باید و نبایدهای تحصیل در رشته پزشکی/ چه کسانی به درد طبابت می‌خورند؟

پوشیدن لباس سفید و معاینه بیماران یکی از پررنگ‌ترین تصاویر دوران کودکی همه ماست، اما آیا به باید و نبایدهای تحصیل در رشته پزشکی فکر کرده‌اید؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «بزرگ شدی دوست داری چی کاره بشی؟» سوالی بود که احتمالا در کودکی با آن مواجه شده‌اید. پزشک یا خلبان بیشترین جوابی بود که از کودکان می‌شنیدید.

فرآیند طولانی درآمدزایی پرمتقاضی‌ترین رشته گروه تجربی

پوشیدن لباس سفید و معاینه بیماران یکی از پررنگ‌ترین تصاویری است که برای یک بار هم شده به آن فکر کرده‌ایم. برای بعضی‌هایتان این تصویر تنها در گوشه ذهنتان خاک می‌خورد و کوچکترین تلاشی برای رسیدن به آن نکردید، برای بعضی‌ها نیز هم اینطور نیست؛ برای اینکه اسم دکتر را در کنار فامیلی خود بشنوید، برنامه ریختید و چند سالی تنها هم‌دمتان کتاب تست و جزوه بوده.

حال که کنکور را پشت سر گذاشته‌اید، بد نیست که ببینید تصویری که از رشته تحصیلی خود در آینده ساخته‌اید، صحیح بوده یا نه. با ادامه گزارش ایسکانیوز درباره رشته پزشکی همراه باشید.

رشته پزشکی

رشته پزشکی یکی از رشته‌های علوم پزشکی است که به مطالعه، تشخیص و درمان بیماری‌ها و اختلالات سلامت انسان می‌پردازد. دانشجویان رشته پزشکی در طول تحصیل خود به مباحث مختلفی از جمله علوم پایه (مانند آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی و...)، علوم بالینی (مانند داخلی، جراحی، زنان و زایمان و...) و همچنین مهارت‌های عملی (مانند بررسی بالینی، انجام عمل جراحی و...) آموزش می‌بینند.

پزشکی در ایران، به عنوان یکی از رشته‌های پرطرفدار و محبوب شناخته می‌شود و داشتن مدرک پزشکی در جامعه ایرانی با احترام و ارزشمندی بالا همراه است. پزشکان در ایران نقش مهمی در حفظ و بهبود سلامت جامعه دارند و در بخش‌های مختلفی از جمله بیمارستان‌ها، مطب‌ها و دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

در جهان نیز پزشکی یکی از رشته‌های برجسته و با ارزش است. پزشکان در سطح جهانی نقش مهمی در توسعه علم پزشکی، کشف و تحقیقات جدید، بهبود سلامت جهانی و کاهش بار اختلالات سلامت دارند. پزشکان بین‌المللی در بخش‌های مختلفی از جمله بیمارستان‌ها، مراکز تحقیقاتی، سازمان‌های بهداشتی و سازمان‌های غیرانتفاعی فعالیت می‌کنند و به توسعه سیستم‌های بهداشتی و درمانی در سراسر جهان کمک می‌کنند.

چرا پزشکی جذاب است؟

در واقع، دلایلی که باعث می‌شود افراد به تحصیل در رشته پزشکی علاقه مند شوند، متنوع بوده و بسته به شرایط و تجربیات فرد متفاوت است. در مورد وضعیت ایران، می‌توان گفت که تحصیل در رشته پزشکی در این کشور به دلایل زیر جذابیت بیشتری دارد:

جایگاه اجتماعی: در جامعه ایران، حرفه پزشکی به عنوان یک حرفه محترم و با ارزش در نظر گرفته می‌شود. پزشکان در جامعه احترام بالایی برخوردارند

فرصت‌های شغلی: با توجه به نیاز روزافزون به خدمات پزشکی در ایران، فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی در این کشور فرصت‌های شغلی بسیار خوبی دارند. این می‌تواند به عنوان یک انگیزه برای افراد باشد تا در این رشته تحصیل کنند.

پیامدهای اقتصادی: حرفه پزشکی به طور کلی با درآمد بالا همراه است. بر اساس آمارهای منتشر شده worldsalaries، یک پزشک شاغل در ایران در سال ۲۰۲۳ معمولاً حدود ۱۳۷ میلیون و ۹۹۹ هزار تومان  در سال درآمد دارد و این می تواند از کمترین میانگین حقوق در حدود ۶۳ میلیون و ۲۳۹ هزار تومان تا بالاترین میانگین حقوق ۲۱۸ میلیون و ۳۹۹ هزار تومان است.

دوره‌های پزشکی

طولانی بودن رشته پزشکی، از جمله معایب این رشته تحصیلی است، دانشجویان باید ۷ سال در این رشته درس بخوانند، پس اگر از اراده خود در این زمینه اطمینان دارید، وارد میدان شوید. 

در حال حاضر، نظام آموزش پزشکی عمومی‌، شامل ۴ دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی است .دوره علوم پایه دوره علوم پایه پزشکی ۵ ترم تحصیلی است که با اتمام آن،‌ دانشجویان مجاز به ورود به دوره بعدی(فیزیوپاتولوژی) هستند و پیش از ورود به دوره بعدی،‌ امتحان جامع علوم پایه پزشکی از تمام دانشجویان به طور سراسری و همزمان، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی به عمل می‌آید و قبول‌شدگان،‌مجاز به ورود به دوره فیزیوپاتولوژی خواهند بود. این امتحان، در بردارنده‌ی مباحث تدریس شده در دوره علوم پایه است.

علوم پایه + دروس

دوره علوم پایه در این دوره به علت آشنا نبودن دانشجویان با این مباحث به مدت ۲ سال برگزار می‌شود و دانشجویان پس از آن باید در آزمون جامع شرکت کنند و سپس وارد دوره جدید شوند. 

این دوره شامل ۳۱ واحد درسی بیوشیمی، بافت‌شناسی،، تشریح (نظری- عملی)، تشریح (آناتومی) (نظری ـ عملی)، فیزیولوژی(نظری ـ عملی)، ایمونولوژی (نظری)،اپیدمیولوژی، روانشناسی، جنین‌شناسی، تغذیه، ژنتیک، زبان تخصصی، آسیب شناسی عمومی، انگل‌شناسی، میکروب شناسی دوره فیزیوپاتولوژی است که دو ترم تحصیلی طول خواهد کشید. 

حداکثر مدت مجاز،‌ در مراحل اول و دوم (علوم پایه و فیزیوپاتولوژی) ۵ سال است. در پایان این دو دوره دانشجویانی که همه‌ی واحدها را با موفقیت بگذرانند، به دوره‌ی کارآموزی بالینی راه می‌یابند. 

نشانه‌ شناسی و فیزیوپاتولوژی + دروس

طول این دوره ۶ ماه بوده و در این دوره دانشجویان به فراگیری مطالبی همچون آگاهی از مبانی فیزیولوژیک، شناخت ساز و کار بیماریها و عوامل مؤثر در آن‌ ها، تشخیص انواع بیماری‌ ها، نشانه ها و راه های درمان آن ها، می‌ پردازند.

آسیب شناسی اختصاصی، فارماکولوژی، سیمیولوژی، دوره های فیزیوپاتولوژی ارگان‌ها .دوره ‌کارآموزی بالینی دانشجویان پزشکی در این مرحله قادر هستند تا آموخته های خود را از دروس مختلف با یافته های بالینی از بیماران بستری در بیمارستان ها تطبیق داده و با بهره گیری مناسب از روش های تشخیص آزمایشگاهی، بیماری را تشخیص دهند و اقدامات مناسب درمانی را برای بیمار انجام دهند.

این دوره شامل ۹۷ واحد درسی است که در چهار بخش اصلی ارائه می‌شود و عمدتاً مسائل رایج در رشته پزشکی عمومی را شامل می شود که شامل داخلی، جراحی، زنان و کودکان است. در سایر بخش ها که بخش های فرعی محسوب می شوند نیز بیماری های شایع در آنها آموزش داده می شود. 

در دوره کارآموزی، دانشجویان باید روش برخورد با بیمار، تهیه شرح حال بیمار و نحوه تشخیص و درمان را فرا بگیرند تا در دوره‌ بعدی - کارورزی- که خود تصمیم گیرنده خواهند بود، بتوانند به کمک بیماران بشتابند و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

چه کسانی باید پزشکی بخوانند؟

 با توجه به تست شخصیتی mbti، افراد دارای شخصیت‌های INTJ،INTP، ESTJ، ISFJ می‌توانند در رشته پزشکی موفق باشند.

تیپ ISFJ 

اگر شخصی متعهد، قابل اتکاء و صمیمی هستید؛ اگر معمولاً ساکت هستید و محتاطانه رفتار می‌کنید، شاید بتوانید به پزشکی فکر کنید. این تیپ شخصیتی دوست دارد که به دیگران خدمت کند و همواره در تلاش است که مفید واقع شود. او به شکلی که قرار است رفتار می‌کند و روال‌ها و رویه‌های کاری را مورد سؤال قرار نمی‌دهد. تیپ ISFJ واقع‌گرا، علمیاتی و آگاه هستند.
این افراد به جزئیات توجه ویژه دارد و به حقایق علاقه‌مند است. سعی می‌کند همه کارها را عالی انجام دهد، اشتباهات کوچک برای آن‌ها نابخشودنی است. این تیپ محتاط بوده و تمام تلاش خود را می‌کند تا کارش را انجام دهد. از همکاران و کارکنان زیر دست خود حمایت می‌کند. در دستور دادن، رک بودن و کمک خواستن مشکل دارد.

شخصیت SFJ ترجیح می‌دهد که پشت صحنه کار کند؛ زیرا دوست ندارد به چشم بیاید. او دوست دارد کارهایی بکند که نتایج ملموس و مشخص بدست دهد. اولویت‌های خود را به دقت انتخاب می‌کند و قبل از شروع به کار جدید اقدامات لازم را انجام می‌دهد. دوست دارد به نهاد و مؤسسه‌ای که برایش کار می‌کند احترام بگذارد. مصمم است و به خود انگیزه می‌دهد. نیاز اندکی به سرپرستی دارد. از دیگران نمی‌خواهد کاری را که خودش می‌تواند بکند انجام بدهند. دوست ندارد کسی مزاحم کار کردن او بشود. از تغییر پشت سر هم استقبال نمی‌کند. دوست دارد که برای انجام دادن کارش دستورالعمل‌های صریح و روشن وجود داشته باشد. به مقامات مسئول احترام می‌گذارد و کسانی که این کار را نمی‌کنند، درک نمی کند.

تیپ ESTJ

اگر از اینکه مسئولیتی داشته باشد و همه چیز را در کنترل خود داشته باشد لذت می‌برد؛ اگر دوست دارید که مسئول باشید و در گرفتن تصمیمات عینی خوب عمل می‌کنید، پس تحصیل در رشته پزشکی را در گوشه ذهنتان داشته باشید. این تیپ می‌داند که چگونه کارها را انجام دهد. او درباره هر موضوعی عقیده‌ای دارد و همیشه از کلمات مناسب استفاده می‌کند. او در محل کار خود، در سازمان دادن به روش‌ها، سیاست‌ها و فعالیت‌ها عالی عمل می‌کند. او از زمان و منابع به شکل مؤثر استفاده می‌کند تا نتایج ملموس و فوری بگیرد.

تیپ ESTJ دوست دارد حساب شده ریسک کند و به محیط‌های با ثبات و قابل پیش بینی علاقه دارد. 

تیپ ESTJ در سازمان دادن به روش‌ها، سیاست‌ها و فعالیت‌ها عالی عمل می‌کند. از زمان و منابع به شکل مؤثر استفاده می‌کند. تا نتایج فوری و ملموس بگیرد. برای حل مسئله، رسیدن به نتیجه و پیشرفت آماده است و از دیگران انتظار دارد از خود صلاحیت نشان دهند. به خوبی آنچه را که غیر منطقی است درک می‌کند. او دوست دارد که ریسک‌های حساب شده بکند. او محیط باثبات و قبال پیش بینی را دوست دارد اما اطرافش پر از انواع آدمهاست. در بهترین حالت سخت‌گیر، محکم اما منصف است. می‌تواند سخت‌گیر و متوقع باشد. به کسانی که برابر او می‌ایستند احترام می‌گذارد، به شرط آنکه آنها واقعیت‌ها را بشناسند، از قوانین اطلاع داشته باشند و مایل باشند در برابر کارهایشان مسئولیت را بپذیرند. او معتاد به کار است و بسیار تلاش می‌کند. ممکن است برای رسیدن به خواسته‌های خود دیگران را پایمال کند.

تیپ INTP 

اگر ساکت، محتاط، متکی به خود و به شدت مستقل و دقیق هستید و کنجکاوی از ویژگی‌های بارز شماست، شاید پزشکی برای شما رشته مناسبی باشد.

تیپ INTP می‌تواند سیستم‌های پیچیده و الگوهای مفهومی را بهبود ببخشد، اما ترجیح می‌دهد که کاربرد و اجرا را به دیگران واگذار نماید. او از صلاحیت حرفه‌ای سطح بالا برخوردار است و از این حیث به خود می‌بالد. همه انتخاب‌ها را به دقت وارسی می‌کند. متوجه تضادها، ناسازگاری‌ها و اشکالات منطقی در اندیشه‌های خود و دیگران است. وقتی موضوعی را به درستی درک کند به حرکت در می‌آید. دوست دارد هدف‌ها و استانداردهای خود را در محیطی انعطاف‌پذیر و بی‌ساختار تعیین کند. اگر نتواند از توانمندی‌های خود استفاده کند، بدبین و افسرده می‌شود. این تیپ دوست دارد که به طور مستقل کار کند، اما تکمیل کردن کارها برایش دشوار است. دوست ندارد دیگران را سرپرستی کند.

تیپ INTJ

اگر دارای الگوی ذهنی هستید و مشخص می‌کنید در شرایط گوناگون چگونه باید باشید؛ اگر او پیوسته برای بهبود خود، دیگران و هر چیزی که در پیرامون شما قرار دارد تلاش می‌کنید، احتمالا رشته پزشکی مناسب شماست. این افراد نیاز فراوانی به استقلال دارد و فردی به شدت مستقل می‌باشد. او دوست دارد کارها را به روش خود انجام دهد. به شکلی منطقی و منظم کار می‌کند تا راه‌حل‌هایی نوآورانه و مبتکرانه برای مسائل ایجاد کند. او برای رسیدن به مقصود همان اندازه که به خود فشار می‌آورد به دیگران هم فشار می‌آورد. 

این تیپ شخصیتی از توانمندی‌های مفهومی و تصویری فراوانی برخوردار است. اطمینان فراوانی به بینش‌های شمّی خود دارد و می‌تواند آنها را به واقعیت برساند. اغلب به مقام رهبری و یا مدیریت در مؤسسه و شرکت می‌رسد و به سازمان خود احساسی از هدفمندی‌، پنداره یا مأموریت می‌دهد. به شکلی منطقی و منظم کار می‌کند تا راه‌حل‌هایی نوآور و مبتکرانه برای مسائل ایجاد کند. سیستم‌ها و راه‌کارهایی تدارک می‌بیند که برای کاری که در دست دارد جالب است. وقتی واقعیت با الگوی این تیپ هم‌خوانی ندارد از خود انتقاد می‌کند. دوست دارد که مستقل کار کند، دوست ندارد کسی در کار او دخالت کند. دوست دارد بر اجرای عقاید خود کنترل داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1189876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =