چرا سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین مهم است؟ / ونزوئلا سرزمین نفت، طلا و ثروت‌های معدنی

حال که رئیس جمهور به دعوت رسمی روسای جمهور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه راهی آمریکای لاتین شده، جا دارد تا با توجه به اشتراکات فرهنگی و همچنین تمایل طرفین برای توسعه روابط، رایزنی‌های لازم برای فعلیت بخشیدن به فرصت‌های موجود در آمریکای لاتین انجام شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، سفر دکتر رئیسی به آمریکای لاتین از امروز آغاز شد و قرار است رئیس جمهور ایران در این سفر 5 روزه به کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا رفته و با مقامات این کشورها دیدار کند. پس از انقلاب اسلامی در ایران و با توجه به اشتراکات فرهنگی ایران و کشورهای منطقه آمریکای لاتین، توسعه روابط با این منطقه تقریبا در تمام ادوار و دولت‌های جمهوری اسلامی جزء برنامه‌های سیاست خارجی بوده است. هرچند که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سیر صعودی روابط با آمریکای لاتین کاهش یافت، اما دولت سیزدهم در راستای برنامه خود برای استفاده از ظرفیت‌های تمام مناطق جهان، تمرکز ویژه بر این منطقه را در دستور کار خود قرار داد.

ایران در سخت‌ترین روزها کنار مردم ونزوئلا ایستاد / تهران-کاراکاس به دنبال افزایش سطح همکاری‌ها

بسیاری از کارشاسان داخلی بر این باورند که آمریکای لاتین همواره یک پایگاه اقتصادی برای ایران بوده و حجم تجارت با کشورهای این منطقه حجم قابل توجهی داشته است. هرچند که به دلیل نبود برخی زیرساخت‌ها و همچنین عدم برنامه ریزی مناسب استفاده حداکثری از این فرصت‌ها هنوز محقق نشده است. نکته قابل توجه در مورد روابط با این کشورها این است که حتی درسخت‌ترین روزهای تحریمی دو طرف یکدیگر را رها نکرده و کمک حال هم بوده‌اند.

کشورهای آمریکای لاتین همواره یکی از منابع اصلی ایران برای تامین کالاهای اساسی از جمله گوشت، غلات و ... بوده و در مقابل نیز بازارهای صادراتی خوبی برای ایران بوده‌اند؛ صادرات تراکتور، خودرو، خدمات فنی و مهندسی، دارو و ... به منطقه  آمریکای لاتین تنها بخشی از فرصت‌های کشور در این منطقه بوده که همچنان جای گسترش فراوان دارد. در میان کشورهای آمریکای لاتین، یکی از کشورهای بسیار مهم، ونزوئلا است. این کشور یکی از بزرگترین تولیدککندگان نفت و جزء کشورهای اوپک پلاس است. علاوه بر این، منابع معدنی و طلای زیادی در ونزوئلا موجود است که مورد توجه بسیاری از کشورهای بزرگ قرار دارد.

 اما این فقط ایران نیست که روابط خوبی با ونزوئلا دارد. قدرت‌های اقتصادی جهانی از جمله چین نیز با درک ظرفیت‌ها و منابع ونزوئلا در حال توسعه روابط خود با این کشور است. همین چند روز پیش هیئتی عالی رتبه از چین به کاراکاس رفت و با هدف تقویت روابط دوجانبه با مادورو دیدار کردند.

عربستان نیز اخیرا روابط خود را یا این کشور آمریکای لاتین افزایش داده و نیکلاس مادورو چند روز پیش در سفری به عربستان با مقامات این کشور دیدار کرد. همچنین شاهزاده فیصل بن فرهان -وزیر امور خارجه عربستان- با همتای ونزوئلایی خود -ایوان ادواردو گیل پینتو- دیدار کرد. بر اساس توئیت وزارت امور خارجه عربستان سعودی، دو طرف درباره همکاری دوجانبه، مسائل بین المللی و توسعه پایدار گفتگو کردند.

با این حال، ایران جایگاه ویژه‌ای برای کشورهای آمریکای لاتین دارد و به دلیل پایبندی به تعهدات دوجانبه و همراهی در روزهای سخت همواره مورد تحسین کشورهای منطقه مذکور به ویژه ونزوئلا بوده است. چندی پیش سفیر این کشور در تهران در یک همایش با اشاره به سال‌ها تحریمی که از زمان رییس جمهور پیشین ونزوئلا علیه این کشور اعمال شده است، خاطر نشان کرد: ونزوئلا همچنان تحت تحریم‌های سنگین دولت‌های لیبرال غربی قرار دارد. سفیر ونزوئلا ضمن قدردانی از کمک های جمهوری اسلامی که تاثیر به سزایی در مدیریت بحران‌های داخلی این کشور داشت، گفت: ونزوئلا از سال‌ها پیش نگاه ویژه‌ای به خاورمیانه و به ویژه ایران داشته و دارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به برخی پروژه‌های اخیر امضاء شده بین دو کشور پرداخت و تصریح کرد دو کشور در حوزه انرژی همکاری‌ها و تبادلات خیلی خوبی داشته‌اند و ایران در صنعت برق، حوزه دارو و... کمک‌های خوبی به این کشور انجام داده و دو کشور تلاش می‌کنند در حوزه گردشگری نیز ظرفیت‌های دو جانبه را ارتقاء بخشند.

حال که رئیس جمهور پس از دو سال به دعوت رسمی روسای جمهور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه راهی آمریکای لاتین شده، جا دارد تا با توجه به اشتراکات فرهنگی و همچنین تمایل دو طرف برای توسعه روابط، تلاش جدی برای فعلیت بخشیدن به فرصت‌های موجود در آمریکای لاتین انجام شود.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1185097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =