۵ توصیه متخصصان علوم اعصاب برای سلامتی مغز

دنیای مدرن درست است که رفاه و آسودگی‌هایی برایمان داشته، ولی تبعات منفی هم داشته که سلامت مغزی ما را تحت‌الشعاع قرار داده است. با این حال، دانشمندان علوم اعصاب روش‌هایی را دارند که می‌توان با کمک آنها سلامتی مغز را به دست آوریم.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ به تازگی ویدئویی در شبکه اجتماعی تیک‌تاک وایرال شده و بیش از ۱۰ میلیون بار دیده شده است که در آن امیلی مک‌دونالد، دانشجوی دکتری علوم اعصاب سه کاری را که هر روز برای محافظت از مغزش انجام می‌دهد،توضیح می‌دهد. این سه کار عبارتند از خاموش کردن تلفن همراه در آغاز صبح، اندیشیدن به افکار مثبت و دوری کردن از غذاهای فرآوری شده.

بزرگ‌ترین کلکسیون مغز انسان در انبار یک دانشگاه دانمارکی

حال دو عصب‌شناس به نام‌های جیسون شپرد، دانشیار نوروبیولوژی دانشگاه یوتا و تالیا لرنر، استادیار علوم اعصاب دانشگاه نورث‌وسترن اعلام کرده‌اند که توصیه‌های مک‌دونالد توصیه‌های بدی نیست، اما موارد بیشتری برای سالم نگه داشتن مغز وجود دارد که از نظر علمی کاملا ثابت شده‌اند.

آنها پنج توصیه برای به دست آوردن سلامت مغز دارند که عبارتند از:

1- درست بخوابید

جیسون شپرد می‌گوید که رعایت بهداشت خواب خوب یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامت مغز خود انجام دهید. او معتقد است که ۶ تا هشت ساعت خواب در شبانه‌روز ایده‌آل است. زیرا خواب به مغز کمک می‌کند که اطلاعات جدید را پردازش کند، خاطرات را شکل دهد، مفاهیم و ایده‌های جدید را تقویت کند و تجمع سمی پروتئین‌های معروف به پلاک‌های آمیلوئید را -که معمولا در مغز افراد مبتلا به آلزایمر انباشته می‌شود- حذف کند.

خواب همچنین به تقویت انعطاف‌پذیری مغز، توانایی مغز برای سازگاری با موقعیت‌ها و تجربیات جدید کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که هرچه مغزتان بیشتر بتواند با چالش‌های جدید سازگار شود، بیشتر می‌توانید عملکرد شناختی خود را با افزایش سن بهبود بخشید و حفظ کنید.

۲- قلب‌تان را پمپاژ کنید

شپرد می‌گوید که روزانه ورزش می‌کند تا مغزش را سالم نگه دارد، زیرا ورزش منظم جریان خون را به مغز افزایش می‌دهد و قلب قوی به پمپاژ خون کافی به مغز کمک می‌کند تا عملکرد بهینه خود را حفظ کند.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند و ورزش نیز ممکن است با افزایش سن افراد زوال شناختی را به تاخیر بیندازد.

شپرد می‌گوید که توصیه رسمی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا، ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش متوسط است. اما باید سعی کنید که هر زمان که می‌توانید بدن‌تان را به حرکت وادارید.

۳- با یک دوست به ناهار بروید

تالیا لرنر می‌گوید که تنهایی می‌تواند به سلامت روان، سلامت عاطفی و سلامت مغز فرد آسیب برساند، بنابراین مهم است که با دیگران ارتباط برقرار کنیم.

او می‌گوید: به طور کلی، افرادی که شبکه‌های اجتماعی قوی‌تری دارند، بیشتر عمر می‌کنند. گذراندن وقت با افراد دیگر برای زندگی عاطفی شما مفید است و سلامت عاطفی برای سلامت مغز مفید است.

مطالعات نشان می‌دهد که ارتباطات اجتماعی قوی همچنین می‌تواند خطر افسردگی و اضطراب را کاهش دهد و به افراد کمک کند تا بهتر با سختی‌ها کنار بیایند.

لرنر می‌افزاید: البته ارتباط با دیگران می‌تواند یک چالش باشد، به‌خصوص با افزایش سن. ولی خودش سعی می‌کند که از رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسان برای ارتباط با عزیزانش استفاده کند. او همچنین به طور منظم در امور مربوط به مدرسه فرزندانش داوطلب می‌شود تا راهی برای ملاقات با والدین دیگر در جامعه خود داشته باشد.

لرنر معتقد است که اگر فرزند ندارید، کار داوطلبانه انجام دهید.

۴- چیزهای جدید را امتحان کنید

شپرد می‌گوید که قرار گرفتن در معرض افراد، مکان‌ها و چالش‌های جدید می‌تواند ذهن شما را تیز نگه دارد، انعطاف‌پذیری مغز را بهبود بخشد و مغزتان را تقویت کند.

شپرد این کار را در زندگی خود با سفر به مکان‌های جدید و تجربه فرهنگ‌های دیگر انجام می‌دهد. او همچنین از دنبال کردن سرگرمی‌های خارج از کار خود به عنوان یک محقق و استاد مانند عکاسی و گوش دادن به موسیقی کلاسیک لذت می‌برد. اما امتحان کردن چیزهای جدید لزوماً به این معنا نیست که باید پول خرج کنید یا به یک سرگرمی جدید بپردازید. این کار می‌تواند به سادگی انجام یک پازل دشوار باشد که قبلاً انجام نداده‌اید یا قرار دادن خود در محیط‌های اجتماعی جدیدی که در آن مغزتان می‌تواند یاد بگیرد که با افراد مختلف سازگار شود.

شپرد می‌گوید: من فکر می‌کنم بسیاری از ما وارد روال‌ها و عادت‌هایی می‌شویم که هر روز همان کارهای قدیمی را انجام می‌دهیم. اما یادگیری چیزهای جدید به انعطاف‌پذیری مغز کمک می‌کند و اگر بتوانید از مغز خود به روش‌های جدید استفاده کنید، با افزایش سن می‌توانید نتایج ذهنی بهتری داشته باشید.

۵- یک رژیم غذایی سالم و کامل داشته باشید

همانطور که مک‌دونالد در ویدئویش در تیک‌تاک اشاره می‌کند، غذاهای فرآوری شده با زوال شناختی و افزایش خطر زوال عقل مرتبط است.

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که غذاهای بسیار فرآوری شده، مانند کالاهای بسته‌بندی شده یا سیب‌زمینی سرخ کرده، می‌توانند بر سلامت کلی تأثیر منفی بگذارند و خطر بیماری‌هایی مانند دیابت، کلسترول بالا یا فشار خون بالا را افزایش دهند.

این بیماری‌ها به روش‌های مختلف بر اندام‌های مختلف تأثیر می‌گذارند، اما به طور کلی می‌توانند به کل بدن از جمله مغز شما آسیب برسانند.

لرنر می‌گوید: برای مثال، اگر فشار خون بالا دارید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به مشکلات مغزی مانند سکته مغزی یا زوال عقل عروقی باشید. بنابراین دلایل زیادی وجود دارد که چرا غذاهای فرآوری شده برای شما مضر هستند.

برای حفظ سلامت مغز و بدن خود، غذاهای فرآوری شده را محدود کنید و سعی کنید از یک رژیم غذایی کامل از میوه‌ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی و غلات کامل استفاده کنید.

لرنر می‌افزاید: مغز شما به نحوی کاملاً از بدن شما جدا نیست، بنابراین چیزهایی که برای بدن شما مفید هستند، برای مغز شما نیز مفید هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =