محققان ایتالیایی باتری خوراکی ساختند

محققان موسسه فناوری اطلاعات در ایتالیا با کمک مواد اولیه تهیه شده از مغز بادام، باتری خوراکی‌ای را طراحی کردند که در وسایل و ابزارهای پزشکی قابل بلع کاربرد دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ دانشمندان سال‌هاست که روی ابزارهای قابل بلعی تحقیق می‌کنند که وظیفه رسیدن به اندام بیمار و رساندن دارو به آن را دارند، اما باتری‌ای که بتواند این ابزار را تا نقطه مورد نظر پزشکان در بدن برساند، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های اصلی آنها محسوب می‌شود. حال محققان ایتالیایی نمونه اولیه از باتری‌ای را ساخته‌اند که از مغز بادام درست شده است. آنها امیدوارند که با این باتری انقلابی را در دستگاه‌های پزشکی قابل بلع ایجاد کنند.

گام جدید یک محقق ایرانی در ساخت باتری‌های بهینه‌تر

ماریو کایرونی، از محققان این گروه پژوهشی، می‌گوید: در هسته این باتری دو الکترود گنجانده شده است. برای به کار انداختن آن، از دو ماده، دو مولکول استفاده کرده‌ایم. برای آند، از ریبوفلاوین (ویتامین ب۲) استفاده کردیم که در واقع ویتامینی است که می‌توان آن را در بادام یافت و برای کاتد از ماده کوئرستین کمک گرفتیم که یک مکمل غذایی است و در چاشنی «کبرگل» یافت می‌شود.

دستگاه‌های پزشکی قابل بلع مانند حسگرهای زیستی، دوربین‌ها و سیستم‌های دارورسانی که امروزه وجود دارند و برای تشخیص بیماری‌ها استفاده می‌شوند معمولاً توسط بدن انسان قابل هضم نیستند. بنابراین، در صورت بروز عوارض در طی فرآیند هضم، ممکن است به عمل جراحی برای برداشتن دستگاه نیاز باشد.

مزیت این ابزار ساخته شده از بادام، کبرگل، زغال فعال، جلبک دریایی، ورق طلا و موم زنبور عسل این است که بدون هیچ گونه خطری برای سلامتی به صورت کامل هضم می‌شود.

به غیر از استفاده در دستگاه‌های بهداشتی قابل بلع، این باتری می‌تواند قابلیت‌های کاربردی دیگری در زمینه نظارت بر کیفیت غذا و استفاده در ابزارهای روباتیک نرم خوراکی داشته باشد.

نمونه اولیه باتری با ولتاژ ۶۵ صدم ولت کار می‌کند که طبیعتا با این میزان ولتاژ مشکلی در بدن انسان ایجاد نمی‌کند. این باتری قادر به تولید جریانی الکتریکی به میزان ۴۸ میکروآمپر برای مدت ۱۲ دقیقه است و می‌تواند یک LED کوچک یا سایر دستگاه‌های الکترونیک کوچک را تغذیه کند.

تیم تحقیقاتی که اکنون روی این پروژه کار می‌کند درصدد افزایش ظرفیت باتری و همچنین کوچک کردن آن به اندازه یک قرص است تا بلعیدن آن آسان‌تر شود.

کد خبر: 1177896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =