سازوکار حمایت از گزارشگران فساد تعیین شد/ قالیباف: تعرض به مسجدالاقصی بر استیصال صهیونیست‌ها دلالت دارد

طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد و طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و همچنین سوال حمیدرضا صباغیان نماینده بافق از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار امروز مجلس است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز سه شنبه 22 فروردین ماه به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

حسینی: مجلس باید خود را در رتبه‌بندی و حقوق معلمان دخیل بداند

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار امروز مجلس را به شرح زیر اعلام کرد.

* سوال حمیدرضا صباغیان نماینده بافق از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

* ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

* گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حرم مطهر حضرت معصومه (س)

* گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی تمدید (پروتکل) موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولت‌های عضو

* گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد

* ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی

قالیباف: تعرض به مسجدالاقصی و بازداشت مؤمنان بی‌دفاع بر استیصال صهیونیست‌ها دلالت دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به چهارمین کنگره بین‌المللی قدس شریف تأکید کرد: تعرض به مسجدالاقصی و بازداشت نمازگزارن و مؤمنان بی‌دفاع هیچ توجیهی ندارد اما بر استیصال صهیونیست‌ها دلالت دارد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به چهارمین کنگره بین‌المللی قدس شریف با بیان اینکه امروز جهان اسلام در اینکه مقاومت تنها راه آزادسازی فلسطین است اتفاق نظر دارند، تأکید کرد: روز جهانی قدس اصلی‌ترین نماد هوشیاری جهان اسلام در مقابل رژیم صهیونیستی و هم‌دستانش است.

پیام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به چهارمین کنگره بین‌المللی قدس شریف به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مهمانان و دست‌اندرکاران محترم چهارمین کنگره بین‌المللی قدس شریف؛

خانم‌ها و آقایان؛

مسئله فلسطین و قدس شریف طی دهه‌های گذشته، همواره مسئله اول جهان اسلام بوده است. اشغال قبله اول مسلمین، آواره ساختن میلیون‌ها شهروند فلسطینی و کشتار هزاران انسان بی‌گناه رخدادی ساده نیست که گذر زمان باعث فراموشی اندوهش شود. در حالی که چندین نسل از زنان و مردان وکودکان فلسطینی قربانی ظلم و توحش صهیونیست‌ها هستند، عده‌ای می‌خواهند این مسئله را اتفاقی تاریخی جلوه داده و با بی‌تفاوتی از کنار آن عبور کنند. در حالی که مسئله فلسطین نه موضوعی تاریخی، بلکه مسئله امروز مسلمانان و همه آزادی‌خواهان جهان است. مگر می‌توان میلیون‌ها انسان را در محاصره دید و رنج آن‌ها را به تاریخ حواله داد؟ مگر می‌توان میلیون‌ها انسان را آواره‌ و بی‌وطن دید و آوارگی آنها را امری مربوط به گذشته دانست؟ صهیونیست‌ها و حامیان آن‌ها اشتباه می‌کنند؛ شعله‌ای که مظلومیت فلسطین در دل‌های آزادی‌خواهان افروخته است خاموش نشده و خاموش شدنی نیست.

جهان اسلام در مواجهه با مسئله فلسطین مسیرهای متفاوتی را در هفت دهه گذشته آزموده است. برخی تلاش کردند مسئله فلسطین را به موضوعی عربی تقلیل دهند و ناکام ماندند. برخی تلاش کردند از مسیر مذاکره و کوتاه آمدن مقابل دشمن صهیونیستی این مسئله را حل کنند و سرخورده شدند. در سال‌های اخیر برخی مسیر سازش و امتیازدهی به صهیونیست‌ها را انتخاب کردند و تا آنجا پیش رفتند که دشمن صهیونیستی را به رسمیت شناختند اما آنان نیز به نتیجه‌ای نرسیدند. این مسیرها آزموده‌هایی است که نتایج آن در مقابل دیدگان همه وجدان‌های بیدار قابل مشاهده است. اما اکثریت جهان اسلام مسیر دیگری را راه‌حل نهایی مسئله فلسطین می‌دانند که «مقاومت» است. مسیری که رهروان آن نه تنها سرخورده نشده‌اند، بلکه دستاوردهایی چشمگیر داشته‌اند. چرا که اهالی مقاومت، با تکیه بر سنت‌های الهی حرکت کرده و با استقامت خود، مشمول برخورداری از نصرت خدای عزیز حکیم شده‌اند.

امروز جهان اسلام در اینکه مقاومت تنها راه آزاد سازی فلسطین است اتفاق نظر دارند. کسانی که گمان می‌کنند می‌توانند هم در میسر سازش باشند و هم شعار آرمان فلسطین را سر دهند در امت اسلامی منزوی هستند. به متن جوامع خود نگاه کنیم. هرچند عده‌ای متأثر از امپراتوری رسانه‌ای صهیونیستی گمان می‌کردند مسئله فلسطین در جهان اسلام به فراموشی سپرده شده اما شاهدیم که فلسطین همچنان مسئله اول امت اسلامی است و مسلمانان از هر فرصتی که بتوانند این موضوع را به گوش جهانیان می‌رسانند؛ حتی برگزاری جام‌جهانی 2022 فوتبال در قطر، موجی از خواست مردم در حمایت از فلسطین را نشان داد. این خلاقیت‌های مردمی نیازمند حمایت‌هایی از سوی حکمرانان است.

اگرچه متأسفانه در سال‌های گذشته برخی از سران دولت‌های منطقه به دنبال ایجاد روابط و توسعه مناسبات با رژیم صهیونیستی بودند. اما تاریخ نشان می‌دهد که این رژیم در قبال متحدان خود نیز فریب‌کار است. نمی‌توان انتظار داشت رابطه با دولت جعلی و غاصبی که حفظ موجودیت‌اش در گرو ایجاد ناامنی است، برای کشورهای اسلامی یا امت اسلام امنیت ایجاد کند. از این رو ما همچنان معتقدیم تنها راه کارآمدِ آزادسازی قدس شریف، «مقاومت» است. این تنها ساکنان اصلی فلسطین از هر قوم و مذهبی هستند که می‌توانند درباره آینده این کشور تصمیم بگیرند. آوارگان فلسطینی باید با استفاده از حق بازگشت، به سرزمین مادری بازگردند و در انتخاباتی آزاد آینده کشورشان را تعیین کنند. طرح‌های سازشی که توسط دیگران تحمیل می‌شوند هیچ‌گاه به نتیجه نخواهند رسید؛ همانطور که در گذشته به نتیجه نرسیده است. در حالی که «مقاومت برای استیفای حق مردم»، همیشه قرین موفقیت بوده است.

دوستان و همدلانِ رهایی قدس؛

این روزها بار دیگر و در آستانه روز جهانی قدس، شاهد موج تازه‌ای از نفرت‌پراکنی و نژادپرستی صهیونیست‌ها در قدس شریف هستیم. تعرض به مسجدالاقصی و بازداشت نمازگزارن و مؤمنان بی‌دفاع هیچ توجیهی ندارد اما بر استیصال صهیونیست‌ها دلالت دارد. رژیم صهیونیستی در ماه‌های گذشته درگیر بحران‌های داخلی بوده است. بحران‌هایی که به اذعان خودشان در طول عمر منحوس آن بی‌سابقه بوده است. این رژیم به دنبال آن است تا با ایجاد بحران‌های ساختگی در منطقه، توجهات را از آنچه درون مرزهای پوشالی‌اش در حال وقوع است منحرف سازد. امت اسلامی باید با هوشیاری تحولات کنونی فلسطین را دنبال کند و از همه ابزارهای موجود برای برملا ساختن نقش مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه و جهان استفاده کند. روز جهانی قدس اصلی‌ترین نماد هوشیاری جهان اسلام در مقابل رژیم صهیونیستی و هم‌دستانش است.

در روزهای اخیر مقاومت با پاسخ‌هایی کوبنده نشان داد که قدرت پاسخ صهیونیست‌ها ضعیف شده و آنانی که در گذشته به راحتی به خود اجازه حمله به کشورهای دیگر را می‌دادند، آنچنان در لاک خود فرو رفته‌اند که حتی تصور آغاز تجاوزی جدید به ذهن‌شان خطور نمی‌کند؛ چرا که با جبهه مقتدر و مبتکر مقاومت مواجه هستند.

جهان اسلام امروز بیدارتر و هوشیارتر از هر زمان دیگری است. ملت‌های مسلمان و مردم آزاده جهان حامیان اصلی ملت فلسطین و عمق راهبردی فلسطین هستند. امروز رژیم صهیونیستی حتی نزد هم‌پیمانان خود نیز منزوی است و جنایاتش بیش از هر زمان دیگری در مقابل دیدگان جهانیان قرار دارد تا جایی که توجیه اقدامات غیرقانونی و غیرانسانی صهیونیست‌ها دیگر برای حامیانش هم آسان نیست. «وحدت» اصلی‌ترین راهبرد جهان اسلام برای حل مسئله فلسطین است. این دستور صریح قرآن کریم است که: «وَ اعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» و همه ما با وجود تفاوت موقعیت‌ها و تکثر سلیقه‌ها موظفیم در این راستا عمل کنیم. جهان اسلام با ابتکار عمل خود نباید اجازه دهد دشمنان اسلام با اختلاف‌افکنی و فتنه‌افروزی میان مسلمانان، آنها را از مسائل اصلی و اساسی خود منحرف سازد. به یقین آینده از آن امت اسلامی و آزادگان جهان است؛ چرا که اراده و اقدام مومنانه در این یاری این ملت بنا به سنت الهی مشمول «نصر» و «فتح» خواهد شد.

در پایان یاد و خاطره همه شهدای مقاومت و آنانی که جان خود را در مسیر اعتلای کلمه حق نثار کردند گرامی می‌داریم. به طور ویژه یاد شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌داریم.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 نمایندگان مجلس سازوکار حمایت از گزارشگران فساد را تعیین کردند

نمایندگان مردم در مجلس در جریان بررسی موارد ارجاعی طرح حمایت از گزارشگران فساد به کمیسیون قضایی و حقوقی با مواد حمایتی از گزارشگران فساد موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 22 فروردین) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی طرح حمایت از گزارشگران فساد به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با ماده 5 این طرح با 169 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند و بر این اساس، با مواد حمایتی از گزارشگران فساد موافقت کردند.

براساس ماده5 اصلاحی این طرح؛ آیین نامه اجرائی این فصل ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون توسط سازمان بازرسی کل کشور با همکاری نهادهای پذیرنده تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

همچنین در ادامه نمایندگان به بررسی ماده 6 این طرح پرداخته و با 173 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این گزارش در جریان بررسی ماده 6 طرح حمایت از گزارشگران فساد علیرضا سلیمی با طرح اخطاری با استناد به اصل 126 قانون اساسی گفت: در بند یک این ماده آمده است که گزارشگر می تواند از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل شود. به صورت مثال یک نفر در اداره ارشاد شاغل است و با یک گزارش به یکباره می تواند به وزارت نفت منتقل شود و یا عضو نیروی زمینی درخواست می کند تا به نیروی هوایی، دریایی و یا سازمان های اطلاعاتی انتقال یابد.

وی ادامه داد: این موضوع مغایر اصل 126 قانون اساسی  است، زیرا امور اجرایی و اداری برعهده رئیس جمهور قرار داده شده، علاوه بر اینکه این بند منطق روشنی ندارد، نظام اداری را دچار برهم ریختگی نیز می کند و نوعی دخالت در امور محوله به رئیس جمهور در اصل 126 قانون اساسی محسوب می شود.

محمدباقر قالیباف این اخطار را وارد دانست و نمایندگان نیز با آن موافقت کردند که در نتیجه بند 1 ماده 6 این طرح حذف شد.

براساس ماده 6 اصلاح شده طرح مذکور حمایت از گزارشگر و اشخاص وابسته شامل موارد زیر است:

2ـ تعیین وکیل معاضدتی (موضوع ماده (23) قانون وکالت مصوب 1315/11/25با اصلاحات و الحاقات بعدی) در پرونده‌های ناشی از گزارشگری؛

تبصره- مرکز وکلاء، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و کانونهای وکلای دادگستری مکلفند خدمات موضوع این بند را حسب مورد از طریق معرفی و تعیین وکیل یا مشاور به گزارشگر ارائه دهند.

3ـ هرگونه حمایتی که مقام قضائی برای حفظ امنیت جانی یا مالی یا شغلی لازم تشخیص دهد.

تبصره 1- حداکثر مدت اعمال حمایت مندرج در بند (3) این ماده، شش ماه است و تمدید این مدت منوط به درخواست مجدد گزارشگر یا نهاد پذیرنده و موافقت مقام قضائی است.

تبصره 2- شخص حقوقی و کارکنان یا اعضائی که از سوی شخص حقوقی معرفی می‌شوند، حسب مورد می‌توانند مشمول حمایت‌های این ماده قرار گیرند.

تذکرات شفاهی نمایندگان مجلس/ افزایش قیمت خودرو بر سایر کالاها نیز تاثیرگذار است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در تذکرات شفاهی خود به قیمت خودرو، لزوم تحقق شعار سال، شفافیت و... اشاره کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه شنبه 22 فروردین ماه در تذکرات شفاهی خود به قیمت خودرو، لزوم تحقق شعار سال، شفافیت و... اشاره کردند.

افزایش قیمت خودرو بر سایر کالاها نیز تاثیرگذار است

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس در تذکر شفاهی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید صیاد شیرازی و شهید آوینی گفت: از میان 380 شرکت دولتی، 82 ابر شرکت دولتی صورتحساب مالی خود را ارائه نمی کنند و متاسفانه این موضوع در بودجه نیز مورد رسیدگی قرار نمی گیرد.

وی تصریح کرد: در راستای ایجاد شفافیت باید صورت های مالی خود را به مجلس و دستگاه های دیگر ارائه کنند، به عنوان مثال شرکت نفت 14.5 درصد از فروش درآمدهای نفتی را در اختیار می گیرد، اما یک برگ سند ارائه نمی شود که این عدد چطور هزینه می شود.

نماینده مردم اراک در مجلس با انتقاد از افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت افزود: این شورا چه وظیفه ای دارد که هر سه ماه یکبار اجازه می دهد خودروسازان مانند سایپا و ایرانخودرو تولیدات خود را افزایش قیمت دهند؟ چرا مجمع تشخیص جلوی مصوبه مجلس برای واردات خودروهای کارکرده را گرفت که اکنون شاهد چنین وضعی باشیم؟ در سال مهار تورم و رشد تولید، چطور می خواهیم با افزایش قیمت خودرو که بر سایر کالاها نیز تاثیرگذار است، به تحقق این محورها کمک کنیم؟

قیمت خودروها به افزایش تورم دامن زده است

لطف اله سیاه کلی نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس در تذکر شفاهی، گفت: مقام معظم رهبری امسال را سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کردند و نکته تخصصی مطرح کردند که چرا شرکت های بزرگ دولتی که وابستگی دلاری ندارند تولیدات خود را براساس نرخ ارز ارائه می کنند، چرا فولاد که وابستگی ارزی ندارد محصولاتش را متناسب با نرخ ارز به مردم مظلوم می فروشد.

وی بیان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت با موافقت افزایش تا 42 درصد خودروها به افزایش تورم دامن زده است این وزیر باید استیضاح شود تا به شعار سال پاسخ دهیم و داستان خودساخته خودرو را تمام کنیم. امروز پراید برای مردم آرزو شده است و قیمت خودروهای داخلی به یک میلیارد تومان رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: باید از حق مردم دفاع کرد و با استیضاح وزیر به ناکارآمدی ها پایان دهیم.

وزرای دولت به شعار سال لبیک بدی گفتند

مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس نیز در تذکر شفاهی خود گفت: ملت شریف انقلابی ایران در روز قدس جنازه متعفن صهیونیست ها را زیر پا می گذارد و یکبار دیگر با آرمان های اسلام تجدید پیمان کرده و از هویت و مظلومیت خودشان با حضور در خیابان ها دفاع خواهند کرد.

 وی خطاب به رئیس جمهور تصریح کرد: تقریباً نیمی از عمر خدمتی دولت شما سپری شده و وعده هایتان باید اجرایی شود؛ رهبر انقلاب بر موضوع کنترل تورم و رشد تولید تاکید کردند، اما وزرای شما لبیک بدی گفتند!

وی افزود: امروزه قیمت خودرو سرسام آور و رو به افزایش است، بازار ارز نیز قابل کنترل بوده و راه حل دارد، لذا باید تیم اقتصادی دولت را سروسامان دهید و قدری هماهنگی ایجاد کنید؛ همچنین باید با کارشناسان اقتصادی هم افزایی و نظرخواهی صورت بگیرد.

این  نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: مجلس و دولت مشارکت ندارند و حضور رئیس مجلس در جلسه سران به معنی تعامل دو قوه نیست؛ امروز هیچ برنامه مشترکی بین مجلس و دولت مطرح نشده است.

وزارت کشاورزی و نیرو باید از کشاورزان حمایت کنند

 ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس هم در تذکر شفاهی، گفت: وزارت کشاورزی و نیرو باید با همکاری و هماهنگی منسجم از کشاورزان حمایت کنند. کشور از نظر تولید محصول استراتژیک گندم نیازمند هم افزایی است و باید کار کارشناسی و اقدامات به موقع صورت گیرد.

وی ادامه داد: در وقت باقیمانده لازم است موارد مورد نیاز کشاورزان مورد تائید و تاکید قرار گیرد و آن ها از نظر آب، کود و سموم حمایت شوند.

خودروهای پیش فروش شده در سال گذشته با نرخ همان سال به مردم تحویل داده شود

مهدی روشنفکر نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس نیز در تذکر شفاهی خود گفت: آقای رئیس جمهور می‌دانید که بازنشستگان لشکری و کشوری در رده شغلی خود از حقوق کمتری برخوردارند، آنها نگران و روزهای سختی را طی می‌کنند که راهی جز همسان‌سازی حقوق‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی قیمت خودورها افزایش غیرقابل قبولی داشته است که با شعار سال در مغایرت است، با اعمال مالیات و عوارض خودروسازان 57 درصد قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و تا هفته‌های آینده شاهد قیمت کهکشانی خودرو خواهیم بود.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس  تأکید کرد: خودروسازان در سال 1401 تعهداتی در زمینه پیش‌فروش داشتند و رقم قابل توجهی از مردم دریافت کرده‌اند. انتظار می‌رود خودروهای پیش فروش شده در سال گذشته با نرخ همان سال به مردم تحویل داده شود تا جبارن مافات شود.

خرید پراید برای برخی خانواده‌ها به آرزو تبدیل شده است

سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس در تذکری شفاهی گفت: ما نیز به برخی از رفتارها معترض هستیم، قیمت خودرو به صورت فزاینده صعودی و تساعدی افزایش می یابد و آرزوی خانواده ها برای خرید خودرو از بین می رود.

وی با اشاره به اینکه برخی در آرزوی خرید یک خودروی پراید که قابل اطمینان نیز نیست، باقی ماندند، ادامه داد: وزارت صمت باید به بازار خودرو توجه ویژه ای داشته باشد. مگر مقام معظم رهبری نسبت به مهار تورم و رونق تولید در شعار سال تاکید نکرده اند؟

افزایش قیمت نهاده‌ها و کود برای کشاورزان دردسرساز شده است

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس  در تذکر شفاهی خود به وزیر جهاد کشاورزی گفت: افزایش قیمت نهاده ها و کود برای کشاورزان طی یک الی دو سال گذشته بی سابقه بوده و موجب بروز مشکلاتی شده است.

وی تصریح کرد: همچنین نرخ خرید تضمینی گندم باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرد، زیرا اگر نرخ را 25 هزار تومان در نظر بگیریم، هزینه ها سر به سر شده و برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.

وی اظهار کرد: هم اکنون شاهد کمبود مرغ و گوشت در کشور خصوصاً در استان های جنوبی مانند خوزستان هستیم و مردم باید در صف های طولانی برای تامین این محصولات قرار گیرند.

یوسفی خاطرنشان کرد: در حوزه استخدام های آموزش و پرورش نیز باید برای معلمان مدارس غیرانتفاعی و سرباز معلمان همچون معلمان حق التدریسی، قرآنی و... امتیاز پیش بینی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1177319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =