استعدادهای هنری جوانان بزرگترین سرمایه کشور است

عضو پیوسته فرهنگستان هنر و هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به هنرمندان شاخص و برجسته‌ی بین المللی که در کشور داریم، فرهنگستان هنر می‌تواند تاثیرگذارترین جریان در حوزه هنر، حتی سیاسی و اجتماعی باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، ابوالفضل داودی رکن آبادی، استاد تمام دانشکده هنر و معماری و رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی یزد همزمان با مراسم تکریم و معارفه رئیس فرهنگستان هنر به عضویت پیوسته  این فرهنگستان درآمده است.

این انتصاب بهانه‌ای شد تا در گفت و شنودی با تاریخچه زندگی، فعالیت‌ها و نظرات ابوالفضل داودی رکن آبادی آشنا شویم.

استاد تمام دانشکده هنر و معماری در گفت‌وگو با ایسکانیوز گفت: در شش سالگی با توجه به این که بخشی از امرار معاش خانواده از طریق کشاورزی و بخشی از طریق قالی بافی بود، به دلیل علاقه به قالی بافی، در کنار دیگر اعضای خانواده در این هنر مشغول به فعالیت شدم به طوری که زمانی که به مدرسه رفتم با نقشه خوانی قالی نیز آشنا بودم.

 داودی ادامه داد: از آنجایی که در خانه سه دار قالی داشتیم، در حین دوران ابتدایی نیز به قالی بافی مشغول بودم که اولین قالی خود را در ابعاد یک در 1/5 متر در سن شش سالگی بافتم و از آنجایی که در خانه سه دار قالی داشتیم، در حین دوران ابتدایی نیز به قالی بافی مشغول بودم.

داودی خاطرنشان کرد: با همین پیشینه در خصوص نقوش قالی، اواخر دوران متوسطه حتی پیراهن‌هایم را نیز خودم طراحی کردم چنانچه خیاط محله را عاصی کرده بودم.

وی با بیان این روند در دبیرستان تداوم داشت، اظهار داشت: در آستانه ورود به دانشگاه ابتدا رشته علوم پزشکی را انتخاب کردم ولی به دلیل بیماری نتوانستم در این رشته تحصیل کنم و چون در چند رشته دیگر نیز قبول شده بودم و از طرفی خدمت سربازی را در صورت ادامه تحصیل پیش رو داشتم، برای استخاره خدمت آیت الله بهجت رفتم که خدمت سربازی را امر کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: در سال اول خدمت سربازی، دیپلم ریاضی را نیز گرفتم و در سال دوم در کنکور شرکت کردم و رشته نساجی را به دلیل نزدیکی مفاهیم به حوزه فرش، برای ادامه تحصیل انتخاب کردم.

استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در کارشناسی موضوع طراحی لباس‌های ضد گلوله را انجام دادم، در جریان دوره کارشناسی ارشد برای اولین بار با همکاری اساتید،  رشته طراحی پارچه و لباس را در دانشگاه آزاد اسلامی یزد بنیان گذاشتیم در حالی که در آن سالها تنها در دانشگاه دولتی الزهرا چنین رشته‌ای وجود داشت.

داودی در این باره تصریح کرد: با راه اندازی این رشته به همت و همکاری دکتر محمود سلطانی در سال 1378، طی سال نخست 40 دانشجو پذیرش شدکه اکثر آنها امروز از طراحان معروف ایران و دنیا هستند. البته مسئولیت گروه در آن زمان با توجه به این که بنده دانشجوی کارشناسی ارشد بودم، برعهده دکتر لطیفی از اساتید دانشگاه امیرکبیر بود.

وی اضافه کرد: در سال 1382 اولین رشته طراحی لباس آقایان را نیز برای اولین بار در دانشگاه آزاد یزد پایه گذاری کردیم که چهار نفر مرد در آن شرکت کردند و به تدریج رشته‌های دیگری مانند نقاشی، گرافیک وتصویرسازی را نیز به دانشگاه آزاد یزد آوردیم .

وی گفت: با توجه به این که رشته طراحی پارچه و لباس  در ایران تا آن سال‌ها تنها در مقطع کارشناسی بود، در سال 1389 مقطع کارشناسی ارشد آن را با دو سال دوندگی برای کسب مجوزهای لازم راه اندازی کردیم که در سال‌های بعد با استفاده از سرفصل‌های تدوین شده، در دانشگاه‌های الزهرا و تهران نیز شاهد راه‌اندازی این مقطع دانشگاهی بودیم.

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی یزد بیان کرد: طی دو سال اخیر نیز سرفصل‌های مقطع دکتری رشته طراحی پارچه و لباس را تهیه کرده‌ایم که اشکالات آن در شورای  دانشگاه آزاد اسلامی بررسی و رفع شده و امیدواریم طی چند ماه آینده برای اولین بار شاهد راه اندازی این مقطع تحصیلی در ایران باشیم.

داودی که اولین استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی کشور در رشته طراحی پارچه و لباس است، ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه آزاد یزد تاکنون حضورهای موفقی در فستیوالها و جشنواره‌ها داشته است و با دیده شدن هنر در دانشگاه‌ آزاد اسلامی، اساتید برجسته‌ و منحصربفردی مانند استاد خجسته و استاد درخشان را هم اکنون در این حوزه داریم که تنها به دلیل سکونت در یزد، ناشناخته مانده‌اند.

به گفته وی، فرهنگستان هنر از دستگاه‌های حاکمیتی در حوزه هنر کشور است که جایگاه حقوقی و راهبردی دارد و می‌تواند در جریان هنر کشور تاثیرگذار باشد.

وی افزود: این فرهنگستان در سال 1377 از سوی شورای انقلاب فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرد و در کنار فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، فرهنگستان پزشکی و فرهنگستان علوم به عنوان چهارمین فرهنگستان مشغول بکار شد که تاکنون در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی نظریه‌پردازی‌های هنری خوب و تاثیرگذاری را ارائه کرده ولی آنطور که شایسته اهالی هنر است هنوز نتوانسته فعالیت داشته باشد چرا که نگاه آن تاکنون محدود به تهران بوده است.

این عضو پیوسته فرهنگستان علوم تاکید کرد: با توجه به هنرمندان شاخص و برجسته‌ی بین المللی که در کشور داریم، فرهنگستان هنر می‌تواند تاثیرگذارترین جریان در حوزه هنر و حتی سیاسی و اجتماعی باشد.

داودی در پایان به نگاه جامعه و خانواده‌ها به استعدادهای هنری فرزندان اشاره کرد و گفت: این استعدادها می تواند بزرگترین سرمایه کشور به شمار رود،  چرا که اکنون پشتوانه برخی از کشورها به جای سکه و طلا،  اقتصاد هنر است و این کشورها در بحران‌های مالی دنیا کمتر صدمه خواهند دید.

انتهای پیام /

کد خبر: 1188366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =