آخرین تحولات اوکراین / روسیه در مسیر تسلط کامل بر شهر «باخموت»

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد گروه نظامی «واگنر» کنترل ۲ محدوده دیگر از شهر باخموت در شرق اوکراین را به دست گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "آناتولی آنتونوف"، سفیر روسیه در واشنگتن شب گذشته، جمعه، یادآور شد که تعداد مزدوران خارجی که برای شرکت در جنگ در طرف اوکراینی، وارد این کشور می شوند، به سرعت در حال افزایش است.

آنتونوف در مصاحبه‌ای گفت: «افرادی از کشورهای غربی، داوطلبانه برای جنگ در کنار کی‌یف، می روند را نمی توان از لحاظ روانی سالم نامید. اینها افرادی هستند که از میدان‌های تیراندازی در کشورهای خود خسته شده‌ و اکنون تصمیم گرفته‌اند طرح‌های فیلم‌های هالیوودی درباره شکار افراد زنده را  تجربه کنند.»

آخرین تحولات اوکراین / اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی یازدهمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه

این دیپلمات تاکید کرد: باور این واقعیت برای من سخت است که مزدوران آمریکایی در سوء استفاده از اسرای جنگی روسی و همچنین در اعدام غیرنظامیان و سایر جنایات جنگی دست داشته‌اند.

در اوایل ماه آوریل، اسکات ریتر، افسر اطلاعاتی بازنشسته نیروهای تفنگداران دریایی آمریکا از همه مزدوران آمریکایی خواست تا اوکراین را ترک کنند و جان خود را در این راه از دست ندهند. به عقیده وی، کسانی که احتمالاً  در اوکراین باقی بمانند ممکن است در جریان تشدید درگیری‌ها کشته شوند.

پیش از این، در اواخر ماه مارس، روزنامه نیویورک تایمز از وجود لژیون خارجی  ارتش اوکراین خبر داد که پس از شروع درگیری نظامی با عجله توسط دولت اوکراین تشکیل شده است. به نوشته این نشریه، هنگام استخدام این افراد که یکی از وظایف سفارتخانه های اوکراین در خارج از کشور است، بررسی پیشینه داوطلبان بالقوه بیشتر از 10 دقیقه طول نمی کشد. این روزنامه وضعیت بسیاری از آنها را برای انجام وظایف نظامی نامناسب توصیف کرد.

مقامات محلی در منطقه دونباس از وجود مزدوران خارجی از بیش از 50 کشور جهان در میان نیروهای نظامی اوکراینی خبر داده اند. در این رابطه، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه هشدار داده که مزدوران نظامی خارجی در اوکراین یک هدف قانونی برای نیروهای مسلح روسیه هستند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز چهارصد و هفدهم جنگ اوکراین را دنبال کنید:

***

رئیس پارلمان کریمه از ترامپ و ماسک برای سفر به شبه جزیره دعوت کرد

ولادیمیر کنستانتینوف، رئیس پارلمان جمهوری کریمه، از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و ایلان ماسک، تاجر آمریکایی برای سفر به شبه جزیره کریمه دعوت کرد.

وی به خبرگزاری نووستی گفت:"ما آماده‌ایم از ایلان ماسک دعوت کنیم تا به اینجا بیاید و همه چیز را به چشم خود ببیند. من معتقدم که اگر ترامپ نیز مایل باشد نزد ما بیاید، از او استقبال خواهیم کرد. من مطمئن هستم او به عنوان انسانی با یک دیدگاه پیش ما می‌آید و کاملاً متفاوت از اینجا می‌رود. و پس از چنین سفری، بسیاری از مسائل به گونه دیگری حل و فصل خواهند شد".  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بارها تاکید کرده که موضوع تعلق شبه جزیره کریمه به این کشور "بطور نهایی بسته شده است".

وزیر خارجه چین: تنها راه حل بحران اوکراین دعوت به صلح از طریق مذاکره است

چین گانگ، وزیر امور خارجه چین، در جریان گفتگوی خود با  آنالنا بوربوک، همتای آلمانی خود در پکن، درباره حل و فصل بحران اوکراین تاکید کرد که در صورت عدم توجه به منافع مشروع امنیتی سایر کشورها، بروز درگیری نظامی اجتناب ناپذیر است.

طبق اطلاعات منتشره در وب سایت رسمی وزارت خارجه چین، چین گانگ گفت: «تنها راه برای حل بحران اوکراین دعوت به صلح و ترویج مذاکرات برای رسیدن به آن است. قلمرو کشورها تجزیه ناپذیر است وبه همین ترتیب، امنیت نیز غیرقابل تقسیم است. بحران اوکراین به ما یاد داد که اگر منافع مشروع امنیتی سایر کشورها نادیده گرفته شود، اجتناب از بروز درگیری دشوار خواهد بود.»

وزیر خارجه چین تاکید کرد، این کشور همواره طرفدار صلح بوده و به ایفای نقش سازنده در تلاش‌ها برای پایان دادن به خصومت‌ها، از سرگیری مذاکرات و دستیابی به یک راه‌ حل سیاسی برای بحران اوکراین ادامه خواهد داد.

کین گنگ افزود: "بحران اوکراین درس های مهمی به همه داده و مستحق تأمل عمیق است. ما از اروپا در تعهدش به استقلال در مسائل استراتژیکی و یافتن راهی برای دستیابی به ثبات بلندمدت حمایت می کنیم."

بوربوک روز پنجشنبه برای یک سفر دو روزه وارد چین شد. این نخستین توقف در سفر شش روزه وزیر خارجه آلمان به چند کشور آسیایی است. وی از کره جنوبی و ژاپن نیز دیدن خواهد کرد.

قانون افزایش بودجه نظامی اوکراین از امروز اجرایی شد

قانون مربوط به افزایش هزینه‌های بودجه دولتی اوکراین به میزان 537.2 میلیارد گریونا (معادل 14.6 میلیارد دلار) از امروز، شنبه، 15 آوریل به اجرا درآمده است. متن این سند در در وب سایت روزنامه رسمی پارلمان اعلای این کشور- "صدای اوکراین" منتشر شده است.

بیشترین افزایش بودجه - 518 میلیارد گریونا - صرف نیازهای ارتش اوکراین می شود و 19 میلیارد دیگر - برای پر کردن صندوق ذخیره بودجه دولتی که برای هزینه های اقدامات فوری استفاده می شود. علاوه بر این، 2 میلیارد گریونا نیز به بخش ساخت و ساز استحکامات اختصاص یافته است.

این سند در تاریخ 21 مارس در پارلمان اعلای اوکراین به تصویب رسید و در تاریخ 11 آوریل توسط رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی امضا شد.

در اواخر ماه مارس، سرگئی مارچینکو، وزیر دارایی اوکراین فاش کرد که مقامات این کشور هر ماه 3.5 میلیارد دلار برای رفع نیازهای نظامی هزینه می کنند و به گفته وی، اکنون وظیفه اصلی فراهم سازی شرایط برای تأمین مالی بودجه دفاعی است.

دانمارک به زودی یک دستگاه تانک به اوکراین خواهد فرستاد

وزارت دفاع دانمارک امروز شنبه اعلام کرد که نخستین  تانک لئوپارد-1 ساخت آلمان به زودی برای ارسال به اوکراین آماده خواهد شد.

در بیانیه مطبوعاتی این وزارتخانه همچنین آمده است که ترولز لوند پولسن، سرپرست موقت وزارت دفاع و چند تن از نمایندگان پارلمان از تأسیساتی در شهر فلنزبورگ، جایی که تجهیزات نظامی در نظر گرفته شده برای اوکراین در حال آماده سازی است، بازدید کردند. این انتقال رچارچوب توافق بین آلمان، دانمارک و هلند که در اوایل فوریه در مورد انتقال حداقل 100 دستگاه تانک Leopard-1 A5 به نیروهای مسلح اوکراین منعقد شد، انجام می شود. اولویت اول تحویل 80 دستگاه از این خودرو برای دو گردان تانک در ماه های آینده است.

لوند پولسن گفت: "این یک هدیه بزرگ و مهم است که مورد حمایت گسترده سایر احزاب پارلمانی قرار گرفته است و ما امیدواریم به زودی آن را به اوکراین منتقل کنیم".

درخواست رئیس جمهور برزیل از آمریکا و اروپا برای تلاش در جهت صلح در اوکراین   

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، با اشاره به لزوم جستجوی راه هایی برای دستیابی به صلح در اوکراین، تاکید کرد که ایالات متحده و اروپا باید از تشویق به ادامه درگیری نظامی، از جمله با تامین تسلیحاتی کی‌یف، دست بردارند.

رئیس جمهوری برزیل صبح امروز، شنبه، در این باره گفت: «دیروز، ما با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین  درباره لزوم تشکیل گروهی از کشورهایی که مایل به یافتن راه حلی مناسب برای دستیابی به صلح در اوکراین هستند، به طور مفصل گفتگو کردیم. البته من در این مورد قبلاً با مقامات اروپایی و آمریکایی نیز صحبت کردم. به عقیده من، قبل از هر چیز ضروری است تا کشورهایی که تسلیحات به اوکراین می رسانند متقاعد شوند که این کار را متوقف کرده و برای رسیدن به صلح تلاش کنند، نه شعله ورکردن درگیری کنونی.»

لولا داسیلوا تاکید کرد که کشورهایی که برای ادامه درگیری در اوکراین تلاش کرده و به آنجا تسلیحات می‌رسانند باید این کار را متوقف کنند. او قبل از همه، از ایالات متحده خواست تا از تشویق برای ادامه درگیری‌ها دست برداشته و گفتگو در مورد صلح را آغاز کند.

آلمان خواستار گنجاندن بخش هسته‌ای روسیه در بسته یازدهم تحریمی اتحادیه اروپا شد

دولت آلمان طرفدار گنجاندن بخش هسته‌ای روسیه در بسته یازدهم تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه است. این موضوع را روبرت هابک، وزیر امور اقتصادی و حفاظت از آب و هوای آلمان، امروز، شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری DPA این کشور اعلام کرد. وی تاکید کرد: دیگر نمی توان روسیه را شریک قابل اعتمادی در زمینه فناوری هسته‌ای دانست.

علاوه بر این، مسکو آشکارا از وابستگی کشورهای دیگر به منابع انرژی خود برای اعمال فشار بر آنها استفاده می کند و باید جلوی این کار گرفته شود.

هابک یادآور شد: «در این راستا، دولت آلمان از قبل به کمیسیون اروپا درباره لزوم گنجاندن بخش غیرنظامی هسته‌ای روسیه [در فهرست تحریم‌ها] گفته است».

به گفته میرید مک گینس، کمیسر عالی اروپا در امور ثبات مالی و ثبات بازار، اتحادیه اروپا در حال آماده سازی یازدهمین بسته تحریمی علیه روسیه است.

پیش از این، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، هدف در نظر گرفته شده در یازدهمین بسته تحریم‌های ضد روسی را تشدید مقابله با دور زدن محدودیت‌های از پیش اتخاذ شده نامید.

نخست وزیر اوکراین از ضدحمله قریب الوقوع ارتش این کشور خبر داد

دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین، صبح امروز، شنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن اعلام کرد که عملیات ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین به زودی آغاز خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: ما مطمئن هستیم که ضد حمله در آینده نزدیک انجام خواهد شد. اشمیگال مدعی شد که اوکراین قصد دارد منطقه کریمه و دونباس را به کشور "بازگرداند" و هدف کی‌یف رسیدن به مرزهای شناخته شده در سال 1991 است و کی‌یف در رسیدن به این هدف خود "عمیقاً مطمئن است".

در اوایل ماه آوریل، نخست وزیر گفته بود که ضد حمله اوکراین ممکن است در اوایل تابستان آغاز شود، در حالی که آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین معتقد است که مقامات کی‌یف در آخرین لحظه تصمیم خواهند گرفت که چه زمانی ضد حمله را آغاز کنند".

آمریکا در ماه سپتامبر 5 میلیارد دلار کمک بودجه دیگر به کی‌یف خواهد فرستاد

دولت ایالات متحده در ماه سپتامبر مبلغ 4.9 میلیارد دلار کمک بودجه  از طریق مکانیسم های بانک جهانی به اوکراین ارسال خواهد کرد. این موضوع در بیانیه کتبی که بامداد امروز، شنبه از سوی وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده، مشخص شده است.

در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده تاکنون از طریق سازوکارهای بانک جهانی 18 میلیارد دلار به دولت اوکراین کمک مالی کرده است و در این راستا، 4.9 میلیارد دلار دیگر نیز در ماه سپتامبر اختصاص خواهد یافت.»

به گفته مقامات واشنگتن، این وجوه، "همراه با حمایت اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول و سایر سازمان ها، به دولت اوکراین اجازه خواهد داد تا خدمات ضروری را به شهروندان خود ارائه دهد.

وزارت امور خارجه افزود: «با این حال، مقیاس بودجه مورد نیاز برای بهبود اوضاع تنها با همکاری نزدیک بخش خصوصی و ترغیب آنها به سرمایه‌گذاری قابل دستیابی خواهد بود».

بایدن دستور داد تا وضعیت افشای اسناد محرمانه پنتاگون روشن شود

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده دستور داد تا مشخص گردد که چرا "جیک داگلاس تیشیرا"، سرباز  21 ساله نیروهای گارد ملی، که در رابطه با پرونده درز اطلاعات پنتاگون دستگیر شده، توانسته به حجم قابل توجهی از اطلاعات محرمانه وزارت دفاع دسترسی داشته است. وی این مطلب را بامداد امروز، شنبه، در پاسخ به سوال خبرنگاران در دوبلین بیان کرد.

جو بایدن شب گذشته نیز به ارتش و سازمان های اطلاعاتی آمریکا دستور داد تا اقدامات لازم را برای محافظت از داده های اطلاعاتی حساس انجام دهند تا دیگر  از این نوع افشاگری ها تکرار نشود. بیانیه مربوطه در وب سایت رسمی کاخ سفید منتشر شده است.

انتظار اوکراین از سران ناتو برای برداشتن گام واقعی در جهت عضویت این کشور

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین شب گذشته، جمعه، اعلام کرد که تنها برداشتن گام های واقعی برای عضویت اوکراین در ناتو در نشست سران این ائتلاف در ویلنیوس که در ماه ولای برگزار خواهد شد، مقامات کی‌یف را راضی خواهد کرد.

وزیر امور خارجه گفت: "اگر آنها در ویلنیوس تلاش کنند چیزهای مثبتی برای تعمیق همکاری با ناتو به ما ارائه دهند، اما در عین حال حتی یک قدم واقعی هم برای عضویت اوکراین در ناتو بر ندارند، این وضعیت برای ما غیرقابل قبول است".

وی تاکید کرد که اگر متحدان «به سادگی جود سیاست درهای باز را برای 130-مین بار مجدداً تأیید کنند»، این یک نتیجه غیرقابل قبول برای نشست سران ناتو برای اوکراین خواهد بود. در این نشست باید گامی قاطع در جهت عضویت اوکراین به این ائتلاف برداشته شود و عضویت این کشور را تضمین کند.

هلند در سال 2023 بیش از 47 هزار پناهنده اوکراینی را خواهد پذیرفت

هلند در سال 2023 می تواند 47.5 هزار پناهنده اوکراینی دیگر را بپذیرد. چنین پیش‌بینی در نامه‌ای از سوی اریک ون دربورگ، سرپرست وزارت امنیت و دادگستری این کشور، که روز جمعه به پارلمان ملی هلند ارسال شد، آمده است.

وان دربورگ گفت: در سال 2022، پادشاهی هلند پذیرای 88 هزار پناهجوی اوکراینی بود. جنگ همچنان ادامه دارد، بنابراین وزارتخانه انتظار ندارد که بسیاری از این افراد به وطن خود بازگردند. بدین ترتیب، کابینه وزیران معتقد است که تا پایان سال، در مجموع بیش از 135 هزار  پناهنده اوکراینی در هلند خواهند بود.

پیش از این، در اواخر ماه مارس، سازمان "ابتکار جهانی برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی" گزارش داد که برخلاف چند ماه آغاز جنگ، پناهندگان اوکراینی با استقبال سرد فزاینده‌ای از سوی مردم کشورهای اروپایی روبرو هستند. دلیل این نگرش افزایش هزینه های زندگی و خستگی آنها از این وضعیت ارزیابی شده است.

واشنگتن: غرب در رابطه با اوکراین نه تنها در مقابل روسیه، بلکه علیه چین عمل می‌کند

دریک هوگان، معاون موقت وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا، شب گذشته، جمعه، اذعان کرد که کشورهای غربی در روند اوضاع پیرامون درگیری نظامی در اوکراین نه تنها در مقابل روسیه ایستاده اند، بلکه لازم است علیه چین نیز عمل کنند.

این مقام وزارت خارجه در سمیناری در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی واشنگتن، گفت: "وضعیت نمی تواند بدتر از این باشد. صحبت تنها بر سر روسیه نیست. بلکه در مورد روابط روسیه و چین است. مقامات پکن با دقت نحوه برخورد ما با این بحران در اروپا را زیر نظر دارند. در این شرایط ایالات متحده باید یاد بگیرد که چگونه چندین کار را بطور همزمان انجام دهد.
هوگان گفت: «ما باید بتوانیم با خطر نزدیک و فعلی که روسیه ایجاد کردهمقابله کنیم و در عین حال مستقیماً ارتباط نزدیک بین جمهوری خلق چین و روسیه را زیر نظر داشته باشیم.»

مخالفت با انتقال جنگنده‌های مدرن به کی‌یف در آلمان

مری آگنس استراک-زیمرمن، رئیس کمیته دفاعی بوندستاگ پارلمان آلمان، (FDP) روز جمعه، در مصاحبه با روزنامه Welt am Sonntag تاکید کرد که اوکراین نیازی به ارسال جنگنده های مدرنی که در نیروی هوایی آلمان در حال خدمت هستند ندارد، زیرا خلبانان اوکراینی فقط می توانند با هواپیماهای جنگی ساخت شوروی پرواز کنند.

وی افزود: «من این اقدام را بیهوده می‌دانم که تصمیم برای انتقال تانک‌های لئوپارد به اوکراین باعث بحث در مورد جنگنده‌ها شده است. برای اینکه هواپیماهای آلمانی یوروفایتر یا تورنادو (Eurofighter - Tornado) در آسمان اوکراین دیده نمی شود.»

به عقیده وی، کی‌یف به مهمات و قطعات بیشتری برای انواع سلاح هایی که تاکنون به اوکراین ارسال شده اند، نیاز دارد. در این راستا، این مقام پارلمانی از قصد برخی کشورهای اروپایی برای تامین بیشتر میگ های ساخت شوروی به کی‌یف حمایت و اشاره کرد که "اوکراینی ها به خوبی بر این سیستم ها مسلط هستند".

پیش از آن روز جمعه، آژانس خبری آلمانی DPA گزارش داد که لهستان از  برلین درخواست کرده تا اجازه دهد تا هواپیماهای جنگنده میگ-29 که پیش از این در خدمت جمهوری دموکراتیک آلمان بودند و پس از اتحاد مجدد آلمان، به ورشو منتقل شده بودند، را به اوکراین ارسال کند. صحبت بر سر انتقال پنج جنگنده از این نوع است. دولت آلمان نیز به نوبه خود این تحویل را مورد تایید قرار داده و وعده داد که آنها "ناوگان هواپیماهای نظامی در اوکراین را دوباره پر خواهند کرد."

پیش از این جمهوری اسلواکی نیز 4 فروند هواپیماهای میگ- 29  خود را به اوکراین تحویل داده است. در عین حال، بلغارستان از ارسال چنین جنگنده هایی به کی‌یف خودداری کرد.

وزارت دفاع روسیه وابستگان نظامی را در جریان بررسی غافلگیرانه ناوگان اقیانوس آرام قرار داد

الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه، وابستگان نظامی سایر کشورها را در جریان  بررسی غافلگیرانه دائمی از میران آمادگی رزمی نیروهای ناوگان اقیانوس آرام فدراسیون روسیه قرار داد.  این مسئله روز جمعه، از سوی سرویس مطبوعاتی این وزارتخانه گزارش شد.

در این پیام آمده است: «در مرکز ملی کنترل دفاعی  روسیه، معاون وزیر دفاع - سرهنگ ژنرال الکساندر فومین، یک نشست خبری ویژه برای وابستگان نظامی خارجی برگزار کرد که طی آن از شروع یک بازرسی غافلگیرانه نیروهای ناوگان اقیانوس آرام خبر داد. این مقام نظامی یادآور شد که این بررسی مطابق با تصمیم فرمانده کل نیروهای مسلح روسیه انجام می شود.»

فومین افزود: «هدف اصلی آزمایش توانایی ناوگان اقیانوس آرام برای دفع هر گونه تهاجم احتمای از جهت گیری اقیانوسی و دریایی است.

در عین حال، سرگئی شویگو،  وزیر دفاع روسیه روز جمعه گفت که در چارچوب بازرسی غافلگیرانه، نیروهای ناوگان اقیانوس آرام به بالاترین درجه آمادگی رزمی برای مقابله با دشمن خواهند رسید.  والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه نیز یادآور شد که این بازرسی غافلگیرانه در سه مرحله انجام خواهد شد و برای این منظور محیط آموزشی ایجاد شده که وضعیت تهدیدات مستقیم تهاجمی دریایی را به خوبی در نظر گرفته است.

تایمز: شکست اوکراین عواقب جدی برای آمریکا خواهد داشت

مجله انگلیسی تایمز، روز جمعه در تحلیلی در این باره یادآور شد که اگر اوکراین در درگیری نظامی با روسیه شکست بخورد، ایالات متحده با عواقب جدی روبرو خواهد شد.

به نوشته این نشریه، جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، همه توانایی ایالات متحده و ناتو را برای پیروزی در برابر روسیه، یا حداقل به بن بست کشاندن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به خطر انداخته است. شکست در این راستا یک فاجعه انسانی و سیاسی برای اوکراین و ضربه چکشی به اقتدار و رهبری آمریکا خواهد بود.

در این مقاله یادآوری شده که رویدادهای کنونی در حال کاهش بودن اهمیت ایالات متحده به عنوان یک ابرقدرت جهانی است و سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به چین نیز تحت تاثیر همین مسئله بود. کاخ سفید به دلیل ابراز محبت برادرانه ماکرون به شی جین پینگ، رهبر چین و سخنان وی مبنی بر اینکه اروپا نباید فقط پیرو سیاست ایالات متحده باشد، بسیار خشمگین شده است.

بلومبرگ: متحدان اوکراین در اروپا در موفقیت ضد حمله ارتش اوکراین تردید دارند

آژانس خبری بلومبرگ روز جمعه به نقل از منابع خبری خود در محافل سیاسی اروپایی گزارش داد که برخی از متحدان اوکراین در اروپا در خصوص چشم انداز عملیات ضد حمله توسط نیروهای اوکراینی تردید داشته و به احتمال موفقیت قابل توجه چنین اقدامی اعتقاد ندارند.

طبق این گزارش، روحیه مقامات غربی با آنچه در پایان سال گذشته مشاهده می شد، زمانی که کی‌یف متحدان خود و همچنین روسیه را با چند ضد حمله موفق غافلگیر کرد، کاملاً متفاوت است. <...> این اقدام امیدها را تقویت کرد که طرف اوکراینی بتواند در سال جاری پیشرفت های بیشتری داشته باشد. ولی اکنون متحدان کی‌یف سطح انتظارات خود را کاهش داده و متوجه شدند که نباید انتظار زیادی از نیروهای نظامی اوکراین داشت.

مقامات اروپایی بر این باورند که این درگیری نظامی حتی ممکن است تا سال 2024 ادامه پیدا کند و ممکن است تا سال آینده تغییر قابل توجهی در وضعیت جبهه نبرد حاصل نشود. پیش بینی شده که ضد حمله ارتش اوکراین باید در جهت گیری ملیتوپل در منطقه زاپروژیا انجام شود. در عین حال، به گفته منابع خبری آژانس، حتی پیشروی 30 کیلومتری در این جهت گیری به قیمت جان هزاران سرباز اوکراینی و نابودی مقادیر زیادی تجهیزات غربی تمام خواهد شد.

رئیس جمهوری صربستان: حتی یک گلوله به اوکراین یا روسیه نخواهیم فرستاد

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان روز جمعه اعلام کرد که این کشور هرگز یک گلوله به اوکراین و روسیه نفرستاده و نخواهد فرستاد. رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد تامین تسلیحاتی به مناطق درگیری در اوکراین تاکید کرد که تنها برای تقویت ارتش خود تلاش می کند. وی گفت: من می خواهم ارتش و صنایع نظامی صربستان را تقویت کنم. ما هرگز حتی یک گلوله به اوکراین و روسیه نمی فرستیم.»

پیش از این، میلوش ووچه‌ویچ، وزیر دفاع صربستان، نیز به اطلاعات خبرگزاری رویترز که داده‌های اسناد محرمانه پنتاگون را منتشر کرده مبنی بر اینکه صربستان ظاهراً خود را متعهد به ارسال تسلیحات به اوکراین کرده یا قبلاً این کار را انجام داده، واکنش نشان داد و یادآور شد که مقامات بلگراد بیش از ده بار این ادعای دروغ را رد کرده اند و امروز دوباره آن را تکرار می کنند.

روسیه در مسیر تسلط کامل بر شهر «باخموت»

بنابر اعلام وزارت دفاع انگلیس، نیروهای نظامی اوکراین از ۲ روز گذشته به دلیل حملات مجدد روسیه ناچار به عقب نشینی از برخی مواضع خود در شهر باخموت شدند.

بدین ترتیب وزارت دفاع روسیه امروز شنبه از تسلط گروه نظامی خصوصی واگنر بر ۲ محدوده دیگر از شهر باخموت در استان دونتسک در شرق اوکراین خبر داد.

دو هفته پیش یوگنی پریگوژین رئیس شرکت نظامی واگنر از کنترل بر باخموت در اوکراین خبر داده و گفته بود که پرچم روسیه بر فراز ساختمان اداری این شهر برافراشته شده است اما اوکراین این موضوع را تکذیب کرده بود.

وی پس از انتشار پیام تکذیب ارتش اوکراین اعلام کرده بود که باخموت از لحاظ حقوقی تصرف شده و "دشمن" تنها در مناطق غربی متمرکز شده است.

شهر باخموت در ماه‌های گذشته به اصلی‌ترین جبهه درگیری نیروهای نظامی روسیه و اوکراین تبدیل شده است.

هفته گذشته، حنا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین درباره اهمیت دفاع از مواضع این کشور در باخموت گفته بود: سقوط این شهر به معنای اجازه دادن به روسیه برای ورود به عمق خاک اوکراین است.

در همین رابطه، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز پیشتر عنوان کرده بود که آینده این کشور به نتیجه نبرد در کانون‌های اصلی جنگ در شرق اوکراین از جمله باخموت بستگی دارد.

مسکو تلاش می‌کند باخموت را به تصرف کامل خود درآورد و هر ۲ طرف در یک جنگ فرسایشی متحمل خسارات سنگینی می‌شوند.

تحلیلگران می‌گویند باخموت ارزش استراتژیک کمی دارد اما به نقطه‌ای حیثیتی برای فرماندهان روسی تبدیل شده است که برای رساندن اخبار مثبت به کرملین تلاش می‌کنند. تصرف این شهر، روسیه را به هدفش برای کنترل کل منطقه دونتسک نزدیک می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1177752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =