سرمایه‌گذاری در کدام بازار سود بیشتری خواهد داشت؟

این روزها تورم و نوسانات اقتصادی سبب شده است تا افراد برای سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه دچار شک و تردید شوند.

 به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، نوسانات نرخ ارز این روزها بیش از گذشته بازارهای سرمایه از جمله طلا، سکه، خودرو، بورس، مسکن و غیره را تحت تاثیر قرار داده است؛ به نوعی که تعداد زیادی از افراد هنگامی که قصد سرمایه گذاری را در یکی از بازارهای سرمایه داشته باشند، دچار شک و تردید و حتی گاهی اوقات ترس می‌شوند و این سوال برای تمامی افراد ایجاد خواهد شد که با توجه به شرایط فعلی سرمایه گذاری در کدام بازار سودآورتر خواهد بود؟

نظام بانکی در ایران به غده سرطانی اقتصاد کشور تبدیل شده/ استفاده دولت‌ها از بدترین روش‌ برای تامین کسری بودجه‌

سوالی که تعدادی از کارشناسان اقتصادی به آن پاسخ داده‌اند. در همین راستا مرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز،‌ اظهار کرد: محرک اصلی قیمت‌ها در شرایط فعلی، یک محرک غیر اصلاحی است که خارج از کنترل دستگاه‌های سیاست گذار از جمله بانک مرکزی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر افراد سپرده‌های خود را به سمت بازار طلا و سکه می‌آورند، گفت: بخش عمده‌ای از افزایش تقاضا برای ارز و طلا ریشه در نا اطمینانی از وضعیت اقتصاد در آینده دارد و تا زمانی که ریشه این افزایش تقاضا که منجر به افزایش قیمت می‌شود از بین نروند، تاثیر اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار کوتاه مدت و بی‌فایده است و همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عرضه سکه و طلا در بورس به نفع دولت نیز خواهد بود،‌ تصریح کرد: با وجود عرضه سکه در بورس بانک مرکزی تاکنون نتوانسته است بر بازار آزاد کنترل داشته باشد،‌ زیرا قیمت عرضه در بورس با بازار تفاوت اندکی دارد و به عبارتی  اگر قیمت سکه در بورس رقابتی با بازار نداشته باشد، تاثیری مثبتی بر بازار آزاد نخواهد گذاشت.

سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه

وی با اشاره به اینکه وضعیت بازار دلار نیز همچون بازار طلا و سکه است،‌ گفت: مردم برای اینکه اعتبار و قدرت خریدشان حفظ شود به سمت خرید دلار می‌روند، زیرا دلار از جمله کالاهایی است که قدرت نقدینگی بالایی دارد بنابراین تا زمانیکه تحریم و مشکلات اقتصادی حل نشود تقاضا برای خرید ارز بالا خواهد بود و به ازای تقاضای زیاد قیمت نیز افزایش می‌یابد.

افقه با بیان اینکه بازار سهام و بورس اعتبار خود را در گذشته از دست داده است،‌ گفت: مردم خودشان تصمیم‌گیرنده هستند و باید به صورت سنجیده برای سرمایه‌گذاری به سمت بازار ارز و طلا بیایند. متاسفانه در شرایطی هستیم که اگر مشکلات اقتصادی ادامه پیدا کند، تنها راهکار برای حفظ سرمایه تبدیل دارایی به کالایی ارزشمند است.

کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه خرید سکه در بورس روش خوبی برای سرمایه گذاری است یا خیر، گفت: طبیعتا اگر قیمت سکه در بورس کمتر از بازار باشد، خرید آن برای سرمایه گذاری خوب است.

سرمایه گذاری در صنعت خودرو خوب است یا بد؟

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز،‌ درباره سرمایه گذاری در صنعت خودرو اظهار کرد: همانطور که شاهد هستیم خودروهایی که طی چندماه اخیر وارد بورس شدند، قیمتشان به تعادل رسید و کمتر دچار تنش شدند؛ به طور مثال قیمت خودرو شاهین به همین دلیل متعادل شده است.

کاکایی افزود: بنابراین در وضعیت فعلی بورس یک راه حل است و در شرایطی هستیم که برای کنترل قیمت و داشتن بازار شفاف چاره‌ای جز بورس نداریم. البته ناگفته نماند که بورس تنها می‌تواند به تعادل بازار کمک کند و زمانی که قیمت ارز افزایش یابد دیگر نمی‌تواند کمکی به بورس کند.

وی تصریح کرد: در مجموع فعلا اوضاع بازار خودرو شرایط خوبی ندارد و به عبارتی افراد به صورت کم یا زیاد در این بازار ضرر کرده‌اند.

کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به اینکه آیا سرمایه‌گذاری در بازار خودرو خوب است، گفت: در شرایط فعلی همه افراد جامعه متضرر شده‌اند، بنابراین کسی که پول نقد دارد چاره‌ای جز سرمایه گذاری در خودرو، مسکن یا طلا و سکه ندارد، زیرا فرد با این کار می‌تواند ارزش پول خود را حفظ کند.

او با بیان اینکه سود در پی گردش پول ایجاد می‌شود، افزود: بازار خودرو در طول ۶ ماه گذشته به شدت راکد بوده که این خطر بزرگی است و متاسفانه در حال حاضر گردش پول در کشور کند شده است. مردم به شدت تمایل در سرمایه‌گذاری در خودرو ،طلا، سکه و مسکن دارند که این برای اقتصاد کشور بسیار خطرناک است زیرا خارج کردن پول از بورس نتایج خوبی به همراه ندارد.

سرمایه گذاری در بورس

میثم رادپور، کارشناس و تحلیلگر بازار ارز و بورس درباره سرمایه گذاری در این بازار اظهار کرد: اولا از آنجا که توان تولید تحلیل رفته، تورم تنها محرک بازارهای مالی مثل بورس است. در بورس بخشی از بازده کل ناشی از رشد است و بخشی ناشی از تورم. با توجه به تورم موجود بخش زیادی از بازده اسمی ناشی از تورم است و آنچه سود شماست و قدرت خرید شما را افزایش می‌دهد بخش بسیار کمی از بازده کل است. در یک‌دهه اخیر با کاهش سهم بازده رشد، کم‌کم تورم تنها محرک جدی و نقطه اتکای تمام دارایی‌های مالی مثل سهام‌ شده و بورسی‌ها از بازده ناشی از رشد ناامید شده‌اند. به همین دلیل هر خبر خوبی که می‌آید بورسی‌ها را نگران می‌کند که مبادا این بازده هم کم شود.

وی افزود: بعضی سرمایه‌گذاران بورس به رشد شرکت‌ها درصورت توافق هسته‌ای امید ندارند.  به این معنی  که بهره‌وری شرکت‌ها بیشتر شود، فروش آنها افزایش یابد، حضورشان در بازارهای جهانی افزایش یابد یا هزینه‌ها کاهش پیدا کند. به همین دلیل یکی از دغدغه‌های جدی بورسی‌ها این است که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسد چون در این صورت بازده ناشی از تورم هم کم می‌شود.

رادپور تصریح کرد: در چنین شرایطی بازارهای مالی به‌شدت آسیب می‌بینند. وقتی بازار مالی پرریسک و مسئله‌دار است و جز با تحمل ریسک فراوان بازدهی ندارد، بهترین کار ورود به بازارهای واقعی است. چنان که الان بازارهای واقعی ما صاف و بدون نوسان، بالا می‌روند.  وقتی شما به کسب بازده واقعی امید ندارید، عملکرد دارایی‌های غیرمالی در کسب سود بهتر است؛ یعنی بازده خودروی جلوی منزل شما بسیار بهتر از سهام شرکت‌های خودروسازی است.

این روزها حفظ سرمایه و سودآوری جزئی از زندگی افراد شده است، افرادی که برای حفظ سرمایه خود مجبور هستند که سرمایه نقدی خود را به یک کالا ارزشمند تبدیل کنند، اما سرمایه گذاری در هر بازاری از سرمایه نیازمند اطلاعات دقیق و کافی است تا افراد متضرر نشوند و سرمایه خود را از دست ندهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1175737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =