تصویب دوفوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس / بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه به پایان رسید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه را به پایان رساندند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،‌ محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی گفت: فرا رسیدن ۱۲ اردیبهشت، روز گرامیداشت مقام معلم و سالروز شهادت معلم ماندگار انقلاب استاد شهید مطهری را تبریک می گویم. معلم معمار توسعه انسانی و بنیانگذار پایه های اخلاقی یک جامعه است.

موافقت مجلس با دوفوریت لایحه تسهیل در واردات خودرو / شروط و استثنائات عدم اخذ مالیات بر عایدی سرمایه مشخص شد

وی افزود: احترام و ارج نهادن به مقام معلم سرمایه گذاری برای پیشرفت یک جامعه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: مجلس یازدهم افتخار دارد که یکی از مهمترین مطالبات فرهنگیان عزیز، یعنی قانون رتبه بندی معلمان را با پیگیری شبانه روزی تصویب کرد و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز رفع کاستی های اجرای قانون رتبه بندی معلمان را در دستورکار دارد.

قالیباف تأکید کرد: امیدوارم توفیق داشته باشیم تا جامعه شریف و عزیز فرهنگیان، مجلس یازدهم را یکی از خدمتگزاران خود بداند.

وی ضمن گرامیداشت فرا رسیدن روز ملی خلیج همیشه فارس گفت: از تمامی دلاوران نیروهای مسلح در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که حافظ صلح و امنیت آبهای سرزمینی اند و مانع زیاده خواهی دشمنان این مرز و بوم می شوند صمیمانه قدردانی می کنم.

 دوفوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی دوفوریتی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز ، تقاضای دولت مبنی بر بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به صورت دو فوریتی را بررسی کرده و در نهایت با ۱۴۳ رای موافق با این درخواست موافقت کردند.

اخیرا رئیس مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه ای به آیت الله رئیسی، با اشاره به تشخیص دولت برای تشکیل ساختاری مستقل برای بازرگانی داخلی و تنظیم بازار و دیدگاه رئیس جمهور مبنی بر نبود تفاوت بین تشکیل سازمان یا وزارت در این زمینه، از دولت خواست تا لایحه تشکیل وزارت بازرگانی داخلی و تنظیم بازار به صورت دو فوریتی به مجلس ارائه شود.

چهارشنبه گذشته نیز، سید محمد حسینی، معاون پارلانی رئیس جمهور، از تصویب لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دولت خبر داد.

 بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس به پایان رسید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه را به پایان رساندند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه 12 اردیبهشت) روند بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه را به پایان رساندند.

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس و بعد از اتمام بررسی مواد طرح مالیات بر عایدی سرمایه (مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی) اظهار کرد: امروز بررسی طرح مربوط به مالیات بر فعالیت‌های سوداگری تمام شد جا دارد از نمایندگان به ویژه اعضای کمیسیون اقتصادی تشکر کنم که این کار مهم و دقیق صورت گرفت و ان‌شاءالله تاثیرات خود را می‌گذارد.

وی ادامه داد: همچنین از کمیته مالیات کمیسیون اقتصادی تشکر ویژه دارم به خصوص آقای صفایی که اکنون به دلیل کسالت در بیمارستان هستند.

نمایندگان مجلس، در جریان بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه( مالیات بر سوداگری و سفته بازی) بند (چ) ماده ۱۳ این طرح را تصویب کردند؛ ماده ۱۳ درباره مواردی است که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شود.

طبق این مصوبه، کلیه اراضی با کاربری کشاورزی و اراضی فاقد کاربری خارج از محدوده شهر با دوره تملک بالای سه سال اعم از باغ‌ها و زمین‌های زراعی به جز باغ ویلاها.

موضوع سوت‌زنی و گزارشگران فساد، در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از کنشگران اجتماعی و سیاسی جامعه بوده است و مجلس یازدهم، با آغاز بررسی طرح حمایت مالی از افشاگران فساد، گام مهمی در راستای حمایت از این مقوله برداشت.

 با تصویب کلیات این طرح در جلسه 21 اسفندماه سال گذشته، مجلس شورای اسلامی وارد بررسی و تصویب جزئیات آن شد. روند بررسی مواد 17گانه طرح حمایت مالی از افشاگران فساد در جلسه روز 20 فروردین به پایان رسید و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه 3 ماده از این طرح برای بررسی بیشتر و رفع ابهام به کمیسیون قضایی و حقوقی ارجاع شده، از این کمیسیون خواست تا هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح و ارائه این مواد به صحن علنی، اقدام کند.

در نهایت پس از بررسی مجدد ماده 5 این طرح که به سازوکار حمایت از گزارشگران فساد می‌پرداخت، بررسی دو ماده ارجاع شده به کمیسیون نیز که در مورد میزان حمایت مالی از گزارشگران می‌باشد، در جلسات اخیر مجلس، بررسی شد.

با تصویب ماده اصلاحی 13 در جلسه امروز مجلس، روند بررسی این طرح پرسروصدا در مجلس به پایان رسید و باید منتظر اعلام نظر شورای نگهبان درباره مواد طرح مذکور ماند.

 طرح اصلاح قانون نوسازی بافت‌های فرسوده پیرامون حرم امام رضا و حضرت معصومه به کمیسیون عمران ارجاع شد

طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) و حرم مطهر حضرت معصومه (س) برای رفع ابهام به کمیسیون عمران ارجاع شد.

در جلسه علنی امروز (سه شنبه 12 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی، گزارش شور دوم کمیسیون عمران در مورد طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حرم مطهر حضرت معصومه (س) (مصوب ۱۳۸۴/۱۰/۲۰) و اصلاحات بعدی آن مورد بررسی قرار گرفت.

در جریان بررسی جزییات این طرح، علیرضا سلیمی نماینده محلات در تذکری گفت: در جزء ۳ بند الف این طرح موضوع تشکیل ۴ صندوق آمده که مغایر برنامه ششم است.

عبدالرضا مصری رییس جلسه در پاسخ به این تذکر گفت: در صورت وجود ۴ حساب مجزا در سازمان برنامه این مشکل رفع می شود منتها با توجه به وجود ابهامات دیگر این طرح به کمیسیون ارجاع می شود.

در جزء ۳ بند الف این طرح آمده است: «به منظور فراهم‌نمودن زمینه مشارکت بخشهای عمومی و خصوصی و امکان استفاده از سرمایه‌های کوچک مردمی با هدف تأمین و تجهیز منابع مالی جهت اجرای طرح‌های مصوب واقع در محدوده طرح حرم‌های مطهر، وزارت راه و شهرسازی موظف است در هر یک از شهرهای مذکور، نسبت به تأسیس صندوق حمایت از طرح بازآفرینی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) مشهد، حضرت فاطمه معصومه(س) قم، حضرت احمدبن موسی(ع) شیراز و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تهران، با ماهیت یک نهاد عمومی غیر دولتی با مشارکت دولت، شهرداری، تولیت محترم آستان حرم مطهر و اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام کند. دولت مکلف است سهم خود را از سرمایه و منابع مالی صندوق موجود و اعتباری که هر ساله در بودجه عمومی کشور پیش‌بینی می‌شود، تأمین نماید. وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری سازمان برنامه و بودجه همه ساله ردیف و اعتبار لازم را در بودجه سالانه کشور پیشنهاد نماید. به صندوق‌ها اجازه داده می‌شود با کسب مجوزهای لازم از مراجع قانونی از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی، امکان تأمین منابع مورد نیاز برای انجام تعهدات خود را فراهم کند.»

 لایحه سند الحاقی تمدید موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اوراسیا تصویب شد

نمایندگان مجلس کلیات و جزئیات لایحه یک فوریتی سند الحاقی تمدید موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تصویب کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 12 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی سندالحاقی (پروتکل) تمدید موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولت‌های عضو با 140 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 191 نماینده حاضر در صحن با کلیات این لایحه موافقت کردند.

همچنین نمایندگان مجلس جزئیات این لایحه را با 139 رأی موافق، یک رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 191 نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در دفاع از این لایحه، بیان کرد: منظور از تقویت منطقه آزاد در این موافقتنامه منطقه آزاد فیزیکی و معمول نیست بلکه منظور منطقه آزاد مجازی است و براساس این موافقتنامه کشورهای عضو می توانند از مزایای آن مانند حذف روادید تجاری و ... استفاده کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: یکی از راهکارهایی که امروزه منجر به غلبه بر جنگ اقتصاد می شود همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه است البته تحقق این مهم مشروط بر ایجاد بسترها است که این دو موافقتنامه ها بستر همکاری را فراهم می کند.

کد خبر: 1179729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =