چطور بدون تغییر ساعت کارمندان در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم؟

ساعت‌های کاری تغییر کرد تا در ساعات اوج مصرف سیستم‌های سرمایشی ادارات خاموش شوند اما آیا می‌توان بدون تغییر ساعت کاری و صرفا با آموزش مدیران و کارمندان به هدف کاهش مصرف دست پیدا کرد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، با افزایش دمای هوا هشدارها درباره لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق هم افزیش پیدا کرده است. به همین واسطه ساعت‌های کاری هم تغییر کرد تا در ساعات اوج مصرف سیستم‌های سرمایشی ادارات خاموش شوند اما آیا می‌توان بدون تغییر ساعت کاری و صرفا با آموزش مدیران و کارمندان به هدف کاهش مصرف دست پیدا کرد؟

چالش‌های تغییر ساعت کاری ادارات / بیشترین آسیب برای کارکنان زن به وجود آمد

موسسه انرژی سروینگ تراست واقع در بریتانیا دستورالعملی در این باره منتشر کرده است. در این گزارش راهکارهایی معرفی شده که افراد می‌توانند با رعایت آن‌ها در محیط‌های کاری ۱۸ تا ۲۵ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

بستن درها و پنجره‌ها

براساس این گزارش جلوگیری از خروج هوای سرد، بخشی از هزینه سرمایش را کم می‌کند. برای این کار باید درجه سیستم سرمایشی را در حد متوسط قرار دهید و با بستن پنجره‌ها و درها هوای سرد را در محیط نگه دارید تا هم انرژی کمتری برای خنک کردن فضا مصرف شود و هم هدر رفت کمتری داشته باشیم.

استفاده از سنسور حرکت برای چراغ‌ها

موضوع دیگری که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، چراغ‌ها هستند. هر چه مدت زمان روشن ماندن چراغ‌ها بیشتر باشد، انرژی بیشتری مصرف می‌شود. اتاق‌های اجتماعات، انبارها و راهروها اغلب به صورت غیرضروری روشن می‌مانند و بهتر است که قبل از خروج از اتاق چراغ‌ها را خاموش کنیم تا برق کمتری مصرف کرده باشیم.

یا می‌توان از چراغ‌هایی در راهروها استفاده کرد که مجهز به حسگر حرکت هستند و در مواقع غیرضروری خاموش می‌شوند. استفاده از چراغ‌های ال ای دی هم می‌تواند در کاهش مصرف موثر باشد.

نور طبیعی هم از مواردی است که نادیده گرفته می‌شود؛ قرار دادن میزها در کنار پنجره و نقاطی که نور طبیعی بیشتری دارند و خاموش کردن چراغ‌ها می‌تواند در کاهش چشمگیر مصرف نقش داشته باشد. برای افزایشنور اتاق می‌توان در رنگ‌آمیزی دیوارها از رنگ‌های روشنی استفاده کرد که نور بازتاب می‌دهند. علاوه بر این می‌توان از سنسورهای دارای زمان‌بندی استفاده کرد تا در زمان خروج کارمندان چراغ‌ها را خاموش کند.

تجهیزاتی که استفاده نمی‌کنید، خاموش کنید

پرینترها، کامپیوترها، ویدیوپروژکتورها و تجهیزات دیگر همیشه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند اما مدام درحالت آماده به کار هستند که می‌توان با خاموش کردن آن‌ها در مواقعی که استفاده نمی‌شوند، هزینه برق مصرفی را کاهش داد.

گاهی هم می‌توان به جای استفاده از رایانه از لب‌تاپ استفاده کرد زیرا مصرف برق کمتری دارند.

مهم‌ترین نکته در این باره آموزش کارمندان است که یاد بگیرند پیش از خروج رایانه خود را خاموش کنند. علاوه بر این کم کردن نور مانیتورها هم در کاهش مصرف موثر است.

آشپزخانه هم محلی است که معمولا افراد از آن غافل می‌شوند؛ استفاده از یخچال و دستگاه‌های گرم کننده غذا که کم مصرف هستند، تعمیر وسایل خراب و بررسی مداوم آن‌ها نقش موثری در کاهش مصرف خواهد داشت.

تعمیر و بررسی سیستم سرمایشی هم در کاهش مصرف برق موثر خواهد بود؛ چراکه بخش زیادی از هدررفت انرژی ناشی از خرابی سیستم‌های سرمایشی است.

به یاد داشته باشید که این اقدام‌ها اگرچه در نظر کوچک و بی‌اهمیت هستند و اما با آموزش کارمندان و پایبند بودن به رعایت نکات به مرور شاهد تغییرات چشمگیر در میزان مصرف خواهید بود. از جهتی کاهش مصرف یعنی پرداخت هزینه کمتر و این برای شرکت هم سودده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1186756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =