صادرات خدمات فنی و مهندسی به ونزوئلا ارز آوری خوبی برای کشور داشته است / لزوم عملیاتی شدن قراردادها با آمریکای لاتین

غلامحسین یوسفی با اشاره به نیاز ونزوئلا به خدمات فنی و مهندسی ایران خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که صادرات خدمات مهندسی یکی از زود بازده‌ترین و کم هزینه‌ترین نوع صادرات است که اکنون توسط ایران به ونزوئلا ارائه می‌شود و از این طریق ارز آوری خوبی برای کشور به وجود آمده است

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، سفر رئیس جمهور به منطقه آمریکای لاتین و سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا بازتاب‌های زیادی در رسانه‌های داخلی و بین المللی داشت و قراردادهای بسیار مهمی با هر یک از سه کشور منعقد شد. علیرغم جایگاه و اهمیتی که آمریکای لاتین برای ایران دارد و منافعی که می‌تواند همراه داشته باشد، به نظر می‌رسد این امر در حوزه رسانه و افکار عمومی به خوبی تبیین نشده و مزایای آن برای مردم به خوبی بیان نشده است. کشورهای آمریکای لاتین ظرفیت‌ها و ثروت‌های زیادی در اختیار دارند و همکاری با آنها می‌تواند شرایط مناسبی برای خنثی سازی تحریم‌های غرب علیه ایران ایجاد کند. دکتر غلامحسین یوسفی –استاد و کارشناس مسائل بین‌الملل- در گفتگو با ایسکانیوز به اهمیت سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین پرداخت.

چرا سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین مهم است؟ 

وی با اشاره به مباحثی که در خصوص بی‌فایده بودن همکاری اقتصادی با آمریکای لاتین که توسط برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، گفت: آمریکای لاتین حوزه فرصت‌های ماست و ونزوئلا سرپل حضور ما در این منطقه است که در ونزوئلا در دوران چاوز و در ایران در دولت‌های آقای خاتمی اصلاحات آغاز شد و در دولت آقای احمدی نژاد به اوج خود رسید. متاسفانه در دولت‌های آقای روحانی روابط ایران با منطقه و به ویژه ونزوئلا هم در سطح سیاسی و هم اقتصادی به حداقل رسید تا اینکه در دو سال آخر که تحریم‌ها فعال شد، مجددا دولت به فکر همکاری با منطقه افتاد.

از نظر دکتر یوسفی، ونزوئلا دارنده  نخست منابع کشف شده نفت جهان است یعنی از ذخایر تقریبا 355 میلیارد بشکه‌ای شناسایی شده آمریکای لاتین چیزی حدود 302 میلیارد بشکه ذخایر شناخته شده ونزوئلا است؛ بدین ترتیب ونزوئلا حتی عربستان را که قبلا مقام نخست را داشت، پشت سر گذاشته است. این کشور علاوه بر نفت ثروت‌های دیگری دارد. وی افزود: ایران با تجربیاتی که پس از انقلاب اسلامی در تمام عرصه‌های مرتبط با نفت از استخراج، تا پالایش و تولید بنزین به دست آورده، اکنون می‌تواند به تنهایی و بدون وابستگی به هیچ کشور هم پالایشگاه بسازد و هم تمام خدمات مربوط به آن را ارائه دهد.

این کارشناس آمریکای لاتین در ادامه با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر مشغول اورهال کردن سه پالایشگاه نفت در ونزوئلا است، خاطر نشان کرد: ایران می‌تواند در آنها سهیم باشد و پالایش نفت فراسرزمینی را از این کشور آغاز کرده که امتیاز بزرگی محسوب می‌شود. وی افزود اگرچه این اقدامات در کوتاه مدت نیز منافعی را برای ما همراه دارد اما باید در چشم انداز بلند مدت به آن نگریسته شود. یوسفی افزود: ونزوئلا از نظر ذخایر گازی مقام هشتم را دارد اما از لحاظ تکنولوژی فاقد تخصص و مهارت لازم برای بهره برداری از آن است.

به گفته این کارشناس آمریکای لاتین، علت این ناتوانی نیز به فشارهای غرب پس از روی کار آمدن مادورو برمی‌گردد و در دوران ترامپ تحریم‌های به اصلاح فلج کننده علیه ونزوئلا نیز اعمال و دست‌های پنهان امپریالیسم فعال شد تا متخصصان حوزه‌های نفتی این کشور را با ابزار مختلف از ونزوئلا خارج کرده و آسیب جدی به تولیدات نفتی این کشور آمریکای لاتین وارد کردند تا نتواند در حوزه انرژی فعالیت کند اما جمهوری اسلامی ایران با اعزام متخصصان کمک شایانی به ونزوئلا انجام داد.

یوسفی در ادامه افزود: مثلا در حوزه برق ونزوئلا حدود 14 روز در خاموشی به سر می‌برد که با توجه به گرمای هوای این کشور موجب نارضایتی اجتماعی شده بود؛ پس از آن نیروهای متخصص ایرانی موفق به عیب یابی و رفع عیب این مشکل شدند. وی در خصوص اینکه گفته می ‌شود جمهوری اسلامی خدمات رایگان ارائه می‌دهد، تصریح کرد: این حرف کاملا اشتباه است و می‌توان به رسانه‌های خارجی استناد کرد که ایران در ازای صادرات بنزین و مشتقات نفتی به ونزوئلا، 9 تن طلا از این کشور گرفت؛ بنابراین هیچ خدمت رایگانی داده نمی‌شود. مثلا کشتی‌سازی صدرای ما همان موقع حدود 80 میلیون دلار در ازای ساخت کشتی پول گرفت و تا کنون فقط دو کشتی تحویل داده است.

وی با اشاره به ذخایر عظیم طلا در ونزوئلا اظهار کرد: برخی شرکت‌های ایرانی اکنون در حوزه استخراج طلا در ونزوئلا فعال هستند و این کشور فلزات گران‌بهای دیگری نیز دارد. از نظر این کارشناس، ونزوئلا به شدت به خدمات فنی و مهندسی از سوی کشورهایی مثل ایران نیاز دارد زیرا از این نظر دچار ضعف هستند که ناشی از سال‌ها تحریم و فشار غرب بوده است. باید توجه داشت که صادرات خدمات مهندسی یکی از زودبازده ترین و کم هزینه ترین نوع صادرات است که اکنون توسط ایران به ونزوئلا ارائه می‌شود و از این طریق ارزآوری می‌شود.

دکتر یوسفی در ادامه به مزیت‌های ونزوئلا در حوزه کشاورزی پرداخت و اظهار کرد: این کشور دارای آب و هوای بسیار مساعد و زمین‌های حاصلخیز برای کشاورزی صنعتی است. وی افزود: ایران می‌تواند با توجه به اینکه عمق خاک حاصلخیز ونزئلا بین یک تا یک و نیم متر است، در حوزه کشت فراسرزمینی با این کشور همکاری کند؛ فعال کردن دامداری‌های فراسرزمینی می‌تواند یکی از اهداف ایران به ویژه در ونزوئلا باشد که بسیار زود بازده و پر سود است.

این کارشناس آمریکای لاتین در پایان تاکید کرد: دولت می‌تواند با ترغیب تولید کنندگان و سرمایه‌گذارن برای فعالیت در کشورهای آمریکای لاتین از ظرفیت‌های اقتصادی این منطقه استفاده نماید. وی با اشاره به سفر آقای رئیسی به منطقه خاطر نشان کرد: این سفر برای کشور بسیار لازم بود و نشان دهنده جایگاه و اهمیت کشورهای لاتین برای ایران است. این سفر هم از جنبه سیاسی و هم اقتصادی بسیار مهم است و افزایش مناسبات و مروادات دوجانبه را به همراه داشت و پیام محکمی برای امپریالیسم آمریکا است؛ آقای رئیسی به کشوری سفر کرد که بر مبنای محاسبات آمریکایی‌ها 5 سال پیش باید سقوط می‌کرد؛ آقای رئیسی به کشوری سفر کرد که قرار بود دولت دست نشانده آمریکا در آن سر کار بیاید تا دست ایران را کوتاه کند، اما اکنون دولت ونزوئلا با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد و به جای جولان آمریکا، رئیس جمهور ایران به آن سفر می‌کند. وی افزود: قراردادهای خوبی با هر سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا بسته شد و جا دارد که دولت تلاش کند تا این قراردادهای منعقد شده عملیاتی نیز بشود.

یوسفی با اشاره به تجربه قراردادها در دولت‌های نهم و دهم تصریح کرد: در آن زمان نیز قراردادهای خوبی توسط دولت وقت بسته شده بود اما بدنه اجرایی که باید این قراردادها را عملیاتی کند، به این سمت حرکت نمی‌کرد که موجب روی زمین ماندن قراردادها می‌شد. دولت سیزدهم نیز باید مراقب این مسئله باشد. وی افزود: از تنگ نظری‌ها باید پرهیز شود و از همه ظرفیت‌های اقتصادی، کشاورزی، صنعتی و ... برای همکاری با ونزوئلا و سایر کشورهای آمریکای لاتین استفاده شود تا هدف گذاری 20 میلیارد دلاری دو کشور محقق شود.     

انتهای پیام/

کد خبر: 1185847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =