روبات اریگامی که نیازی به تراشه ندارد

روبات‌های اریگامی به دلیل سبک بودن و انعطاف‌پذیری بالا به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند، اما محققان آمریکایی به تازگی روبات اریگامی‌ای ساخته‌اند که نیاز به تراشه ندارد و این ویژگی‌ها را چند برابر بهتر می‌کند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ در سال‌های اخیر روبات‌هایی به سبک و روش هنر سنتی تا کردن کاغذ یا اریگامی ساخته می‌شوند که انعطاف‌پذیری و به دلیل سبک بودن، آزادی عمل‌ بیشتری دارند. محققان معتقدند که ساخت این روبات‌ها مزایای دیگری هم دارد؛ هم مقرون به‌صرفه‌ترند و هم می‌توان از شکل فشرده‌تر آنها برای ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل استفاده کرد.

اما این روبات‌های اریگامی معمولا برای سنجش، تجزیه و تحلیل و سازگاری با محیط نیاز به تراشه‌های کامپیوتری سفت و سخت دارند که هم وزن‌شان را بالا می‌برد و هم تا کردن‌شان را دشوار می‌کند. به همین دلیل است که اجزای مربوط به نیمه‌هادی پس از ساخت روبات و در مرحله نهایی به آن اضافه می‌شود.

حال یک تیم چند رشته‌ای از دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس تکنیک جدیدی را برای ساخت روبات‌های کاملا تاشو ابداع کرده‌اند که می‌توانند کارهای پیچیده‌ای را بدون تکیه بر تراشه انجام دهند.

این تیم تحقیقاتی با جاسازی مواد منعطف و رسانای الکتریکی در یک صفحه فیلم پلی‌استر نازک، سیستمی از واحد پردازش اطلاعات یا همان ترانزیستوری ساختند که می‌تواند به راحتی با حسگرها و محرک‌ها ادغام شود. آنها سپس این ورق را با توابع ساده کامپیوتری برنامه‌ریزی کردند تا عملکرد نیمه‌هادی‌ها را شبیه‌سازی کند.

این ورق فلزی پس از برش، تا و مونتاژ به روبات مستقلی تبدیل شد که در پاسخ به محیط اطرافش، با دقت عمل می‌کند. محققان نام این روبات‌ها را «اریگامکز» (OrigaMechs)  گذاشتند که مخفف Origami MechanoBots است.

ونژونگ یان، سرپرست این تیم و دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس، می‌گوید: این کار منجر به به وجود آمدن کلاس جدیدی از روبات‌های اریگامی با قابلیت‌ها و سطوح خودمختاری گسترده‌تر می‌شود؛ روبات‌هایی که در عین حال ویژگی‌های مطلوب ساخت مبتنی بر اریگامی خود را حفظ می‌کنند.

اریگامک‌ها توانایی محاسباتی خود را به این شکل به دست می‌آورند که سوئیچ‌های مالتی پلکس اریگامی مکانیکی ایجاد شده توسط تا و دستورها منطقی بولی برنامه‌ریزی شده مانند AND، OR و NOT را با هم ترکیب می‌کنند. سوئیچ‌ها مکانیسمی را فعال می‌کنند که سیگنال‌های الکتریکی را براساس فشار متغیر و گرمای ورودی به سیستم، به صورت انتخابی ارسال می‌کند.

ساخت روبات‌های بیشتر در آینده

این تیم معتقدند که با رویکرد جدید، می‌توانند سه روبات را با این سیستم بسازند:

- روبات راه رونده که شبیه به حشره است و زمانی که یکی از آنتن‌هایش مانعی را حس می‌کند، جهت حرکتش را برعکس می‌کند.

- روباتی شبیه به گیاه ونوس مگس‌خوار که وقتی دو حسگر فکش شیئی را تشخیص می‌دهد، طعمه را دربرمی‌گیرد.

 روبات اریگامی که نیازی به تراشه ندارد

- روبات دو چرخ با قابلیت برنامه‌ریزی مجدد که می‌تواند در مسیرهای از پیش طراحی شده با الگوهای هندسی مختلف حرکت کند.

از آنجا که هدف آنها از ساخت این روبات‌ها، روبات‌هایی کاملا مستقل و خودمختار است، در مورد منبع انرژی آنها هم چاره‌ای می‌اندیشیدند. آنها می‌گویند که هدف بلند مدت‌شان تجهیز روبات‌های اریگامی با یک سیستم ذخیره انرژی تعبیه شده با باتری‌های لیتیمی لایه نازک است.

آنها ادعا می‌کنند که طراحی بدون تراشه، منجر به ایجاد روبات‌هایی می‌شود که قادرند در محیط‌های سخت -مثل میدان‌های تابشی یا مغناطیسی قوی و مکان‌هایی با سیگنال‌های فرکانس رادیویی شدید- حرکت کنند و به کار خود ادامه دهند. این در حالی است که وسایل الکترونیک مبتنی بر نیمه‌رساناهای سنتی در این محیط‌ها قادر به کار کردن نیستند.

محققان معتقدند که از این روبات‌ها می‌توان در فجایع انسانی‌ یا انسان‌ساز و همچنین برای کارکردهای تخصصی مانند کاوش در سیارات دیگر استفاده کرد.

از آنجا که این روبات‌ها با کمک تا شدن درست می‌شوند، می‌توان آنها را در بسته‌بندی‌های مسطح برای صرفه‌جویی در حجم محموله‌های فضایی به فضا ارسال کرد. زمانی که این روبات‌ها به مکان مورد نظر می‌رسند، خودشان تا می‌شوند و به شکل مورد نظر درمی‌آیند.

کد خبر: 1180605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =