طرح «هم‌اندیش» در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد/ همکاری مجموعه مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی با موسسه مهتدین

نشست ملی فعالان فرهنگی منتخب سما (طرح هم‌اندیش) با هدف تربیت نیروی انسانی برای تربیت نسل نوجوان و در راستای تعمیق باورهای دینی و مصون سازی آن ها دربرابر تهاجم فرهنگ بیگانه و تقویت هویت دینی و ملی دانش آموزان سما به مدت سه روز از تاریخ ۲۳ تیر ماه با همکاری موسسه فرهنگی و هنری مهتدین در اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، صبح امروز نخستین روز از نشست ملی فعالان فرهنگی منتخب سما در مجتمع شهید باهنر با حضور نوید ادهم؛ دبیرکل هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی،  محمدعلی نادی؛ معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین سیدوحید معتمدی؛ معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی،  حسن بنیانیان؛ مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی،  محمد ورهرام؛ عضو شورای راهبری، فیروزه جوانشیر مدیر تعالی تربیتی، سیدمحمدنیما صفا مدیر نظارت و راهبری فرهنگی و هنری،  سعید بخشی معاون آموزش و تربیت موسسه فرهنگی مهتدین،  مجید فرید معاون پژوهش موسسه فرهنگی مهتدین،  یاسر ناظم نیا عضو هیان مدیره موسسه فرهنگی مهتدین و رضا معرب مدیر عامل موسسه فرهنگی مهتدین و ۶۱ نفر از مدیران مدارس سما، مربیان پرورشی و طلاب طرح امین مدارس سما سراسر کشور برگزار شد.  

سرپرست معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد

درابتدای این نشست احمد قیومی سرپرست فرمانداری تهران ضمن خوش آمد گویی به حضار گفت: دغدغه موسسه مهتدین تربیت نوجوانان و جوانان نظام جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج کشور می باشد. همکاری این موسسه با مجموعه مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق مبارکی است.

قیومی گفت: مدارس در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی نیازمند رویکرد جدید در امر آموزش است تا جوانان ما در مدرسه و خارج از آن بتوانند تکالیف چهارگانه خود را به انجام برسانند.

وی افزود: اگر نوجوانان ما نسبت به تکالیف چهارگانه شناخت کاملی پیدا کنند و آن را به مرحله اجرا برسانند شاهد نتایج خوبی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی خواهیم بود.

حجت الاسلام و المسلمین سیدوحید معتمدی سخنران دیگر  نشست ملی فعالان فرهنگی منتخب سما بود.

وی ضمن تبریک به مناسب ماه ذی الحجه و روز مباهله گفت:شرکت کنندگان در این دوره تعدادی از مدیران مدارس سما، مربیان پرورشی و طلاب طرح امین  مدارس سما سراسر کشور هستند.

معتمدی با اشاره کوتاهی به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که می فرمایند: وظیفه تبلیغ وظیفه دوم حوزه نمی باشد، بلکه وظیفه اول واصلی حوزه است افزود: از دیدگاه رهبری کار تبلیغی دارای چهار ویژگی است، ویژگی اول شناخت مخاطب ویژگی دوم تبلیغ با سیستم تهاجمی ویژگی سوم روحیه جهادی مبلغین و ویژگی چهارم توجه خاص نسبت به جوانان و نوجوانان می باشد.

معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی در ادامه افزود: در تکمیل سیستم نظام تعلیم و تربیت جریانات تربیتی جهادی شکل گرفته است و یکی از این جریان های جهادی با تجربه سی ساله تشکیل موسسه مهتدین  با حمایت و همراهی دکتر نوید ادهم می باشد.

معتمدی هدف از برگزاری این دوره برای منتخبین فعالان تربیتی مدارس سما را با هدف تربیت نیروی انسانی برای تربیت نسل جوان در راستای تبدیل باورهای دینی و مصون سازی آن ها در برابر فرهنگ بیگانه و تقویت هویت دینی و ملی دانش آموزان دانست.

وی در خاتمه افزود: این نشست برای بار اول با نام "حکمت" و پس از آن "سراج" معرفی گردید و در حال حاضر با نام "هم اندیش" این دوره برگزار میشود. که از شرکت کندگان درخواست می شود پس از برگزاری دوره سه روزه اسامی پیشنهادی خود را بر اساس محتوی و اهداف دوره ارائه داده و به پیشنهاد برتر هدیه ای تعلق خواهد گرفت.

حسن بنیانیان مشاور و دستیار امور فرهنگی دانشگاه آزاد نیز سخنگوی دیگر این نشست به  بیان نکات تربیتی پرداخت.

گفتنی است این نشست به مدت سه روز از تاریخ ۲۳ تیر ماه با  همکاری موسسه فرهنگی و هنری مهتدین در مجتمع شهید باهنر تهران برگزار می گردد.

فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری نسل جوان مبتنی بر آموزه های اهل بیت (ع) رویکرد اصلی مدارس قرار گیرد

نوید ادهم؛دبیرکل هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی نیز ضمن خیر مقدم به حضار و تقارن آغاز به کار محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، با این نشست گفت: یکی از مسولیت های نظام آموزشی چه در مدارس سما و دانشگاه تربیت نیروی انسانی برای جامعه می باشد و در کشور جمهوری اسلامی ایران این تربیت رنگ و بوی دینی و مذهبی دارد و می بایست بر اساس ملاک ها و شاخص های تعلیم و تربیت اسلامی رقم بخورد. از این رو تربیت دینی از اهمیت و اولویت خاصی برخوردار است.

وی در ادامه افزود: موسسه فرهنگی مهتدین با تجربه زیسته بیش از سه دهه، دارای تجارب موفقی در امر تعلیم و تربیت می باشد و به تاکید دکتر طهرانچی مقرر گردید تا این تجارب با جمعی از مدیران و مربیان موفق مدارس سما نیز به اشتراک گذاشته شود.

نوید ادهم گفت: ما در حوزه های دینی سه واژه داریم، آموزش دینی، تبلیغ دینی و تربیت دینی که تمرکز در این روش بر روی تربیت دینی است. هرچند آموزش و تبلیغ نیز در دستور کار قرار گرفته است ولیکن جهت گیری اصلی تربیت دینی به معنی مفهوم دقیق کلمه می باشد.

دبیر کل هیات موسس دانشگاه اسلامی با اشاره به این نکته که تربیت انسان حتی یک نفر جزو اصلی ترین اموری است که در کشور باید در نظر گرفته شود افزود: اگر اصلی ترین سرمایه کشور را انسان در نظر بگیریم، انسان فرهیخته و تربیت شده و بالنده سرمایه اصلی یک کشور محسوب می شود. و لازمه بالندگی انسان پویایی و بالندگی نظام های تربیتی کشور می باشد. پس تربیت انسان شرافتمندانه ترین کاری است که باید رقم بخورد و حدیث زیبای پیامبر اکرم(ص) خطاب به حضرت علی(ع) را همواره باید در ذهن داشته باشیم که می فرمایند: "اگر یک نفر به دست تو هدایت شود، برای تو بهتر از آن چیزی است که خورشید بر آن می تابد. "

نوید ادهم با اشاره به حوادث اخیر افزود: یکی از نکات مهمی که در اعتراف بازداشت شدگان وجود داشت دیده نشدن جوانان بود، پس باید بدانیم دیدن تک تک آدم ها اصلی ترین کاری است که ما در این روش تربیتی به دنبال آن هستیم.

وی در ادامه به بیان برخی ویژگی های موسسه مهتدین پرداخت و گفت:موسسه مهتدین یک موسسه فرهنگی و غیر دولتی و خیریه ای است و فاقد هرگونه وابستگی دولتی می باشد و با مشارکت افراد خیر فعالیت خود را انجام می دهد. این موسسه التزام به ارزش های انقلابی داشته و وفادار نظام و رهبری است. این موسسه اندیشه شهید مطهری را مبنای اصول تربیتی خود قرار داده است. موسسه مهتدین اولویت اصلی را به کودکان و نوجوانان اختصاص داده است و برنامه های در نظر گرفته شده به گونه ای است که کودکان و نوجوانان با میل خودبه امر آموزش بپردازند و با این دیدگاه رویکرد اصلی که در مهتدین در نظر گرفته شده " فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری نسل جوان مبتنی بر آموزه های اهل بیت (ع) " می باشد.

نوید ادهم گفت: تفاوت هایی بین تربیت نسل جوان و یا فراهم کردن زمینه های تربیت پذیری نسل جوان وجود دارد. در تربیت کردن عنصر فعال مربی است امادر تعریف دیگر عنصر اصلی متربی (دانش آموز) است. این بدان معناست که ما به عنوان مربی باید شوق تربیت پذیری را ایجاد نماییم و خود دانش آموز باید حرکت رو به جلو داشته باشد و ما باید شوق تربیت پذیری در دانش آموزان را ایجاد کنیم.

دبیرکل هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برگزاری نخستین روز این نشست در روز جمعه فرمود: روز جمعه متعلق به امام زمان (عج) است و اعتقاد ما به بحث امام زمان و مهدویت دلالت بر امر تعلیم و تربیت دارد. آنگاه که سخن از مهدویت به زبان می آید بحث آینده مطرح می شود و نسبت به سایر مباحث دینی که مربوط به گذشته می باشد متفاوت است.

وی مهدویت را شاه بیت اندیشه های اسلامی دانست، و اشاره به این نکته افزود: دانش آموزان امروز ما آینده سازان آینده می باشند و حرکت رو به آینده دارند. پس باید به آن ها مهارت هایی آموخت که با یافته های علمی و پژوهشی در آینده مرتبط باشند. از این رو آموزه های دینی آنها نیز باید به گونه ای تنظیم شود که فرزندان ما در آینده به سمت ظهور حرکت نمایند.

نوید ادهم در پایان افرود: هر جا اخلاق نباشد دین نیز وجود ندارد، اخلاق فطری است و اگر بخواهیم شهروند اهل ظهور تربیت نماییم باید فرد وفادار به ارزش های اخلاقی باشد. وی با اشاره به جمله ای از شهید مطهری که فرمود: برای دین نمی توان بی دینی کرد و بی اخلاقی بی دینی است سخنان خود را پایان داد.

اگر بخواهیم به یک جامعه تعالی بخش دست یابیم، تنها راه آن تربیت است

 محمدعلی نادی؛ معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، در جمع صاحب نظران و اساتید حاضر در خصوص برگزاری این نشست گفت: خداوند منان را شاکر هستم که با حضور در این فضای تربیتی نقشی در اجرای این طرح داشته و تلاش می کنیم برای تحقق اهداف برنامه ریزی شده در حوزه تعلیم و تربیت در تمامی مدارس سما سراسر کشور اهتمام ورزیم.

نادی همچنین بیان کرد: همواره اعتقاد بر این است که پیشگیری بهتر از درمان است، تربیت یک عنصر بسیار مهم پیشگیرانه و تعالی بخش است بنابراین اگر بخواهیم به یک جامعه تعالی بخش دست یابیم، تنها راه آن تربیت است آن هم تربیتی که ریشه و مبانی دینی داشته باشد. تربیت دینی دارای سه اصل آگاهی و معرفت افزایی، شور و احساس و رفتار و عمل است. یعنی بینش فراگیر توام با عشق و انگیزه درونی و کنش بیرونی شکل می گیرد. این نوع تربیت چه اهدافی را دنبال می کند؛ رشد حس مذهبی و علاقمندی به خدا، دین و شعائر دینی، آموزش قران، نهج البلاغه و کتابهای ادعیه و رساندن فراگیران به درک عمیق معارف و مفاهیم دینی و کاربست آن در زندگی.

وی گفت: با توجه به عقبه این طرح که با همکاری سازمان سما و موسسه فرهنگی هنری مهتدین رقم خورده است، مشخص است که این طرح در یک ساختار منظم و سیستماتیک در حال اجراست، و به نظر می رسد که این رویکرد سیستماتیک بازگشت سرمایه فرهنگی و تربیتی خوبی را در بر خواهد داشت.

 نادی خاطرنشان کرد: موسسه فرهنگی مهتدین می تواند الگویی مناسب برای سایر موسسات مشابه باشد، معاون علوم تربیتی و مهارتی در ادامه به این نکته اشاره نمود که مدارس سما نیازمند شبکه سازی در نظام تربیتی فرهنگی می باشند و این دوره های آموزشی برای مربیان می تواند نقطه عطف این رخداد باشد.

وی با اشاره به اینکه تعداد مدارس سما تا ماه قبل ۸۰۰ واحد آموزشی بوده است گفت: برنامه ما توسعه مدارس سما تا ابتدای مهرماه سال جاری خواهد بود. برنامه های تربیتی ۶ ساحتی، محور فعالیتهای تربیتی و محور قالب ساحت عبادی، ارزشی و اعتقادی خواهد بود.

نادی افزود: یکی از مشکلات ما در امر تربیت دیدگاه موزاییکی است و اگر بتوانیم از برنامه درسی تلفیقی در تربیت به صورت الگو در کلیه درس ها استفاده نماییم به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت. از این پس مدل معیار در نظام تربیتی سما مدل رشدی مبتنی بر قرآن خواهد بود و همه برنامه ها را حول این محور برنامه ریزی خواهیم کرد. بنابر این کل مجموعه مدارس سما را به عنوان پشتیبان این هدف بسیج خواهیم کرد.

وی در پایان با اشاره به نامه ۳۱ امام علی (ع) که می فرمایند: همانا که قلب جوانان مانند زمین خالی است، هر آنچه در آن انداخته شود، می پذیرد، اضافه کرد: باید توجه داشت که آموزه های تربیتی در سن مناسب باید به کودکان و نوجوانان منتقل گردد تا در آینده به معضلات تربیتی و آسیب های اجتماعی کمتری مواجه شویم. البته تربیت بدون همراهی خانواده و مدرسه به ثمر نخواهد نشست. باید سازوکارهای همراهی تربیتی خانه و مدرسه فعال شود و مفهوم تعطیل شدن مدرسه و انفعال تربیتی تغییر کند.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1189645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =