اطلاعات تسهیلات ۱۵ بانک منتشر شد

معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد: در حال حاضر ۱۵ بانک و موسسه اعتباری اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان را روی سایت خود منتشر کرده‌اند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از بانک مرکزی، ابوذر سروش معاون نظارت بانک مرکزی در خصوص دلایل تأخیر در انتشار اطلاعات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط گفت: دریافت اطلاعات و بررسی و انتشار تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط بانک ها فرآیندی دارد که  در موعد مقرر به اتمام می رسد به عنوان مثال در ارتباط با اسفند ماه پس از پایان اسفند بانک ها اطلاعات را با استفاده از سامانه های قابل اتکای خود ارسال و بانک مرکزی با استفاده از سامانه سمات که جزئیات تسهیلات و تعهدات در این سامانه ها موجود است را بررسی می‌کند.

بدهی ۷۵ درصدی بانک‌ها به بانک مرکزی

وی افزود: نکته مهم در این زمینه  این است که بر اساس قانون، ذی‌نفع واحد نیز باید شناسایی شود که شناسایی آن نیازمند دسترسی به اطلاعات و بررسی و پردازش اطلاعات آنهاست؛ به همین دلیل برخی مواقع انتشار اطلاعات ممکن است با تأخیر انجام شود که این تأخیر ناشی از شناسایی ذی‌نفع واحد است.

وی با بیان اینکه در اسفندماه بانک ها اطلاعات خود را بررسی و برای بانک مرکزی ارسال کرده اند گفت: در حال حاضر ۱۵ بانک و موسسه اعتباری اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان را روی سایت خود منتشر کرده اند؛ اطلاعات بانک ها هم دریافت شده و در حال بررسی توسط کارشناسان بانک مرکزی است و اگر بررسی‌ها به اتمام برسد در سایت منتشر می‌شود.

سروش تاکید کرد: اگر در بررسی ها به این نتیجه برسیم که ذی‌نفع واحد درست شناسایی نشده، طبیعتاً اطلاعات به بانک عودت داده و بعد پس از بررسی مجدد به بانک مرکزی ارسال و پس از بررسی مجدد در بانک مرکزی طبق روال منتشر می شود.

معاون نظارت بانک مرکزی در خصوص مکانیزه کردن این فرآیند گفت: اقدامات خوبی در بانک مرکزی طی یک سال گذشته انجام شده و گام‌های اولیه در ارتباط با عملیاتی‌سازی سامانه ذی‌نفعان واحد از بهار سال جاری شروع می شود؛ به تدریج با دریافت اطلاعات از دستگاه‌های مختلف و با تکمیل این سامانه عملاً زمان لازم برای تکمیل و به روز رسانی سامانه انتشار اطلاعات بسیار کم خواهد شد البته اجرا و پیاده‌سازی این سامانه زمان بر  است و مهم این است که این فرآیند با هماهنگی همه دستگاه ها به سرعت به نتیجه برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1177420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =