بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای دانشجویان نابینا و ناشنوا

مهم‌ترین شعار یک موسسه علمی یا دانشگاه، در دسترس کردن منابع و مواد درسی برای همه افراد است؛ از اکثریت گرفته تا اقلیت و افراد ناشنوا و نابینا جزو این افراد هستند. در کشورهایی مانند آمریکا، هر دانشگاهی که از بودجه دولت استفاده می‌کند، باید مراکز آموزشی خود را برای دانشجویان ناشنوا و نابینا در دسترس قرار دهد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ امروزه اکثر کالج‌ها و دانشگاه‌های جهان بدون توجه به تفاوت‌های فردی دانشجویان، گام‌های موثر زیادی در ایجاد محیط‌های یادگیری برداشته‌اند. برخی از این کالج‌ها برنامه‌ها و خدماتی را برای جامعه ناشنوایان و نابینایان ارائه می‌دهند که دانشجویان ناشنوا، کم‌شنوا، نابینا یا کم‌بینا این امکان را داشته باشند تا تجربه کاملی از دانشگاه داشته باشند.

پیشرفت مداوم در فناوری، همراه با آگاهی بهتر از این ناتوانی ها، ایجاد ابزارهایی را که به‌ویژه برای آموزش دانشجویان ناشنوا و نابینا طراحی شده‌اند، بیشتر کرده است.

اگرچه در دسترس بودن یک فناوری خاص ممکن است بر اساس یک دانشگاه یا مدرسه متفاوت باشد، طبق بخش ۵۰۴ قانون توانبخشی ۱۹۷۳ آمریکا، همه مؤسساتی که از بودجه فدرال برخوردار هستند، مجبورند مراکز آموزشی خود را برای دانش‌آموزان و دانشجویان ناشنوا و نابینا در دسترس قرار دهند.

علاوه براین، قانون آمریکایی‌های دارای معلولیت تصریح می‌کند که همه دانشگاه‌ها و کالج‌های دولتی باید اطمینان حاصل کنند که ثبت‌نام‌کنندگان ناشنوا، کم‌شنوا و نابینا و کم‌بینا بدون در نظر گرفتن بودجه، دسترسی برابر به تمام فعالیت‌های دانشگاه دارند.

برای پیروی از این قوانین، مؤسسات مترجم استخدام می‌کنند، از زیرنویس استفاده می‌کنند، یا روی دستگاه‌های شنیداری و بصری کمکی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بهترین دانشگاه‌ها برای دانشجویان ناشنوا و کم‌شنوا در آمریکا

دانشگاه گالودت

بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای دانشجویان نابینا و ناشنوا

دانشگاه گالودت با بیش از ۱۵۰ سال سابقه، تنها موسسه آموزشی در جهان است که برای پاسخگویی به نیازهای ناشنوایان طراحی شده است و تمام کلاس‌های درس با زبان اشاره تدریس می‌شود. گالودت تنها دانشگاه در جهان است که به ناشنوایان مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهد.  این موسسه در واشنگتن واقع شده و مهم‌ترین ناشر کتاب به شمار می‌رود که هدف آن جامعه ناشنوایان است.

دانشگاه گالودت در مارس ۱۹۸۸ یک رویداد مهم را تجربه کرد که منجر به انتصاب اولین رئیس ناشنوای این دانشگاه شد. این جنبش Deaf President Now نام گرفت و از آن زمان به بعد مترادف با تعیین سرنوشت و توانمندسازی افراد ناشنوا و کم‌شنوا شد.

این دانشگاه همچنین شبکه‌های فشرده از پروژه‌های خدماتی و برنامه‌های کارآموزی را برای دانشجویان خود ارائه می‌دهد و سالانه بودجه‌ای بالغ بر ۴/۷ میلیون دلار برای تحقیقات دانشجویان و اساتید در نظر می‌گیرد.

موسسه فناوری روچستر

بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای دانشجویان نابینا و ناشنوا

این دانشگاه نمونه دیگری است که امکان دسترسی آموزشی به دانشجویان کم‌شنوا را فراهم می‌کند. این مدرسه خانه موسسه ملی فنی ناشنوایان است و خدماتی چون یادداشت‌برداری، خدمات ترجمه زبان اشاره، سیستم‌های FM (که برای کمک به فرد مبتلا به کم‌شنوایی به گوش دادن در مکان‌های پرسر و صدا مثل کلاس درس استفاده می‌شود) و تدریس خصوصی و زیرنویس ارائه می‌دهد. علاوه براین، مشاورانی در این دانشگاه وجود دارند که دانشجویان ناشنوا را برای خدمات کاریابی و شغلی مشاوره می‌دهند.

دانشگاه ناشنوایان ساوت‌وست

بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای دانشجویان نابینا و ناشنوا

دانشگاه ناشنوایان ساوت‌وست واقع در تگزاس تنها محیط آموزشی جامعه مستقل در آمریکاست که به دانشجویان ناشنوا و کم‌شنوا خدمات می‌دهد. این دانشگاه یک جامعه یادگیری هیجان‌انگیز را برای دانشجویانی فراهم می‌کند که به دنبال گواهی برای آموزش شغلی و ورود به کار و همچنین مدرک کاردانی هستند.

در داخل و محوطه این دانشگاه زبان اشاره حالت اصلی ابزار ارتباطات بین فردی به شمار می‌رود. کلاس‌های این دانشگاه کاملا برای دانشجویان ناشنوا و کم‌شنواست و به زبان اشاره برگزار می‌شود. حتی خوابگاه هم برای این دانشجویان ارائه می‌شود و این افراد تشویق می‌شوند که در سازمان‌های دانشجویی، برنامه‌های ورزشی، فعالیت‌های داخل دانشگاه و دوره‌های کارآموزی بپیوندند تا مهارت‌های لازم برای یک عمر رشد و شکوفایی را آغاز کنند.

دانشگاه ایالتی کالیفرنیا (نورتریج)

بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای دانشجویان نابینا و ناشنوا

 در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا یک مرکز به نام مرکز ملی ناشنوایی وجود دارد که به طور متوسط سالانه به ۲۰۰ دانشجوی ناشنوا آموزش می‌دهد و خدمات آموزشی و برنامه‌های یادگیری شخصی را از زمان ورود تا پس از فارغ‌التحصیلی به آنها ارائه می‌کند. طرح ناشنوایان در این دانشگاه سه مرحله دارد. دانشجویان سال اول برای تطبیق با زندگی دانشگاهی کمک‌های لازم را دریافت می‌کنند. مرحله دوم، سال‌های بنیادی است که دانشجویان برای مستقل شدن آموزش می‌بینند و تشویق می‌شوند که به فعالیت‌های گروهی درسی بپیوندند. در نهایت، مرحله دانشگاهی و فراتر از آن مرحله نهایی است. در این مرحله دانشجویان شروع به یادگیری مهارت‌های شغلی می‌کنند تا بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی به اهداف شغلی و تحصیلی خود برسند.

دانشگاه ویسکانسین-میلواکی

 بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای دانشجویان نابینا و ناشنوا

از ۲۴ هزار  دانشجوی ثبت نام شده در این موسسه، تقریباً هزار نفر از زبان اشاره استفاده می‌کنند و حدود ۵۰ نفر از آنها ناشنوا هستند. در این دانشگاه مشاورانی برای دانشجویان ناشنوا وجود دارند که به آنها مشاوره تحصیلی، شغلی، شخصی و بحران را ارائه می‌دهند. به این دانشجویان ویزای شخصی برای اقامتگاه داده می‌شود که در صورت لزوم هر سال به‌روز می‌شود.

دستگاه‌های مورد استفاده برای دانشجویان ناشنوا و کم شنوا

• ترجمه بی‌درنگ دسترسی به ارتباطات

این دستگاه برای تبدیل سخنرانی به متن استفاده می‌شود و کپشن‌نویسی نیز نامیده می‌شود. این دستگاه نرم‌افزاری دارد که سخنرانی‌ها را ضبط و آنها را به متن تبدیل می‌کند و روی صفحه نمایش می‌دهد. نکته مهم در مورد این دستگاه، امکان استفاده از آن در گوشی‌های هوشمند یا لپ‌تاپ است. حتی امکان نصب آن روی پروژکتور یا مانیتور هم وجود دارد که برای کل کلاس عالی است.

میزان دقت آن برای تبدیل به متن ۹۸/۵ درصد است. این دستگاه جدا از زیرنویس زنده در کلاس، به دانشجویان اجازه می‌دهد تا یک فایل الکترونیکی از رونویسی را بعد از کلاس دریافت کنند. با این حال، این سرویس مبتنی بر هزینه است و متأسفانه، همه مدارس مایل به پرداخت هزینه برای هزینه اضافی نیستند.

• دستگاه‌های گوش دادن کمکی

این دستگاه‌ها برای فیلتر کردن صدای پس‌زمینه طراحی شده‌اند تا صدا مستقیماً به گوش فرد ناشنوا هدایت شود. آنها یک گیرنده، یک فرستنده و یک میکروفون دارند.

• کتاب‌های درسی الکترونیکی

امروزه کتاب های درسی الکترونیکی محبوبیت بیشتری در بین مدارس پیدا کرده‌اند. بیش از نیمی از دانشجویان آمریکا که حداقل برای یکی از کلاس‌های خود در کالج شرکت می‌کنند، از این فرمت یادگیری استفاده می‌کنند.

کتاب‌های الکترونیکی به راحتی در کامپیوترها و دستگاه‌های الکترونیکی مختلف در دسترس هستند و در کنار ویژگی‌های اضافه شده، این قالب‌ها به ویژه در بین دانشجویان ناشنوا و کم‌شنوا سودمندتر هستند.

از ویژگی‌های تعاملی مانند نظرسنجی، اشتراک‌گذاری یادداشت و حتی آزمون‌ها، مربیان می‌توانند بدون نیاز به رفتن فیزیکی به مدرسه با دانشجویان خود تعامل داشته باشند و با آنها همکاری کنند.

خدمات دانشگاه‌ها برای دانشجویان نابینا و کم‌بینا

گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا نشان می‌دهد که تقریبا ۱۲ میلیون بزرگسال بالای ۴۰ سال در این کشور ناتوانی بینایی دارند. ۴۴ درصد از این افراد در کار خود موفق هستند، اما بیش از ۱۵ درصد از آنها حتی نتوانسته‌اند مدرک کارشناسی از یک موسسه آموزش عالی معتبر دریافت کنند. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که ۲۹ درصد از افراد کم‌بینا در آمریکا زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

در آمریکا سعی شده برنامه‌های آموزشی به گونه‌ای طراحی شود که افراد با مشکلات بینایی تا سال آخر دبیرستان بتوانند مستقل شوند. با این حال، دانشگاه‌ها هم سعی می‌کنند که با آموزش‌های مربوطه، آنها را برای ورود به شغل آماده کنند.

کارشناسان دانشگاهی توافق دارند که کلید ادغام دانشجویان نابینایی در پویایی کلاس درس دانشگاه، طراحی جهانی یادگیری UDL است. این روش برنامه‌های درسی را به نوعی تغییر می‌دهد که دانشجویان دارای معلولیت بتوانند دستورالعمل‌ها را در یک محیط کلاس یاد بگیرند و دریافت کنند.

این دستورالعمل‌ها عبارتند از:

• دستورالعمل‌های دوره باید برای رفع نیازهای خاص یک دانشجو اصلاح شود. برای دانش‌آموزان کم‌بینا، ارائه‌هایی با فونت بزرگ، مواد بریل یا نرم‌افزار شنیداری مورد نیاز است.

• باید به دانشجویان با نیازهای ویژه زمان کافی داده شود تا دوره‌های آموزشی خود را تکمیل کنند، سخنرانی‌ها را نشان دهند و امتحانات را با استفاده از فرمت جایگزین انجام دهند.

• مربیان باید تلاش بیشتری برای کار دانشجویان کم بینا داشته باشند تا به آنها کمک کنند تا به فناوری‌ها و نرم‌افزارهای تطبیقی دسترسی پیدا کنند.

فناوری کمکی برای افراد کم‌بینا

به لطف نرم‌افزارها و دستگاه‌های تخصصی، موانع تحصیلی به طور کامل برطرف می‌شوند و دانشجویان دارای معلولیت می‌توانند آموزش مناسبی دریافت کنند.

متداول‌ترین فناوری‌های تطبیقی برای افراد کم‌بینا عبارتند از:

• صفحه‌خوان

این دستگاه متن را به گفتار تبدیل می‌کند و به دانشجویان کم‌بینا اجازه می‌دهد متون روی صفحه را بشنوند.

• بزرگنمایی صفحه نمایش

همانطور که از نام آن پیداست، این برنامه به طور خودکار روی گرافیک‌ها و متون زوم می‌کند تا به دانشجویان با دید محدود کمک کند.

• ذره‌بین ویدئو

به این دستگاه، دوربین مداربسته (سیستم تلویزیون مدار بسته) نیز می‌گویند که با نمایش گرافیک‌های بزرگ شده و آزمایش روی صفحه نمایش دوربین‌های دستی یا نصب‌شده کار می‌کند.

• نقش برجسته خط بریل

این دستگاه به یک چاپگر وصل است تا بتواند متون را به خطر بریل چاپ کند.

• نمایشگر خط بریل

این دستگاه از پین برای رونویسی متون روی صفحه به خط بریل لمسی استفاده می‌کند.

بهترین دانشگاه‌ها برای دانشجویان نابینا و کم‌بینا

دانشگاه کانکتیکات

بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای دانشجویان نابینا و ناشنوا

دانشگاه کانکتیکات مرکزی ویژه برای دانشجویان دارای معمولیت دارد که از سال ۱۹۶۷ شروع به کار کرده است و در ابتدا به عنوان مرکز معلولان جسمی شناخته می‌شد. اما در طول ۵۰ سال گذشته، به طور قابل توجهی تکامل پیدا کرده و هم‌اکنون افراد نابینا را نیز دربرمی‌گیرد.

پروژه‌های اولیه این مرکز کاملا حمایتی بود، مانند ساخت آسانسور در مرکز دانشجویی، اما هم‌اکنون تمام امکانات رفاهی را برای دانشجویان معلول ارائه می‌دهد. حتی فراتر از این برنامه‌ها، این مرکز برنامه‌هایی برای دانشجویانی با ناتوانی‌های یادگیری دارد که می‌تواند برای همه دانشجویان معلول نیز مفید باشد.

برای دانشجویانی که به کمک بیشتری نیاز دارند، این طرح شامل گزینه‌های مختلف پشتیبانی مانند مربیان یادگیری و فناوری‌های تطبیقی تخصصی است.

دانشگاه آریزونا در توسان

بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای دانشجویان نابینا و ناشنوا

 این دانشگاه به طراحی جهانی اعتقاد دارد که مستلزم ایجاد محیط‌ها و ابزارهای قابل استفاده برای افراد با هر توانایی است. این دانشگاه حتی مهارت رانندگی به دانشجویان معلول خود می‌آموزد و به این مفهوم پایبند است که با آموزش مهارت به این افراد، آنها را مستقل بار بیاورند.

وب‌سایت این دانشگاه هفت اصل طراحی جهانی را ارائه می‌دهد که همه آنها به تدوین و تنظیم برنامه‌های درسی مربوط می‌شود. حتی موزه‌های داخل این دانشگاه هم با در نظر گرفتن چنین مقرراتی به نمایش گذاشته می‌شوند.

مرکز فرهنگی این دانشگاه نه تنها مکانی برای برگزاری رویدادهای مختلف است، بلکه یک پاتوق دوستانه با ساعات کاری فراوان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1186384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =