ارتقای دوره‌های کارشناسی ارشد با استفاده از هوش مصنوعی/ برخی دروس حذف خواهند شد

رئیس دانشگاه صنعتی شریف درباره تاثیر هوش مصنوعی بر محتوایی دروس دانشگاه‌ها گفت: در این راستا محتوای برخی از دروس با گسترش این ابزار حذف شده یا ارتقا می‌یابد.

رسول جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه هوش مصنوعی بر زوایای مختلف زندگی بشر تاثیر گذار است، گفت: در این میان هوش مصنوعی تاثیر قابل توجهی بر آموزش عالی داشته است و همچنان نقش مهمی در آینده این حوزه خواهد داشت.

هوش مصنوعی ضرورت فکر کردن را کاهش می‌دهد/ ضعف قدرت تحلیل در انسان نتیجه استفاده از ماشین هوشمند

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی و دانشگاه بر کارکرد یا رویکرد یکدیگر تاثیر خواهند داشت، ادامه داد: هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها می‌تواند برای حل مسائل جامعه از طریق کاربرد آن مطرح شود. ولی دانشگاه هم کارکردی دارد که متاثر از هوش مصنوعی است.

رئیس دانشگاه شریف با تصریح بر اینکه تاثیر هوش مصنوعی بر آموزش عالی را باید مثبت در نظر بگیریم، گفت: واقعیت این است که در حال حاضر ابزارهای هوش مصنوعی در دسترس دانشجو، استاد و دانش آموز قرار دارد. بنابراین منفی قلمداد کردن تاثیرات هوش مصنوعی بر آموزش موضوعیت نخواهد داشت؛ چرا که موضوعی غیر قابل توقف است. 

وی با تاکید بر اینکه نظام آموزشی دانشگاه‌ها باید به سوی استفاده از هوش مصنوعی پیش رود، گفت: در این راستا تلاش داریم تا نظام آموزشی به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد را متاثر از هوش مصنوعی ارتقا دهیم.

رئیس دانشگاه شریف گفت: اساتید با توجه به بازخوردهایی که از کلاس درس به دست می‌آورند به اقدمات متعددی دست می‌زنند. یکی دیگر اینکه برخی از درس‌ها با توجه به ابزار هوش مصنوعی ارتقا یابد. به این معنا که برخی از تمرین‌های درسی که قبلا به دانشجو داده می‌شد که با حل تمرین‌ها، مفاهیم درسی را بهتر یاد گیرد، اما هم اکنون تمرین‌ها توسط ابزارهای هوش مصنوعی قابل حل هستند.

وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی نباید باعث تنبلی ذهن دانشجویان شود، گفت: در چنین حالتی، دانشجویان هیچ مطلب جدیدی یاد نمی‌گیرند. بلکه فقط دستوری را به هوش مصنوعی می‌دهند، سپس پاسخ را دریافت می‌کنند و به استاد تحویل می‌دهند.

تاثیر هوش مصنوعی بر محتوایی دروس

جلیلی با بیان اینکه استادان باید هم نوع تمرینات کلاسی و نوع نحوه تصحیح امتحانات را تغییر و ارتقا دهند، گفت: همچنین ارزیابی دانشجویان باید تغییر کند. در این راستا امتحان‌های میان ترم و امتحانات پایان نیمسال باید تغییر کند. بنابراین برخی از درس‌ها تغییر محتوا دارند، برخی از درس به مرور حذف شوند و تدریسشان ضرورتی ندارد.

رئیس دانشگاه شریف با تصریح بر اینکه هوش مصنوعی می‌تواند هم بر دروس دانشگاهی تاثیر گذار و هم بی تاثیر باشد، گفت: به عنوان مثال اگر ابزار هوش مصنوعی می‌تواند برنامه بنویسد پس باید درس زبان برنامه سازی حذف شده و آشنایی با ابزار تولید برنامه جایگزین شود. همچنین بخشی از برخی درس‌ها باید ارتقا یابد و مطالب پیشرفته‌تری داشته باشد. بعضی از درس‌ها به هیچ عنوان از هوش مصنوعی تاثیر نمی‌پذیرند، مثلا مبانی فیزیک، ریاضی و آمار را باید یاد گرفت. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی بخشی از کارکرد مبانی برای حل مسئله و موضوعات را آسان کرده است، اما همچنان دانشجویان باید مبانی پایه را مستقل از اینکه هوش مصنوعی چه رشدی کرده، یاد بگیرد. به عنوان مثال هوش مصنوعی هر چقدر هم گسترش یابد، نمی‌تواند زبان‌های عربی یا انگلیسی را به افراد آموزش دهد، بلکه نهایتا می‌تواند مترجم آماده برای افراد فراهم می‌کند. بنابراین اگر می خواهیم متون عربی را متوجه شویم، باید عربی یاد بگیریم. هوش مصنوعی در بسیاری از امور نمی‌تواند کاری انجام دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1190707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =