حضور مهاجران غیرقانونی منجر به افزایش بزهکاری خواهد شد / لزوم کنترل مرزها

کسی که هویتش مشخص نباشد به سمت تمامی بزهکاری‌ها کشیده می‌شود نه فقط افغان‌ها، بلکه کردهای عراق و ترکمن‌ها که غیرقانونی به ایران مهاجرت می‌کنند هم برخی بزهکاری‌ها با خود به همراه می‌آورند و این طبیعت مهاجر غیرقانونی است که با خود مشکلاتی به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر تعداد مهاجران غیرقانونی در ایران افزایش یافته و این موضوع باعث نگرانی مردم شده است، چرا که برخی از این مهاجران که بیشتر آن‌ها را افغانستانی‌ها تشکیل می‌دهند، به صورت غیرقانونی و بدون ثبت هویت خود وارد ایران می‌شوند که این هم برای خودشان و هم برای جامعه تبعات زیادی دارد.

رها کردن مهاجران غیرقانونی در جامعه خطرناک است / لزوم ساماندهی اتباع خارجی

غفور شیخی استاد دانشگاه و جامعه‌شناس در گفت‌وگو با ایسکانیوز درخصوص تبعات اجتماعی حضور مهاجران غیرقانونی در کشور گفت: کسی که غیرقانونی در یک جا زندگی می‌کند، تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیست و قانون او را به رسمیت نمی‌شناسد و این موضوع می‌تواند باعث شکل‌گیری بزهکاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی متعدد شود.

وی افزود: این مهاجر به دنبال شغل می‌روند اما در حال حاضر که برای ایرانی‌ها هم شغل به سختی پیدا می‌شود، ممکن است در یافتن شغل با شکست مواجه شوند و برای تامین مخارج خود و خانواده‌، دست به سرقت، خشونت، فروش مواد مخدر بزنند و به سمت خلاف کشیده شوند. حال ممکن است این‌کار را از روی اجبار انجام دهند یا نداشتن مدارک هویتی و محل زندگی ثابت و کارت شناسنایی تبدیل به انگیزه‌ای برای بزهکاری می‌شود.

شیخی بیان کرد: مشکل سوم بحث تحصیلات است یعنی خیلی از مهاجران که به سمت ایران می‌آیند تحصیلات آن چنانی ندارند و حتی بعد از ورود به ایران هم به دلیل غیرقانونی بودن ادامه تحصیل نمی‌دهند، برای همین نمی‌توانند خودشان را با فرهنگ ایرانی وقف دهند و به سوی مشاغل کاذب مانند دست فروشی کشیده و کودکان‌شان کودکان کار می‌شوند  و از این قبیل مشاغل کادب که پیشرفتی در آن‌ها نیست و وقتی هم که نتوانند پیشرفت کنند به سوی خلاف کشیده می‌شوند.

تاثیر بی‌هویتی مهاجران بر بزهکاری آن‌ها

جامعه‌شناس عنوان کرد: کسی که هویتش مشخص نباشد به سمت تمامی بزهکاری‌ها کشیده می‌شود نه فقط افغان‌ها، بلکه کردهای عراق و ترکمن‌ها که غیرقانونی به ایران مهاجرت می‌کنند هم برخی بزهکاری‌ها با خود به همراه می‌آورند و این طبیعت مهاجر غیرقانونی است که با خود مشکلاتی به همراه دارد.

شیخی درخصوص نحوه کنترل ورود مهاجران غیرقانونی عنوان کرد: اول از همه باید کنترل مرزها سیستماتیک و علمی باشد. ما چند هزار کیلومتر با اففانستان و پاکستان مرز مشترک داریم که عمدتا هم مرزهای کویری و بدون استفاده هستند و کنترل کردن همچین مرزی خیلی سخت است چرا که خالی از سکنه است و کنترل کردن آن هزینه هنگفتی بر می‌دارد و خیلی مشکل است بنابراین ما باید برنامه‌ای بریزیم که به صورت قاچاق نتوانند وارد شوند.

باید با مهاجران غیرقانونی چیکار کنیم؟

هر کشوری باید از ورود مهاجران غیرقانونی به کشور جلوگیری کند اما حالا که کار از کار گذشته است و تعداد زیادی مهاجر غیرقانونی در کشور داریم راه چاره چیست؟

 محمود حریرچی جامعه‌شناس  در این باره به ایسکانیوز گفت: اگر قرار است مهاجران در کشور ما بمانند، باید ساماندهی شوند. مثلا مجوزهایی به آنها داده شود که بر آن اساس بتوانند کار کنند، در غیر این صورت به کشورشان برگردانده شوند. افغان‌ها مردمان بسیار خوبی هستند که به ما پناه آورده‌اند و سخت کار می‌کنند در ازای این، توقعات کمی دارند که انجام نشدنشان خشم‌شان را برانگیخته می‌کند با این حال، آمار خشونت افغان‌ها بسیار محدود است.

وی افزود: دولت باید تکلیف را روشن کند مثلا  بازگرداندن آن‌ها به کشور خودشان که آن‌ هم با وضعیتی که طالبان در افغانستان ایجاد کرده است، ممکن نیست. راه دوم، دادن مجوزهایی برای کار کردن آن‌ها در کشور و استفاده از تخصص آن‌ها است. باید اقداماتی برای افغان‌ها در کشور انجام داد وگرنه  وضعیت الان جوابگو نیست و این‌ها همه جوره رها شده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، بسیاری از مهاجران غیرقانونی به دلیل اینکه نمی‌توانند مانند دیگر شهروندان در شهرها زندگی کنند و هویت مشخصی ندارند، راهی حاشیه شهر و سکونت‌گاه‌های غیررسمی می‌شوند که این خود به گسترش حاشیه‌نشینی کمک می‌کند. از طرفی دیگر، ورود و خروج غیرقانونی مهاجران، سبب پایین آمدن ضریب امنیت در مرزها می‌شود و مشکلات امنیتی و سیاسی بسیاری برای کشور ایجاد می‌کند. 

از دیگر تبعات منفی حضور غیرقانونی افغان‌ها در ایران، گسترش حاشیه‌نشینی در شهرهای مختلف و سطح پایین سواد و آموزش مهاجران است که بی‌شک تبعات منفی بسیاری برای کشور به دنبال دارد. رها کردن مهاجران غیرقانونی تبعاتی دارد که جامعه را گرفتار می‌کند؛ مثلا کسی که غیرقانونی وارد یک کشور می‌شود، اگر جرمی مرکب شود، می‌تواند به راحتی کشور را ترک کند، بدون اینکه دستگیر شود. دولت یا باید به بازگرداندن این مهاجران اقدام کند یا باید با سامندهی به آن‌ها هویت اجتماعی دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1188692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =