آخرین تحولات اوکراین| آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با F-16 بزودی اتحادیه اروپا آغاز خواهد شد

جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهوری ایالات متحده در امور امنیت ملی شب گذشته، یکشنبه، اعلام کرد که دوره آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده های F-16 در کشورهای اتحادیه اروپا ممکن است تا دو هفته دیگر آغاز شود.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، چشم انداز اجرای توافقنامه صادرات غلات همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد: اختلافات در خصوص سرنوشت توافق غلات که سال گذشته توسط روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل منعقد شد، پایان نمی پذیرد. این توافقنامه امروز، دوشنبه،  17 جولای (26 تیر ماه) منقضی می شود، ولی هنوز مشخص نیست که آیا روسیه حاضر به حفظ آن خواهد بود یا خیر.

آخرین تحولات اوکراین| مقام نظامی انگلیسی: درگیری اوکراین با امضای توافق صلح پایان خواهد یافت

روسیه دلایل زیادی برای خروج از این توافق دارد: ولادیمیر پوتین،  رئیس جمهور  هفته گذشته هشدار داد که مسکو ممکن است مشارکت خود در توافق غلات را حداقل تا زمانی که درخواست‌های طرف روسی برآورده شود، متوقف کند. به گفته وی، مسکو تمدید این سند را تنها در صورتی تایید خواهد کرد که وعده‌های داده شده به روسیه در زمینه برطرف کردن موانع برای صادرات محصولات کشاورزی و کود این کشور عملی شود. پوتین یادآور شده که تاکنون تنها کشورهای غربی و اوکراین از این توافق سود برده‌اند.

مذاکرات برای تمدید قرارداد طی روزهای اخیر تشدید شده و همچنان ادامه دارد. این موضوع در جریان گفتگوی تلفنی روز شنبه ولادیمیر پوتین و رئیس جمهوری آفریقای جنوبی سیریل رامافوزا ، در مرکز توجه قرار داشت. مشکل صادرات غلات از شرق اروپا موضوع مهمی برای کشورهای آفریقایی است، زیرا طبق گزارش سازمان ملل، تنها 12 درصد از کل محصولات غذایی در چارچوب توافق غلات به آفریقا صادر شده است. در طول سال گذشته، فقیرترین کشورهای جهان تنها 10 درصد ذرت و 40 درصد گندم داشتند، اگرچه ابتکار دریای سیاه در ابتدا به طور خاص برای کمک به کشورهای گرسنه در نظر گرفته شده بود.

طی چند روز گذشته مذاکراتی بین روسیه و ترکیه در سطح معاونان وزرای امور خارجه انجام شد. به گفته وزارت خارجه روسیه، مسکو همچنین درباره اجرای این توافقنامه با مقامات سازمان ملل نیز رایزنی کرده است. در این زمینه، اطلاعاتی ظاهر شد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گویا موافقت ولادیمیر پوتین برای تمدید توافق غلات  را بدست آورده. با این حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که روسیه هیچ اظهار نظری در این زمینه نداشته است.

دیدگاه کارشناسان درباره سرنوشت توافق غلات متفاوت  است. برخی بر این باورند که روسیه به دلیل نگرانی از تیرگی روابطش با ترکیه، باز هم تمدید این توافق را تایید خواهد کرد. برخی دیگر مطمئن هستند که این بار مسکو مصمم به خروج از این توافقنامه است.

ابتکارعمل کریدور دریای سیاه (توافقه غلات) در تاریخ 22 جولای سال 2022 در استانبول امضا شد که در واقع از دو سند تشکیل شده: بخش اول؛ توافقی بین روسیه، ترکیه، سازمان ملل و اوکراین است که  طبق آن، کریدورهای دریایی امنی برای صادرات غلات اوکراین از سه بندر - اودسا، چرنومورسک و یوژنی ایجاد شده است. این توافقنامه تاکنون دو بار تمدید شده است، یک بار برای 120 روز و دومین بار برای 60 روز.

بخش دوم - یادداشت تفاهمی در خصوص کمک به ارسال محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی روسیه به بازارهای جهانی است که بین فدراسیون روسیه و سازمان ملل متحد امضا شد. بر اساس آن سازمان جهانی متعهد شده که اقدامات  لازم برای حذف محدودیت‌هایی که روسیه را از صادرات محصولات و کودهای شیمیایی خود باز می دارد، را انجام دهد. مدت این توافقنامه سه سال است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و نهمین روز جنگ اوکراین را دنبال کنید:

***

کاخ سفید: در صورت عدم تمدید توافق غلات، مسکو  "هزینه‌های دیپلماتیک سنگینی" خواهد پرداخت

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته تهدید کرد که اگر مسکو از تمدید توافقنامه صادرات غلات امتناع ورزد، ممکن است در آینده با "هزینه‌های دیپلماتیک سنگینی" روبرو شود.

 مشاور جو بایدن به شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس نیوز گفت: روسیه با فسخ این توافقنامه نشان خواهد داد که "از تامین مواد غذایی مورد نیاز کشورهای جنوب، آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا با قیمت های مقرون به صرفه روی گردانده است. پایان دادن به این توافقات، هزینه‌های دیپلماتیک سنگینی برای مسکو در پی خواهد داشت.

سالیوان افزود: بنابراین این انتخابی است که ولادیمیر پوتین [رئیس جمهور روسیه] باید انجام دهد.ما برای هر سناریویی آماده‌ایم و در این زمینه با اوکراینی‌ها همکاری نزدیک داریم.

روز یکشنبه، آخرین کشتی حامل محموله غلات اوکراین در چارچوب ابتکارعمل صادرات غلات، بندر اودسا را ​​ترک کرد. در این کشتی 15.3 هزار تن کلزا و 23.5 هزار تن ذرت بار شده است.

ترامپ اعلام کرد قصد دارد به زلنسکی بگوید: "دیگر کافی است"

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری پیشین آمریکا در مورد اینکه چگونه در صورت انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده، چگونه به درگیری در اوکراین پایان می‌دهد، گفت که قصد دارد به ولادیمیر زلنسکی بگوید: "دیگر بس است".

ترامپ شب گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز گفت: «من به زلنسکی خواهم گفت: دیگر بس است، باید به توافق برسی.»

در عین حال، رئیس سابق کاخ سفید بار دیگر یادآور شد که با زلنسکی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه "روابط بسیار خوبی" دارد و می‌تواند ظرف یک روز به درگیری نظامی در اوکراین پایان دهد. ترامپ همچنین افزود که اگر مسکو آماده به پایان رساندن اقدامات نظامی خوددر اوکراین نبود، به پوتین درباره آمادگی واشنگتن برای ادامه کمک به کی‌یف هشدار خواهد داد.

پیش از این، ترامپ وعده داده بود در صورت انتخاب مجدد در سال 2024، از وقوع جنگ جهانی سوم جلوگیری خواهد کرد. به گفته وی، خطر درگیری جهانی واقعی است.

شورای امنیت امروز، دوشنبه، نشستی درباره اوکراین خواهد داشت

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته، یکشنبه 16 جولای در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که شورای امنیت این سازمانف روز دوشنبه، 17 جولای نشستی در مورد اوکراین با حضور برخی روسای دستگاه‌های دیپلماتیک برگزار  خواهد کرد.

وی نوشت: «فردا، 17 جولای، ساعت 22:00 به وقت مسکو، شورای امنیت سازمان ملل میزبان بحث دیگری درباره بحران اوکراین به درخواست ریاست انگلیسی شورا خواهد بود.  غربی‌ها قصد دارند در این نشست موضوع «توپخانه سنگین» را در حضور تعدادی از وزرای خارجه علیه آن مطرح و مورد بررسی قرار دهند.»

پیش از این، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت که روسیه نامه‌ای به اعضای شورای امنیت ارسال کرده که در آن از غرب خواسته است از کی‌یف بخواهد از اقدامات خرابکارانه علیه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا دست بردارد.

آمریکا قصد ندارد پس از تحویل به اوکراین، انبار مهمات خوشه‌ای خود را دوباره پر کند

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته اعلام کرد که ایالات متحده قصد ندارد انبار مهمات خوشه‌ای خود را برای جایگزینی تسلیحاتی که به اوکراین منتقل شده، بازسازی کرده و دوباره پر کند.

او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی NBC News، در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: "برنامه فعلی ما این است که ذخایر این مهمات را دوباره پر نکنیم."

سالیوان تاکید کرد که برای جایگزینی مهمات انتقال یافته به اوکراین، ایالات متحده قصد دارد ذخایر گلوله‌های 155 میلی متری را که از نوع خوشه‌ای نیستند، افزایش دهد.

مشاور رئیس جمهوری آمریکا در عین حال با این ادعا که اقتدار اخلاقی ایالات متحده در خصوص تصمیم برای انتقال این مهمات لطمه‌ای ندیده است، یادآور شد: برای واشنگتن  مهم‌تر است که به حمایت نظامی از کی‌یف با تهیه سلاح ادامه دهد. وی همچنین افزود که جو بایدن، رهبر آمریکا در این زمینه مصمم است.

آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با F-16 بزودی اتحادیه اروپا آغاز خواهد شد

جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهوری ایالات متحده در امور امنیت ملی شب گذشته، یکشنبه، اعلام کرد که دوره آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده های F-16 در کشورهای اتحادیه اروپا  ممکن است تا دو هفته دیگر آغاز شود.

او در تشریح این موضوع افزود: «ما ابزارهای لازم را برای شروع آموزش [خلبانان اوکراینی] با F-16 به محض آماده شدن اروپایی‌ها فراهم خواهیم کرد. اروپایی‌ها گفتند که به چند هفته زمان نیاز دارند تا امکانات آموزشی لازم را آماده کنند.»

چند روز قبل، روزنامه پولیتیکو گزارش داد که کشورهای اروپایی آموزش خلبانان نیروهای مسلح اوکراین را برای پرواز F-16 آغاز نکرده اند، زیرا ایالات متحده در ارائه تاییدیه رسمی برای این منظور بسیار کند عمل می کند. با این حال، این روزنامه یادآور شد که هیچ دلیلی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم واشنگتن از آموزش خلبانان اوکراینی خودداری کند.

اختصاص 23 میلیارد دلار از سوی غرب به اوکراین از ابتدای سال جاری میلادی

دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که از ابتدای سال 2023 کشورهای غربی بیش از 23 میلیارد دلار برای پوشش کسری بودجه دولت به کی‌یف ارائه کرده‌اند.

اشمیگال گفت: ما از شرکای بین المللی خود که از ابتدای سال تاکنون بیش از 23 میلیارد دلار برای تامین کسری بودجه اختصاص داده اند سپاسگزاریم. بدین ترتیب، در نیمه سال، حدود 13 میلیارد دلار از درآمدهای بودجه اوکراین افزایش یافته است

پیش از این، در اواسط ماه جولای، مشخص شد که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است تا شرایط ارائه کمک مالی به اوکراین را از سال 2024 تشید کند. کی‌یف 50 میلیارد یورو برای چهار سال آینده دریافت خواهد کرد، اما این مبلغ تنها در ازای انجام اصلاحات و امضای برنامه‌های سرمایه گذاری برای دوره بازسازی  اینکشور اعتبار خواهد داشت. در این صورت بخشی از مبلغ به صورت بدهی در نظر گرفته خواهد شد.

 اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا،در اواخر ماه مه اعلام کرده بود که یک بسته کمک مالی کلان به اوکراین ارائه شده است. بعداً، در اواسط ماه ژوئن، او از کشورهای اتحادیه اروپا دعوت کرد تا کمک های خود را به مبلغ 66 میلیارد یورو تا پایان سال 2027 افزایش دهند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1190009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =