه‌ها روندی رو به افول داشته باشند.

دیدار با وزیر علوم؛ مطالبه فعالان نشریات 

در چند سال گذشته برگزاری نشست با فعالان دانشجویی در ۱۶ آذر توسط برخی مسئولان مرود انتقاد جریان دانشجویان بوده است؛ چرا که این جلسات را فرمایشی می‌دانند. ارزیابی شما از این دیدارها چیست؟

وزیر علوم سالی یکبار به صورت کاملا فرمایشی با دانشجویان  دیدار می‌کند. وزیر گفتن که تلاش دارند سالی دو بار با دانشجویان دیدار کند؛ اما این موضوع به صورت قانون نیست.

فعالان نشریات نیز همراه با تشکل‌های دانشجویی به مناسبت ۱۶ آذر با وزیرعلوم دیدار کردند. البته این موضوع فقط محدود به وزارت علوم نیست، بلکه  در این جلسه وزیر علوم از قول رئیس جمهور گفتند که وی وعده داده تا در هر فصل با تشکل‌ها دیدار داشته باشد.

هر زمان که فعالیت‌ها به صورت دانشجویی و توسط  داشنجویان صورت گرفته است، خروجی آن فعالیت بسیار مطلوب بوده است. به عنوان مثال اگر اتفاقات اخیر در دانشگاه‌ها را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که این ناآرامی‌ها توسط دانشجویان به پایان رسید. در آن دوران روسا و معاونان دانشگاه‌ها دست نیاز به سوی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی دراز کردند. اما وقتی حوادث به پایان رسید، باز هم دانشجیان فراموش شدند.

در حال حاضر تعداد قابل ملاحظه‌ای از دانشجویان که در انجمن‌های علمی یا تشکل‌های دانشجویی یا نشریات فعالیت داشتند به علت همراه نبودن معاونت فرهنگی از ادامه فعالیت کنار کشیدند و ترجیح دادن فقط درس بخوانند.

هر زمان تشکل‌های دانشجویی با وزیر علوم دیدار کردند، اعضای شورای ناظر بر نشریات وزارت علوم نیز حضور داشتند، در انتهای جلسه ما از وزیر علوم وعد گرفتیم که وی جلسه‌ای را با فعالان نشریات دانشجویی سراسر کشور برگزار کنند. همانگونه که انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی به صورت جداگانه با وی جلساتی دارند؛ فعالان نشریات دانشجویی نیز لایق برگزاری جلسه به صورت جداگانه و اختصاصی با وزیر علوم هستند.

پس از این قول وزیر، لیستی حدود ۸۸ نفر از ۱۰ منطقه تهیه شد، با این وجود تاریخ این جلسه تعیین نمی‌شود. کلانتری معاون فرهنگی وزارت علوم نیز پیگیر این موضوع نیست.

جشنواره تیتر یکی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه نشریات است که ۱۲ دوره آن به صورت سالانه برگزار می‌شد. اما امسال سیزدهمین دوره آن برگزار نشد. شما علت را چه می‌دانید؟

در حال حاضر در نحوه برگزار و دادن مسئول به افراد برگزار کنند جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی تیر ۱۳ سلیقه‌ای انجان می‌شود.

البته همانگونه که ذکر شد، کارشناسان معاونت فرهنگی در حال حاضر به جای اینکه برای برگزاری جشنواره تیتر ۱۳ چاره اندیشی کنند، مشغول برگزاری انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی هستند.

معاون فرهنگی، مدیر کل فرهنگی حتی کارشناسان معاونت فرهنگی وزارت علوم، شاید تجربه داشته باشند؛ اما تخصص کافی در نشریات و این ضربه زده به وزارت علوم که از افراد متخصص استفاده نمی‌کند.

جلسات وزارت علوم؛ محلی برای دورهمی افراد

بازنگری، به روزرسانی و اصلاح دستورالعمل اجرایی نشریات دانشگاهی مطالبه بسیای از فعالان نشریات است؛ اما تا کنون این اصلاح انجام نشده است. علت تاخیر یا تعلل در این باره چیست؟

وزارت علوم اصلاح دستورالعمل فعالیت نشریات را بزرگ ترین موفقیت خود می‌داند؛ چرا که این دستورالعمل جزو بالاترین اسناد بالادستی محسوب می‌شود. مسئولان معاونت فرهنگی بارها وعده دادن تا اصلاحیه این دستورالعمل را با پایان سال ۱۴۰۱ انجام دهند؛ اما نتوانستند به این وعده جامعه عمل بپوشانند. در چنین شرایطی زحمات تمامی دانشجویتان نادیده گرفته می‌شود.

البته شاید برخی گمان کنند که برای این اصلاحیه یا فعالیت در نشریات ما دستمزدی دریافت می‌کنیم؛ اما در واقعیت چنین نیست و ما از جیب هم خرج می‌کنیم.البته این را وظیفه و دغدغه خود می‌دانیم.

ما شرمنده تمامی فعالان حوزه نشریات و فرهنگی هستیم که به ما اجازه ندادن بیشتر از این فعالیت انجام دهیم.

متاسفانه جلساتی که در وزارت علوم برگزار می‌شود، محلی شده برای گفت وگو و بگو و بخند  و دورهمی شده و هیچ تصمیم خاص یا اتفاق مهمی رخ نمی‌دهد.

اولین مشکل دی رابلاغ شضدن شیوه نامه کمیته ناظر بر انتخابات نشریات دیر ابلاغ نیست و مقصر من یا کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌ها نیستند، بلکه مقصر اصلی شورای ناظر بر نشریات وزارت علوم است که جلسات را مکررا برگزار نمی‌کند و با تاخیر و به صورت نا منظم تشکیل می‌دهد.

البته دلیل آن نیز مشخص نیست، شاید اعضا تمایل یا وقت کافی ندارند. زمانیکه فردی به نان عضو این شورا حکم دریافت می‌کند یا انتخاب می‌شود، وظیفه دارد که در جلسات حاضر شوند. اما در حال حاضر افرادی هستند که کفایت لازم را ندارند و فقط می‌خواهند صندلی مدیریتی را کسب کنند.

اصلاحات دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ اﺟﺮاﯾﯽ ﺿﻮاﺑﻂ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻧﺸﺮﯾﺎت داﻧﺸﮕﺎهی شامل چه مواردی است؟

موضوعاتی که در دستورالعمل فعالیت نشریات دانشجویی اصلاح شده است، در راستای شفاف سازی این دستورالعمل و به روز رسانی بوده است. به عنوان مثال از این به بعد انتخابات مدیران مسئول یا اعضای کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی کاملا به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و دیگر از صندوق رای و رای گیری مکتوب خبری نیست. بنابراین این انتخابات فقط از درگاه سامانه جامع نشریات دانشگاهی وزارت علوم انجام می‌شود.

برای اولین بار دستورالعمل فعالیت نشریات دانشگاهی  مبنا صرفا نشریه مکتب نیست و انتشار الکترونیکی نیز در نظر گرفته شده است.

البته مهم‌ترین تغییر در این دستورالعمل، انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم است. این انتخابات سال گذشته خیلی گسترده برگزار نشد و با توجه به شرایط کرونایی خیلی پربار نبود و حق رای اعضای کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی  بر مبنای برخی تبصره‌ها بسیار زیاد بود. بنابراین در اصلاحات جدید، تلاش شد تا توزیع یا تعلق حق رای عادلانه صورت گیرد.

همچنین هر دانشگاهی که کمیته ناظر آن ۲ عضو داشته باشد، به صورت سیستماتیک ۲ حق رای نیز دارد. برای حل این مشکل تصمیم گرفته شد که از این پس، در انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی  تعداد سهمیه حق رای بر اساس تعداد نشریات فعال باشد. به عنوان مثال اگر در دانشگاهی ۵ تا ۱۲ نشریه  فعال وجود داشته باشد، علاوه بر دو سهمیه خود، یک سهمیه دیگر هم دارد. اگر ۱۳ تا ۲۰ نشریه باشد، علاوه بر ۲ سهمیه و ۲ سهمیه دیگر نیز دارد. همچنین به ازای هر ۱۰ نشریه که بالا می رود، آرا حق رای نیز یک عدد اضافه می‌شود.

 برای اولین بار در دستورالعمل مبنا صرفا نشریه مکتب نیست. به این معنا که علاوه بر نشریه، مدیر مسئول فعال نیز در نظر گرفته شده است. این اصلاح نیز به این علت است که در طول سال امکان دارد که سردبیر و مدیر مسئول نشریه تغییر کند. این موضوع باعث می‌شود که یک فعال حوزه نشریاتی، به سادگی کنار گذاشته شود. برای حل این مشکل، شروطی را در نظر گرفته‌ایم که بر اساس آن، مدیران مسئول فعال حتی اگر نشریه تازه تاسیس باشد، می‌تواند در انتخابات کاندید شود.

بی‌اهمیتی وزارت علوم به فعالیت‌های دانشجویی

شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم گزارشی درباره کارآیی کارشناسان نشریات دانشگاه‌های هر منطقه تهیه کرده است. آیا این گزارش به مرحله اجرایی و تصمیم گیری رسیده است؟

در حال حاضر یک کارشناس نشریات در معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود ندارد و این کارشناس باید با حدود ۱۲۰ کارشناس نشریات دانشگاه‌های کشور در ارتباط باشد، طبیعتا این فرد نمی‌تواند به تمامی امور رسیدگی مطلوبی داشته باشد. برای رفع این مشکل، شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم، هرمی ترسیم کرد که کارشناس نشریات وزارت علوم در راس قرار دارد و ۱۰  کارشناس برای هر منطقه، مسئولیت نشریات دانشگاه‌ها را برعهده دارند. در این مدل برون سپاری مناسبی صورت می‌گیرد و مشکل کمبود نیرو حل می‌شود. 

تمامی اطلاعات این طرح پیشنهادی در قابل یک گزارش به وزارت علوم تحویل داده شد؛ اما متاسفانه از سوی مسئولان اهمیتی به آن داده نشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1174795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =