گرایش دانشجویان دختر به مصرف مواد اعتیادآور بیشتر است/ تاثیر کرونا بر استعمال دخانیات در خوابگاه‌ها

مدیر دفتر مشاوره و سلامت دانشگاه شاهد با بیان اینکه مصرف دخانیات در خوابگاه‌های دانشجویی افزایش یافته، گفت: دوران کرونا و فعالیت در فضای مجازی علت این آسیب اجتماعی است.

علیرضا طرخان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه در حال حاضر سرعت رشد مصرف دخانیات میان دانشجویان دختر افزایش پیدا کرده است، گفت: البته اگر جامعه آماری مصرف کنندگان دخانیات و مواد اعتیاد آور را در چند سال گذشته بررسی کنیم، تعداد پسران مبتلا بیشتر از دختران است. 

افزایش گرایش دانشجویان دختر به استعمال دخانیات

وی درباره دلایل تمایل دختران به استعمال دخانیات بیان کرد: به عقیده بنده فضای مجازی، گسست خانواده و شکاف بین نسل‌ها از عوامل مهم گرایش دختران به دخانیات است. البته شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و به تبع آن خانواده‌ها نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود. زمانیکه پدر و مادر تمام وقت خود را صرف کسب درآمد بیشتر می‌کنند، فرصت کافی  برای برقراری ارتباط با فرزندان را ندارند. 

مدیر دفتر مشاوره و سلامت دانشگاه شاهد عضویت در گروه‌های همسالان را علت دیگر تمایل دانشجویان به استعمال دخانیات برشمرد و اظهار کرد: جوانان برای تایید شدن از سوی همسالان و ابزار وجود کردن در جمع‌های مختلف، تلاش می‌کنند تا عضو گروه‌های گوناگون شوند. متاسفانه والدین در این باره نمی‌توانند نظارت دقیقی بر این گروه‌ها داشته باشند. بنابراین جمع‌ها یا گروه‌های دوستانه ذهن افراد را هدایت می‌کند. 

وی ادامه داد: اگر اخلاقیات بر گروه‌های همسالان فضای حاکم نباشد، به احتمال فراوان جوانان یا دانشجویان به سمت استعمال دخانیات سوق داده می‌شوند. چرا که می‌خواهد مورد تایید سایر اعضای گروه باشد.

طرخان اضافه کرد: سریال‌های حوزه نمایش خانگی و سایر تولیدات رسانه‌ها نیز در ترغیب کردن جوانان برای استعمال دخانیات تاثیر گذار هستند. به عنوان مثال بازیگر معروفی که در این سریال‌ها دخانیات استعمال می‌کند، به صورت ناخودآگاه فرد را تشویق به این کار خواهد کرد.

تاثیر کرونا بر استعمال دخانیات توسط دانشجویان

این عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با اشاره به دوران کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها و آموزش مجازی مطرح کرد: میزان استعمال دخانیات توسط جوانان در دوران کرونا افزایش داشته است. دانشجویان در این دوران بیشتر در شبکه‌های مجازی حضور داشتند و بیشتر فعالیت‌های آنان محدود به این فضا شد. بنابراین بیشتر موضوعاتی که در آنجا رخ می‌داد، برای آنان نیز عادی شد.

وی افزود: ما در دو سال اخیر با دانشجویانی مواجه هستیم که یک یا دو سال را در خانه بودند. آن‌ها فضای مجازی را فضای واقعی اطراف خود می‌دانند. زمانی‌که این افراد در دانشگاه یا خوابگاه حضور پیدا می‌کنند، تعریفی از رعایت قانون یا چارچوب یا هنجار ندارند. بنابراین رواج استعمال دخانیات در خوابگاه یکی از معضلات جدی شده است.

طراخان بیان کرد: دانشگاه شاهد به علت مراحل پیش از پذیرش دانشجویان و مصاحبه‌های متعدد نسبت به سایر دانشگاه در این باره موفق‌تر عمل کرده است. این دانشگاه در طیف دانشگاه‌های بدون دخانیات رتبه بین یک تا سه دارد. همچنین عمده دانشجویان دانشگاه شاهد از خانواده‌های مذهبی هستند و این مولفه‌های مذهبی عاملی برای مقابله با مصرف دخانیات بین جوانان است.

طرح دانشگاه بدون دخانیات؛ یک طرح حداقلی

مدیر دفتر مشاوره و سلامت دانشگاه شاهد با تصریح بر اینکه طرح «دانشگاه بدون دخانیات» یک طرح حداقلی است، گفت: البته به عقیده بنده، این طرح به اندازه‌ای که مسئولان برای تهیه و پیاده‌سازی هزینه و وقت صرف کرده‌اند، تاثیر گذار بوده است. 

وی اضافه کرد: الزامی در طرح «دانشگاه بدون دخانیات» برای اینکه دانشجویان حق استعمال دخانیات را ندارند، اعمال نشده است. 

طرخان با تاکید بر آگاهی بخشی به دانشجویان یادآور شد: دانشجویان به دلیل هیجانات ناشی از سن، شناخت کافی از اتفاقات یا پیامدهای مختلف محیط اطراف خود، ندارد. هر چند دارای آمادگی پذیرش اطلاعات و آگاهی‌های مختلف و عدم مقاومت در برابر تغییرات هستند. 

این استاد گروه رواشناسی دانشگاه شاهد اظهار کرد: بنابراین باید به صورت مکرر با دانشجویان درباره مضررات دخانیات بر سلامت روح و جسم صحبت شود. آنان باید بدانند که شاید در دوران جوانی بدن آنها سم ناشی از دخانیات را تحمل کند؛ اما تاثیرات آن در دوران میانسالی بسیار نامطلوب است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: آگاهی بخشی باید در طرح «دانشگاه بدون دخانیات» مورد توجه بیشتری قرار گیرد. پذیرا بودن از ویژگی‌های این نسل از دانشجویان است، بنابراین اگر به صورت صحیح به آنان آموزش داده شود، بی‌شک پذیرای این موضوع هستند و از دخانیات دوری خواهند کرد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1187692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =