استیضاح وزیر صمت کلید خورد / مخالفت نمایندگان با تغییر شرایط کاندیداهای انتخابات مجلس

عضو هیات رئیسه مجلس طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را اعلام وصول کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه 28 فروردین) به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد.

واکنش وزیر صمت به خبر برکناری‌اش

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس دستور کار مجلس را به شرح زیر اعلام کرد:

سوال زهره الهیان نماینده تهران از وزیر امور اقتصاد و دارایی

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی

گزارش شور دوم کمیسیون عمران در مورد طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) و حرم مطهر حضرت معصومه(س)

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه یک فوریتی سند الحاقی تمدید موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولت های عضو

بررسی تقاضای دوفوریت در مورد طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه  مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز

بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح الحاق 7 تبصره به ماده 7 اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابت تسهیل روند ساخت و ساز روستایی برای بومیان روستایی و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال.

استیضاح وزیر صمت کلید خورد

محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه مجلس در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۸ فروردین ماه) خانه ملت،  طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را اعلام وصول کرد.

وی گفت: طی نامه مورخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر استیضاح آقای فاطمی امین،  پس از بررسی‌های لازم مطابق ماده ۲۰۱ آئین نامه داخلی مجلس که با امضای ۴۰ تن از نمایندگان تقدیم هیات رئیسه شده بود، این طرح اعلام وصول می شود.

رشیدی افزود: مطابق با ماده ۲۲۳ آئین نامه داخلی مجلس، وزیر صمت حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی خواهد بود.

 ۲۴ نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی آراء خود را شفاف کردند

با فراهم شدن امکان ثبت رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سامانه پارلیران، شمار نمایندگانی که آراء خود را شفاف کردند، به ۱۶۴ نفر رسید.

اواسط تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲، مالک شریعتی نماینده مردم تهران، از آغاز به کار سامانه شفافیت آراء نمایندگان در سایت پارلیران خبر داد و گفت: این سامانه به صورت آزمایشی و داوطلبانه فعالیت خود را آغاز کرده است. 

سامانه‌ای که در مرحله اول ۷۹ نماینده مجلس شورای اسلامی، داوطلبانه رای خود را درباره مصوبات مجلس شورای اسلامی در معرض دید وکلایشان گذاشتند؛ با انتشار این خبر در رسانه‌ها، در مرحله دوم ۴۳ نماینده و در مرحله سوم ۱۸ نماینده به این سامانه پیوستند و آراء خود را شفاف کردند.

اواخر سال گذشته بود که چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکراتی در صحن مجلس شورای اسلامی از تعویق در نهایی شدن طرح شفافیت قوای سه‌گانه انتقاد کرده و خواستار تسریع در اجرای شفافیت آراء نمایندگان مجلس شدند. در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی از تریبون مجلس اعلام کرد تا زمان نهایی شدن طرح شفافیت قوای سه گانه و ابلاغ آن برای اجرا این امکان با هماهنگی هیئت رئیسه مجلس و با معاونت قوانین مجلس فراهم شده تا آراء نمایندگان داوطلب به صورت شفاف اعلام شود.

اکنون ۲۴ نماینده دیگر هم به جمع شفاف کنندگان آراء پیوستند و در مجموع ۱۶۴ نماینده آراءشان را شفاف کردند؛ اسامی گروه چهارم نمایندگانی که آراء خود را داوطلبانه شفاف سازی کردند به شرح زیر است:
 
۱. ولی الله فرزانه (نور و محمودآباد)
۲. منصورعلی زارعی کیاپی (ساری)
۳. هادی بیگی نژاد (ملایر)
۴. سیدحمیدرضا کاظمی (پلدختر)
۵. حمیدرضا حاجی بابایی (همدان)
۶. محمد خدابخشی (الیگودرز)
۷. سیدنظام‌الدین موسوی (تهران)
۸. لطف‌الله سیاهکلی (قزوین)
۹. علیرضا نظری (خمین)
۱۰. فداحسین مالکی (زاهدان)
۱۱. حسین نوش‌آبادی (ورامین)
۱۲. فاطمه مقصودی (بروجرد)
۱۳. زهره سادات لاجوردی (تهران)
۱۴. سیدکریم حسینی (اهواز)
۱۵. جعفر قادری (شیراز)
۱۶. محمدرضا دشتی اردکانی (اردکان)
۱۷. روح‌الله عباس‌پور (بوئین زهرا)
۱۸. ابراهیم عزیزی (شیراز)
۱۹. مهدی عیسی زاده (میاندوآب)
۲۰. عبدالجلال ایری (کردکوی)
۲۱. هاجر چنارانی (نیشابور)
۲۲. زهره الهیان (تهران)
۲۳. علی زنجانی حسنلوئی (نقده)
۲۴. مجتبی یوسفی (اهواز)

 نمایندگان با تغییر شرایط کاندیداهای انتخابات مجلس مخالفت کردند

در یکی از مواد طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی آمده بود که شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان انتخابات مجلس تغییر کند که نمایندگان این ماده را حذف کردند.

غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در مجلس در جلسه علنی امروز دوشنبه 28 فروردین در جریان بررسی ماده ۱۲ طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس پیشنهاد حذف این ماده را مطرح کرد که نمایندگان مجلس با این پیشنهاد موافقت کردند.

ماده ۱۲ طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مربوط به تغییر شرایط عمومی و اختصاصی کاندیداهای انتخابات مجلس بود که این شرایط از جمله سن داوطلبان را تغییر می‌داد؛ با توجه به این‌که حذف این ماده رای آورد عملا شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان انتخابات همچون قانون فعلی باقی خواهد ماند.

 نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح تسهیل ساخت‌وساز روستایی موافقت کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با یک فوریت طرح تسهیل ساخت و ساز طرح هادی برای بومیان روستاها موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز دوشنبه ۲۸ فروردین با بررسی یک فوریت طرح الحاق ۷ تبصره به ماده ۷ اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابت تسهیل روند ساخت و ساز روستایی برای بومیان روستا و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال موافقت کردند.

ابراهیم نجفی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس به عنوان نماینده متقاضیان فوریت این طرح، گفت: این طرح در سه محور اساسی تنظیم شده است و مشکلاتی را که بیشتر نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود در حوزه بنیاد مسکن با آنها مواجه هستند، مرتفع خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما در محدوده شهرها و طرح‌های جامع و تفصیلی چنانچه کاربری ملکی به صورت کاربری عمومی تلقی شود، آن دستگاه متولی موظف است ظرف مدت ۱۸ ماه نسبت به تعیین تکلیف آن ملک بر اساس ماده واحده قانون تعیین تکلیف املاک قانونی در طرح‌های دولتی به شهرداری‌ها اقدام کند.

 نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس خاطرنشان کرد: متأسفانه ما این قانون را در محدوده روستاها نداریم، یعنی اگر کاربری ملکی در محدوده روستا کاربری آموزشی باشد، بنیاد مسکن یا مرجع صدور پروانه اگر خواهان استعلام باشد و آموزش و پرورش بگوید که من نیاز دارم، به هیچ وجه متقاضی نمی‌تواند ساخت و ساز انجام دهد و باید ۱۰ سال برای بازنگری طرح هادی روستا منتظر بماند.

نجفی اظهار داشت: ما پیشنهاد دادیم که بر اساس تبصره ۳ کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و یا وابسته به دولت مکلف هستند در طرح‌های عمرانی و عمومی که ضرورت اجرای آن توسط بالاترین مقام رسمی دستگاه‌های اجرایی با رعایت ضوابط قانونی تصویب شده است و در داخل محدوده طرح هادی روستایی است، ظرف مدت ۱۸ ماه تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1177950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =