اژه‌ای: رشد ۴ درصدی پرونده ها در نیمه دوم سال گذشته / تاکنون چنین تعاملی بین سه قوه وجود نداشت

رئیس قوه قضائیه گفت: به دلیل شرایط ایجاد شده در نیمه دوم سال گذشته، ورودی پرونده‌ها به قوه قضائیه با رشد ۴ درصدی مواجه بود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،  حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای، امروز دوشنبه (پنجم تیر) طی سخنانی در بخش نخست همایش سالانه قوه قضائیه که با حضور مقامات و مسئولان قوا و دستگاه‌های مختلف کشور در حال برگزاری است، ضمن تسلیت و تعزیت سالروز شهادت امام محمدباقر (ع) اظهار کرد : هفته قوه قضائیه و یاد و خاطره شهید آیت‌الله بهشتی و همه شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را گرامی می‌داریم.

اژه‌ای: موضوع پنهان از نمایندگان مردم در مجلس نداریم

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: در سالی که گذشت تلاش کردیم تحول واقعی را به منصه ظهور برسانیم و سند تحول را تبدیل به برنامه و برنامه تحول را تبدیل به عمل کنیم و در این راستا توفیقاتی را نیز به دست آوردیم.

رئیس قوه قضائیه گفت : تعاملات ما با دو قوه دیگر بی‌نظیر و بی‌سابقه است؛ ان‌شاءالله خروجی و ماحصل این تعاملات ، خدمت بیشتر به مردم و نظام باشد.

رئیس عدلیه در ادامه با تبیین و تشریح جنگ ترکیبی دشمن که بخشی از آن در قالب اغتشاشات پاییز سال گذشته نمود داشت، گفت: بخاطر شرایط ایجاد شده در نیمه دوم سال گذشته ، ورودی پرونده‌ها به قوه قضائیه با رشد ۴ درصدی مواجه بود اما با تلاش و همت و روحیه انقلابی و جهادی قضات و کارکنان قضایی در صف و ستاد، سرعت و اتقان رسیدگی به پرونده‌ها نیز افزایش و رشد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد : در سالی که گذشت فشار فوق‌العاده زیادی بر دوش و گرده مسئولان و کارکنان قضایی بود و اگر ایمان و تدیّن و اخلاص آنها نبود، زیر این بار سنگین و پیچیده کمر خم می‌کردند اما نه تنها سستی بر آنها عارض نشد که حتی بهتر از گذشته، به مردم و مراجعان به عدلیه خدمت‌رسانی کردند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به برنامه‌ریزی مدون و مبتنی بر اولویت‌بندی و زمان‌بندی دستگاه قضا برای بخش‌ها و زیرمجموعه‌های مختلف خود از جمله دادگستری‌ها بر مبنای دستورات و ابلاغات مقام معظم رهبری، گفت : در سال گذشته برای نخستین بار تمامی دادگستری‌های ما بر اساس یک برنامه‌ زمانبندی شده و مبتنی بر تحقق اولویت‌ها عمل کردند؛ همچنین در حوزه احیای حقوق عامه نیز رشد رسیدگی دادستان‌های ما بالغ بر ۱۲۰ درصد بود.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: در سال گذشته دادگستری های ما علاوه بر پرونده‌های معمولی و عادی به بیش از ۲۰ هزار پرونده مرتبط با اغتشاشات نیز با سرعت و دقت رسیدگی کردند و در این اثناء میان افراد معترض ، فریب‌خوردگان و عوامل دشمن تفکیک قائل شدند و نهایتاً با عنایت و موافقت مقام معظم رهبری پرونده آن دسته از عناصر اغتشاشات که فریب خورده و قصد تهدید امنیت مردم را نداشتند اما در موج اغتشاشات قرار گرفته بودند و اظهار پشیمانی و ندامت می‌کردند، مختومه شد و آنها مورد عفو قرار گرفتند.

رئیس عدلیه بیان داشت: در سال گذشته در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با عنایت مقام معظم رهبری حدود ۹۸ هزار نفر از محکومان، متهمان و زندانیان از جمله محکومان و متهمان اغتشاشات که دشمن برای سوءاستفاده از آنها نقشه و توطئه داشت، مورد عفو قرار گرفتند.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به تحولات حوزه زندان‌بانی اظهار کرد: در سالی که گذشت هیئت‌های بعضاً ۱۰۰ نفره از قضات و دادستان‌ها از زندان‌های مختلف کشور بازدید و سرکشی کردند و از نزدیک با مسائل و مشکلات زندانیان آشنا شدند و تصمیمات مقتضی را درخصوص آنها اتخاذ کردند؛ همچنین اشتغال و بهداشت و بازاجتماعی شدن زندانیان نیز تحول فوق‌العاده‌ای داشته است.

رئیس قوه قضائیه در ادامه بیان داشت: با کمک و همراهی و حتی پیشقدمی دولت ، ما شاهد بازرسی‌ها و نظارت‌های اثربخش و نافع سازمان بازرسی کل کشور بودیم؛ همچنین ۲۱۰ گلوگاه و بستر فساد نیز از ناحیه سازمان بازرسی شناسایی شد و در اختیار رئیس جمهور قرار گرفت که با استقبال و دستورات ایشان همراه بود ؛ این در حالی است که پیش‌تر گزارش‌های پرتعداد سالانه سازمان بازرسی به دلیل عدم همراهی و اهتمام دولت‌های پیشین، معطوف به نتیجه و هدف نمی‌شد.

رئیس دستگاه قضا گفت: در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز با تلاش دبیر این شورا ، آنجاهایی که لازم بود، گره‌گشایی‌هایی از امور صورت گرفت.

رئیس عدلیه در خاتمه با اشاره به اثرات اجتماعی متعددِ فرهنگ صلح و سازش بیان داشت: در سالی که گذشت بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی برای به صلح و سازش کشاندن دعاوی و پرونده‌ها، افزایش قابل توجهی داشت؛ به گونه‌ای که میزان مختومه شدن پرونده‌ها بواسطه صلح و سازش‌ به ۴۳ درصد رسید و ۵۵۱ فرد محکوم به قصاص نیز فرصت حیات مجدد یافتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1187014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =