مردمک چشم عملکرد پنهان مغز را رو می‌کند

محققان دریافته‌اند که نحوه واکنش مردمک‌های شما به ورزش سبک می‌تواند نشان دهد که مغزتان چطور به یک کار شناختی پاسخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ محققان ژاپنی در یک مطالعه، اندازه مردمک ۲۴ شرکت‌کننده را در طول ۱۰ دقیقه ورزش سبک زیر نظر گرفتند و از تصویربرداری عصبی استفاده کردند تا ببینند مغز شرکت‌کنندگان چگونه به یک کار شناختی پاسخ می‌دهند. نتایج این آزمایش نشان داد که هر چه مردمک چشمانتان در حین ورزش سبک گشادتر شوند، تقویت شناختی‌تان بهتر می‌شود.

دانشمندان علوم اعصاب و دانشمندان تربیت بدنی دانشگاه تسوکوبا با همکاری هم این پروژه تحقیقاتی را پیش بردند. آنها می‌گویند: این یافته از فرضیه ما حمایت می‌کند که مکانیسم‌های مرتبط با مردمک بیانگر عملکرد قشر پیشانی مغز در انجام یک ورزش بسیار سبک است.

شاید این ارتباط کمی عجیب و غریب به نظر برسد، اما اکنون به خوبی ثابت شده که ورزش -حتی ورزش‌های آهسته مانند یوگا و پیاده‌روی- می‌توانند خلق و خوی ما را تقویت کند و به ما کمک کند تا بهتر روی کارهایمان تمرکز داشته باشیم. این کارها همه به قشر پیشانی مغز مربوطند. البته هنوز فعالیت عصبی دقیقی که منجر به تقویت این عملکرد اجرایی از ورزش می‌شود، هنوز به درستی کشف نشده است.

بیشتر بخوانید:

عملکرد چشم ما با فیزیک کوانتوم تعریف می‌شود

یکی از روش‌های درک نحوه عملکرد مغز ما، بررسی چشم‌هاست. تحقیقات قبلی به خوبی نشان داده‌اند که مردمک‌های ما می‌توانند فعالیت عصبی عمیق‌تری را منعکس کنند.

محققان ژاپنی، جوانان سالمی را انتخاب کردند و از نیمی از آنها خواستند که ۱۰ دقیقه ورزش سبک انجام دهند و از نیمی دیگر خواستند که استراحت کنند. اندازه مردمک چشم این افراد قبل، در طول ورزش یا استراحت و بعد از آن اندازه‌گیری شد و از آنها در مورد خلق و خوی‌شان سوال پرسیده شد.

از هر دو گروه قبل و بعد از تمرین، یک آزمایش مربوط به عملکرد اجرایی با نام «اثر استروپ» گرفته شد. در این تست، اسم یک رنگ (مانند آبی، سبز یا قرمز) با رنگ دیگری که نشانگر نام آن رنگ نیست، چاپ می‌شود. به عنوان مثال، کلمه «قرمز»، به جای اینکه با جوهر قرمز رنگ چاپ شود، با جوهر آبی رنگ چاپ شود. در این آزمایش، نام بردن رنگ کلمه، در مقایسه با حالتی که رنگ جوهر و کلمه با هم یکی باشند، زمان بیشتری طول می‌کشد و با احتمال خطای بالاتری مواجه می‌شود.

مردمک چشمان‌تان عملکرد پنهان مغزتان را رو می‌کند

دانشمندان در حین این آزمایش با کمک طیف‌سنجی مادون قرمز نزدیک، فعالیت مغزی قشر پیشانی شرکت‌کنندگان را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج نشان داد که ورزش سبک باعث می‌شود شرکت‌کنندگان در تکالیف شناختی بهتر از گروه دیگر عمل کنند و این امر با افزایش فعالیت در قشر پیشانی پشتی سمت چپ مغز، ناحیه‌ای مرتبط با عملکرد اجرایی مرتبط است.

آنها همچنین نشان دادند که مردمک‌های چشم گروه تمرین در حین تمرین گشاد می‌شوند؛ در حالی که اندازه مردمک‌های گروه دیگر تغییر نمی‌کند. و جالب‌تر اینکه هرچه مردمک‌ چشم شرکت‌کننده در طول تمرین گشادتر شود، عملکرد شناختی شرکت‌کننده‌ها هنگام انجام تست در پایان بیشتر افزایش می‌یابد.

محققان می‌گویند: این نتایج قویاً نشان می‌دهد که افزایش عملکرد اجرایی جلوی مغز ناشی از ورزش بسیار سبک را می‌توان به فعالیت عصبی مرتبط با مردمک چشم نسبت داد.

آنها معتقدند که با نگاهی به آینده، می‌توانند از قطر مردمک به عنوان یک نشانگر زیستی جدید برای پیش‌بینی اثرات ورزش بر مغز استفاده کنند.

این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد بخشی از سیستم عصبی مرکزی که وظیفه گشاد شدن مردمک را برعهده دارد، با تقویت شناختی ناشی از ورزش مرتبط است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1193557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =