باتری لنز هوشمند که با اشک شارژ می‌شود

دانشمندان سنگاپوری باتری مخصوص لنز هوشمند طراحی کرده‌اند که با اشک چشم شارژ می‌شود و بر علائم حیاتی بدن انسان نظارت می‌کند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ در سال‌های اخیر، لنزهای تماسی الکترونیک بسیاری برای همه چیز از نظارت بر قند خون گرفته تا ارائه داروی چشمی و نمایش تصاویر واقعیت افزوده به چشم کاربر ساخته شده‌اند. اما اکثر این دستگاه‌ها به دلیل اینکه منبعی برای تغذیه ندارند، ایده‌آل نیستند. در این راستا، دانشمندان سنگاپوری باتری مخصوص لنز هوشمندی طراحی کرده‌اند که در قالب یک باتری فوق نازک با مایع اشک تامین انرژی می‌شود.

دکتر یون جئونگان، رئیس این پروژه، می‌گوید: رایج‌ترین سیستم شارژ باتری برای لنزهای تماسی هوشمند، الکترودهای فلزی است که در لنز قرار می‌گیرند، ولی اگر به طور مستقیم با چشم تماس پیدا کنند، باعث آسیب به چشم می‌شوند. حالت دیگری از لنزهای تغذیه، شارژ القایی است که نیاز به یک سیم‌پیچ در لنز برای انتقال نیرو دارد و آن هم فلزی است و دقیقاً مانند یک پد شارژ بی‌سیم برای گوشی‌های هوشمند عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دوربینی به اندازه یک دانه نمک ولی با وضوح ۵۰۰ هزار لنز معمولی

دانشمندان سنگاپوری یک باتری نیم میلی‌متری نازک طراحی کرده‌اند که آب و پوششی از آنزیمی به نام گلوکز اکسیداز را در خود جا داده است. زمانی که باتری تخت و منعطف در مایع اشک چشم غوطه‌ور می‌شود، آنزیم با یون‌های سدیم و کلرید موجود در اشک وارد واکنش می‌شود و یک بار الکتریکی در آب باتری ایجاد می‌کند.

این تیم پژوهشی برای آزمایش این لنز، یک چشم انسان را شبیه‌سازی کردند. باتری مذکور توانست جریانی معادل ۴۵ میکرو آمپر با توان ۲۰۱ میکرووات تولید کند. دانشمندان ادعا می‌کنند که این میزان از برق تولید شده برای انتقال بی‌سیم داده‌ها از لنز تماسی به مدت حداقل ۱۲ ساعت کافی است.

محققان در حالی که مایع اشک کاربر می‌تواند به کارکردن لنز در طول روز کمک کند، پیشنهاد می‌کنند که آن را در یک محلول نمکی در طول شب (حداقل برای هشت ساعت) قرار دهند تا هر روز با شارژ کامل شروع شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1195500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =