شکست‌های عاطفی، عامل استعمال دخانیات دختران دانشجو/ مبارزه با دخانیات در دانشگاه‌ها باید چگونه باشد؟

رئیس دفتر سلامت مشاوره و سلامت دانشگاه فرهنگیان اعتقاد دارد که دختران به علت داشتن هوش هیجانی بالا بیشتر در معرض شکست‌های عاطفی قرار می‌گیرند، بنابراین برای جبران این شکست‌ها به دخانیات رو می‌آورند.

 ولی اله باقریان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه نوع برخورد والدین با فرزندان تاثیر مستقیمی بر میزان آسیب پذیری افراد در آینده دارد، اظهار کرد: پژوهش‌های جدید در حوزه روانشاختی نشان می‌دهند که شخصیت دادن به فرزندان از سوی والدین، مهمترین عامل برای کاهش یا افزایش آسیب‌های اجتماعی است.

گرایش دانشجویان دختر به مصرف مواد اعتیادآور بیشتر است/ تاثیر کرونا بر استعمال دخانیات در خوابگاه‌ها

وی با تاکید بر اهمیت نهاد خانواده عنوان کرد: نوع ارتباط و میزان احترام بین پدر و مادر نیز بر شکل گیری شخصیت فرزندان اثر گذار است. بنابراین نوع رفتار و گفتار در خانواده‌ها، مشخص می‌کند که فرزندان در نوجوانی یا جوانی تا چه میزان در برابر آسیب‌های اجتماعی از جمله استعمال دخانیات یا استفاده از مواد اعتیاد آور شکننده یا قوی هستند.  

تاثیر فضای مجازی بر مصرف دخانیات دانشجویان

رئیس دفتر سلامت مشاوره و سلامت دانشگاه فرهنگیان درباره تاثیرات کرونا بر میزان استعمال دخانیات میان جوانان و دانشجویان عنوان کرد: سازمان جهانی بهداشت (who ) در جدیدترین گزارش‌های خود بر موضوع سواد رسانه‌ای تاکید کرده است. از سوی دیگر،هم‌اکنون ما در عصر ارتباطات و تبادل سریع اطلاعات زندگی می‌کنیم. بنابرانی نمی‌توان گفت باید استفاده از فضای مجازی ممنوع شود؛ اما در این باره باید چاره اندیشی صورت گیرد. 

وی با تصریح بر اینکه انتشار یا دریافت اطلاعات در فضای مجازی باید مدیریت شود، گفت: زمانیکه والدین به میزان فرزندان اطلاعات استفاده از شبکه‌های اجتماعی نداشته باشند، نمی‌توانند مدیریتی هم بر نحوه استفاده داشته باشند. از سوی دیگر استفاده از اینترنت موضوعی پذیرفته شده از سوی مدارس و دانشگاه‌ها است. همانگونه که بر اساس آخرین آمارها، استفاده از وسایل ارتباط جمعی از سن ۶ سال به ۳ سال کاهش پیدا کرده است.

باقریان با اشاره به اینکه باید برای استفاده از فضای مجازی راهکار ارائه یا قوانینی وضع شود، گفت: نگرش کلی از سوی مسئولان و والدین اتفاق بیوفتد. 

رئیس دفتر سلامت  مشاوره و سلامت دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه مبارزه با دخانیات در دانشگاه‌ها به ۲ حوزه پیشگیری و درمان دسته‌بندی می‌شود، گفت: اعتیاد به مواد مخدر یا دخانیات موضوعی شناختی، رفتاری و روانی است. افراد به ویژه جوانان از نظر روانی نیازهای متعددی دارند. اگر به هر کدام از این نیازها به خوبی پاسخ داده نشود، فرد دچار سرخوردگی و خلا می‌شود و برای جبران این کمبودها به سراغ گزینه‌هایی خواهد رفت که حال خوب هر چند به صورت موقت به فرد بدهد.

وی ادامه داد: نهادهای فرهنگی به ویژه معاونت‌های فرهنگی _ دانشجویی در دانشگاه‌ها سهم بسزائی دارند. به این معنا که با اجرای برنامه‌های آموزشی در بخش پیگیری و برنامه‌های تشویقی و تفریحی و حمایتی در بخش درمان به دانشجویان کمک کنند. البته وزارت ورزش و جوانان، ستاد مبارزه با مواد مخدر و نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور باید در این باره با نهادهای فرهنگی همکاری کنند.

باقریان اضافه کرد: برگزاری برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی و هنری  در دانشگاه‌ها نیز دانشجویان را به سوی کسب علم و هنر سوق می‌دهد. از سوی دیگر وزاتخانه ورزش و جوانان می‌تواند با حمایت‌های مالی از این برنامه‌ها به نتیجه بخش بودن آنها، کمک کند.

عدم کنترل هوش هیجانی در دختران عامل ابتلا به دخانیات 

این عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه میزان ابتلا به افسردگی میان دختران بیشتر از پسران است، گفت: دختران از لحاظ هوش هیجانی قدرتمندتر از پسران هستند، بنابراین آنها در روابط احساسی آسیب پذیرتر بوده و برخی از دختران برای سرپوش گذاشتن بر این شکست‌های عاطفی به استعمال دخانیات علاقمند می‌شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر دختران برای تنظیم هیجانات خود ابزاری در اختیار نداشته باشند، بیشتر در معرض آسیب‌هایی مانند دخانیات، مواد مخدر یا رفتارهای پرخطر قرار خواهند گرفت. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1188676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =