طرح بلندپروازانه چین برای جلوگیری از اعتیاد کودکان به اینترنت

مقامات چینی تصمیم‌ گرفته‌اند که راه جدیدی برای اعتیاد کودکان به رسانه‌های اجتماعی پیدا کنند و محتوای آنلاین مصرفی کودکان و نوجوانان این کشور را کنترل کنند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ اداره فضای سایبری چین (CAC)، ارگان اصلی تنظیم کننده اینترنت در این کشور است. این سازمان به تازگی پیشنهاد کرده است که سازندگان دستگاه‌های تلفن همراه، سیستم عامل‌ها، اپلیکیشن‌ها و فروشگاه‌های اپلیکیشن، عملکرد جدیدی به نام «حالت جزئی» ایجاد کنند که شامل سیستمی مبتنی بر سن است. هدف از این سیستم طبقه بندی محتوا و تعیین محدودیت‌های زمانی برای استفاده از پایانه‌های هوشمند است.

این پروژه که مورد استقبال بسیاری از والدین قرار گرفته است، می‌تواند چالش جدیدی را برای شرکت‌های فناوری که با افزایش مداخله دولت مواجه هستند، به همراه داشته باشد.

اگرچه اکثر دستگاه‌های هوشمند از قبل دارای عملکردهای کنترل والدین از قبل نصب شده هستند، برنامه CAC بسیار جاه‌طلبانه‌تر است. با توجه به توضیحات وب‌سایت اداره فضای سایبری، این پیشنهاد شامل اتصال مستقیم تلفن‌های همراه با فروشگاه‌های برنامه و خود برنامه‌ها است و حالت جزئی را می‌توان با یک کلیک فعال کرد. این عملکرد به کاربر این امکان را می‌دهد که به یک رابط سازگار با سن خود دسترسی داشته باشد و فقط با تائید و مجوز یک بزرگسال غیرفعال می‌شود.

بیشتر بخوانید:

اینترنت ملی در جهان و چین /بخش اول

پس از فعال شدن این سیستم، زمانی که دستگاه برای بیش از ۳۰ دقیقه به طور مداوم استفاده شود، اعلان‌های هشدار ارسال می‌شود. برنامه‌ها بعد از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح کار نمی کنند و در طول این بازه زمانی، عملکردهای خاصی مانند تماس‌های اضطراری یا استفاده از پلتفرم‌های آموزشی یا سایر موارد مورد تائید والدین مجاز خواهند بود.

این سیستم بر اساس سن به پنج دسته تقسیم می‌شود: زیر سه سال، سه تا هشت سال، هشت تا ۱۲، ۱۲ تا ۱۶ و ۱۶ تا ۱۸ سال. محدودیت‌های زمانی نیز بر اساس گروه متفاوت است: ۴۰ دقیقه برای افراد کمتر از هشت سال، یک ساعت برای افراد بین هشت تا 16 سال و حداکثر ۲ ساعت برای نوجوانان بین 16 تا 18 سال.

سیستم از سازندگان محتوا می‌خواهد تا محصولات و اطلاعات مناسب سن را ارائه دهند. اداره فضای سایبری نیز پیشنهاد می‌کند که محتواهای آنلاین برای کودکان و نوجوانان باید ارزش‌های اساسی سوسیالیسم و فرهنگ سنتی چین را به منظور پرورش اخلاق و محبت خردسالان به کشورشان ترویج کنند.

گسترش مضرات اعتیاد به اینترنت در کودکان و نوجوانان

قانونگذاران پکن مدت‌هاست که نگران افزایش نرخ نزدیک‌بینی در میان کودکان و نوجوانان این کشور هستند و در مورد تاثیر مضر اعتیاد گسترده به اینترنت در میان جوانان هشدار می‌دهند.

در سال ۲۰۲۰، قانون حمایت از خردسالان با گنجاندن یک فصل کامل به دفاع از حقوق کودکان و نوجوانان در اینترنت به‌روز شد. کمپین نظارتی علیه برخی از شرکت‌های بزرگ فناوری کشور ریشه در آنجا دارد. در سال ۲۰۲۲، اداره فضای سایبری مقررات جدیدی را در مورد حمایت آنلاین از کودکان زیر سن قانونی منتشر کرد و پیش‌نویس سال ۲۰۱۶ را به‌روز کرد که هرگز تصویب نشد. مقررات ۲۰۲۲ نیز به صورت پیش‌نویس باقی مانده است.

طبق مقررات فعلی، شبکه‌های اجتماعی چینی، کاربران را ملزم می‌کند تا با نام واقعی خود ثبت‌نام کنند و فرآیند ثبت‌نام با کارت ملی یا تلفن همراه تائید می‌شود. شرکت‌های فناوری موظفند یک «حالت جوانی» را برای کنترل بازی‌ها و محتوای کاربران زیر ۱۶ سال در نظر بگیرند. تریاک معنوی

در سال ۲۰۲۱، قانونی در چین اجرا شد که براساس آن، خردسالان فقط به مدت سه ساعت در هفته حق انجام بازی‌های ویدئویی را دارند. زیرا یک روزنامه دولتی یکی از بازی‌های گوشی هوشمند شرکت بزرگ «تنه‌سنت» این کشور را «تریاک معنوی» نامید.

روزنامه «اکونومیک اینفورمیشن دیلی» در مقاله‌ای به بازی Honor of Kings، ساخته شرکت تنه‌سنت اشاره کرد و نوشت که خردسالان به بازی‌های آنلاین معتادند و خواستار محدود کردن بیشتر این صنعت شد. این روزنامه وابسته به بزرگ‌ترین خبرگزاری دولتی چین یعنی شینهوا است.

با وجود این محدودیت‌ها، کودکان و نوجوانان باز هم می‌توانند به راحتی آن را دور بزنند، زیرا بسیاری از آنها که زیر سن قانونی هستند، از حساب‌های کاربری والدین‌شان استفاده می‌کنند.

این در حالی است که چین یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های کاربران اینترنت در جهان را دارد. به گفته مرکز اطلاعات شبکه اینترنت چین، تقریباً ۱/۰۷ میلیارد نفر در سراسر این کشور به وب دسترسی دارند. تا دسامبر ۲۰۲۲، از هر پنج کاربر یک نفر زیر ۲۰ سال سن داشت، به همین دلیل است که بازار دستگاه‌های هوشمند «فقط برای کودکان» به طور پیوسته در این کشور آسیایی در حال رشد است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1193467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =