چرا جوانان با وجود آگاهی به سمت مصرف مواد مخدر می‌روند؟

 در دنیای امروز که دسترسی به اطلاعات آسان است و اغلب مردم از عواقب اعتیاد خبر دارند اما چرا باز هم دست به مصرف مواد مخدر می‌زنند؟

 به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در دنیای امروز که رسانه‌ها موج شدیدی از آگاهی رسانی را ایجاد کرده‌اند و اغلب مردم از عواقب اعتیاد خبر دارند چرا باز هم دست به مصرف مواد مخدر می‌زنند؟ مصرف مواد در بین جوانان که در معرض اطلاعات قرار دارند حتی بیشتر هم شده است این درحالی است که تقریبا همه جوانان از مضرات مواد و تاثیرات آن در زندگی آگاهی دارند.

 بیشتر بخوانید:

حقایق تکان دهنده از اعتیاد نوجوان‌ها / پخت کیک با پودر گل!

هما هماوندی روانشناس و درمانگر اعتیاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص دلایل تمایل نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر گفت: دوستی با خانواده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است نوجوانان و جوانان بیش‌ از حد از خانه بیرون می‌روند. بیرون رفتن با همسالان خیلی خوب است اما وقتی دوستی با خانواده وجود ندارد، نظارت و مراقبت خانواده بر جوانان و نوجوانان کاهش پیدا می‌کند. یکی از دلایل گرایش جوانان به اعتیاد، تفاوت نسل است. زمانی می‌گفتند بین ۲ نسل ۲۰ سال فاصله است ولی الان می‌گوییم ۱۰ سال فاصله است، یک بچه دهه هشتادی با یک دهه نودی خیلی فرق دارد.

 وی افزود: مشکلات اقتصادی در این امر دخیل است، ما برای جوانان امکانات تفریحی مثل دورهمی‌های سالم شبانه که مجاز باشد، فراهم نکردیم؛ زمانی که نوجوانان تفریحات سالم نداشته باشند، به سوی تفریحات ناسالم زیر زمینی کشیده می‌شوند که از درون آن خلاف، مواد مخدر و مشکلات دیگر درمی‌آید. وقتی جوانان نتوانند هیجانات خود را به صورت مثبت بروز دهند؛ اول اینکه پول ندارد اگر بخواهد استخر و شهربازی برود، باید کلی پول دهند و اگر بخواهد در فضاهای عمومی بچرخند، با مشکلات دیگری همراه می‌شود. اینگونه جوانان مجبور می‌شوند تفریحات خود را در جاهای خلوت انجام دهند که تمامی خلاف‌ها هم در جاهای خلوت انجام می‌شود.

 قرایی‌مقدم جامعه‌شناس نیز در گفت‌وگویی که با ایسکانیوز داشت اظهار کرد: خانواده، رسانه‌های برون مرزی و درون مرزی، بدسرپرستی، بی‌سرپرستی، تک سرپرستی و از همه مهم‌تر فضای مجازی، فیلم‌های خارجی و سلبریتی‌ها از جمله عواملی هستند که افراد را به سوی مواد مخدر سوق می‌دهند. از طرفی افرادی که به مصرف سیگار و دیگر مواد مخدر رو می‌آورند، خودشان بارها پشیمان می‌شوند اما باز هم به مصرف روی می‌آورند.

 در دنیای امروز که رسانه‌ها موج شدیدی از آگاهی رسانی را ایجاد کرده‌اند و اغلب مردم از عواقب اعتیاد خبر دارند اما چرا باز هم دست به مصرف مواد مخدر می‌زنند؟

مصرف مواد در بین جوانان که بیشتر اوقات‌شان را در رسانه‌ها و فضای مجازی می‌گذرانند حتی بیشتر هم شده است این درحالی است که تقریبا همه جوانان از مضرات مواد و تاثیرات آن در زندگی آگاهی دارند.

برخی تصور می‌کردند که تافته جدا بافته هستند و گرفتار اعتیاد نمی‌شوند

رضا درویش مددکاری که خود ۴۰ سال در دام اعتیاد گرفتار بود، در رابطه با این موضوع که آیا معتادان آگاهی از مضرات مواد داشته‌اند در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز گفت: د رواقع افراد معتاد به خوبی از مضرات مواد مخدر آگاهی داشتند اما چون تصور می‌کردند که تافته جدا بافته هستند و گرفتار اعتیاد نمی‌شوند، مصرف کردند. به عنوان مثال خود من که تحصیل کرده بودم مگر نمی‌دانستم مواد مخدر بد است؟ با خود گفتم الان مصرف می‌کنم و بعد هروقت که خواستم آن را کنار می‌گذارم که این باعث ۴۰ سال گرفتاری من شد.

 هما هماوندی نیز در این خصوص که آیا جوانانی که دست به مصرف می‌زنند احتمال می‌دهند روزی کارتن خواب شوند یا نه اظهار کرد: اصلا برخی تصور نمی‌کنند معتاد شوند چه برسد به اینکه کارتن خواب شود؛ آدم‌هایی به کارتن خوابی می‌رسند که دوست دارند همه چیز را تا ته آن انجام دهند و از تجارب دیگران استفاده نمی‌کنند؛ من بیمار کارتن خوابی دارم که پزشک است و کنار خیابان مولوی کارتن خوابی می‌کند. انسان‌ها همیشه این تصور را دارند که از چیزی که هستند،  قوی ترند چیزی که راجب مسئول گفتم راجب خود ما هم صدق می‌کند اول کاری را انجام می‌دهیم بعد به آن فکر می‌کنیم.

 به گزارش ایسکانیوز، مصرف مواد در بین جوانان روز به روز رو به افزایش است به طوری که مواد مخدر حتی در مدارس هم نفوذ کرده است. در جمع نوجوانان مصرف مواد به عنوان یک تفریح وجود دارد تفریحی که شادی زودگذری به همراه دارد و آن‌ها را از زندگی حقیقی دور می‌کند. 

 با جایگزینی تفریحات سالم می‌توان تا حدودی از این مشکل جلوگیری کرد نهادهای مسئول باید جهت پیشگیری از افزایش اعتیاد، تفریحات سالم برای جوانان و نوجوانان ایجاد کنند و با دادن آموزش‌های لازم  به پدر و مادرها تا حدودی از فاصله نسلی بین‌شان بکاهند.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1192311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =