کسب رتبه دوم در کشورهای منطقه در حوزه نشریات

بر پایه گزارش «نمای نشریه‌ها ۲۰۲۲: جایگاه نشریه‌های ایرانی در نظام‌های ارزیابی جهانی»، ایران در جایگاه دوم در میان کشورهای منطقه پس از ترکیه (با ۵۶ نشریه) جای دارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، تازه‌ترین گزارش سامانۀ «نما» با عنوان «نمای نشریه‌ها ۲۰۲۲: جایگاه نشریه‌های ایرانی در نظام‌های ارزیابی جهانی» منتشر شد.

مطالبه دانشجویان جهادگر و فعالان نشریات از نهاد رهبری/ در دیدار با رهبر انقلاب تریبون می‌خواهیم

در این گزارش جایگاه نشریه‌های ایرانی در نظام‌های جهانی ارزیابی در سال ۲۰۲۲ آمده است که داده‌های آن از عملکرد نشریه‌ها در سال ۲۰۲۱ گردآوری شده‌اند. افزون بر این، روند سالانه شمار و میزان تأثیر نشریه‌های ایرانی در این نظام‌ها به همراه جدول‌های مقایسه‌ای با کشورهای منطقه نیز گزارش شده است. حضور در نمایه‌نامه «وب آو ساینس»، حضور در نمایه‌نامه «اسکوپوس»، ضریب تأثیر، امتیاز استنادی، شاخص «اسنیپ»، و رتبه‌بندی نشریه‌های «سکیمگو» از سرنویس‌های این گزارش هستند.

با افزایش شمار نشریه‌ها در نیمه دوم سده بیستم، متخصصان علم‌سنجی کوشیدند سنجه‌هایی برای ارزیابی اعتبار و کیفیت آنها درست کنند. از این روی، سنجه‌هایی کمی و کیفی ساخته شدند و پس از آن نظام‌هایی جهانی برای بررسی اعتبار و کیفیت نشریه‌ها بر پایه این سنجه‌ها پدید آمدند. دو نمایه استنادی «وب آو ساینس» و «اسکوپوس» نخستین نظام‌ها برای سنجش کیفیت و اعتبار نشریه‌ها بوده‌اند که حضور یک نشریه در این نمایه‌ها خود گویای سطحی از کیفیت است، ولی در یک دهه گذشته نهادهای علم‌سنجی دیگری نیز کوشیده‌اند چارچوبی برای این کار طراحی کنند. در این میان مؤسسه علم‌سنجی «سکیمگو» و «مرکز مطالعات علم و فناوری» در دانشگاه لایدن هلند نامدارترند.

بر پایه گزارش «نمای نشریه‌ها ۲۰۲۲: جایگاه نشریه‌های ایرانی در نظام‌های ارزیابی جهانی»، ۴۱ نشریۀ ایرانی دارای ضریب تأثیر در نمایه‌نامه «وب آو ساینس» حضور داشته‌اند و بر این پایه، ایران در جایگاه دوم در میان کشورهای منطقه پس از ترکیه (با ۵۶ نشریه) جای دارد. افزون بر نشریه‌های دارای ضریب تأثیر، ۱۱۵ نشریه دیگر ایرانی نیز در «نمایه استنادی منابع نوپدید» هستند که ضریب تأثیر ندارند.

روی هم، میانگین ضریب تأثیر نشریه‌های ایرانی نمایه شده در «جی. سی. آر.» ۰۳/۲ و میانه آنها ۵۵۳/۱ است. بر پایه گزارش «جی. سی. آر.» در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۲.۴۱۸ نشریه در ویرایش ۲۰۲۱ این پایگاه «ضریب تأثیر» گرفته‌اند. بر پایه این گزارش، ایران سه نشریه در چارک نخست، سه نشریه در چارک دوم، ۱۴ نشریه در چارک سوم، و ۲۱ نشریه در چارک چهارمِ سیاهه نشریه‌های نمایه‌ شده در این پایگاه دارد. ۳۱۸ نشریه ایرانی (با شاپای ثبت شده ایرانی) نیز در نمایه‌نامه «اسکوپوس» حضور داشته‌اند. گفتنی است که برخی از نشریه‌هایی که شاپای آنها توسط ایران دریافت شده است اکنون در کشورهای دیگری مدیریت و منتشر می‌شوند.

بر پایه گزارش نمای نشریه‌ها ۲۰۲۱، میانگین امتیاز استنادی نشریه‌های ایرانی ۴۹/۱ بوده که در برابر سال پیش (۱۷/۱) رشد داشته است. افزون بر این، گزارش نشان می‌دهد که میانگین شاخص «اسنیپ» نشریه‌های ایرانی ۵۱/۰ است. ۲۵۸ نشریه ایرانی نیز در سیاهه رتبه‌بندی نشریه‌های «سکیمگو» دیده می‌شوند که ۵۲ عنوان در برابر گزارش سال پیش رشد داشته است و بر این پایه، ایران در جایگاه نخست کشورهای منطقه جای دارد.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با راه‌اندازی سامانه «نما» (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) می‌کوشد نتایج نظام‌های گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارش‌هایی کاربردی در دسترس سیاست‌گذاران بگذارد. سامانۀ «نما» در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

پایان پیام/

کد خبر: 1177192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =