جزئیات فرصت تحقیقاتی دانشجویان دوره دکتری وزارت علوم اعلام شد/ استفاده از امکانات علمی دانشگاه‌ها برای تمام دانشجویان

بورس فرصت تحقیقاتی دانشجویان دوره دکتری در داخل کشور امکان استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات علمی دانشگاه‌های کشور برای همه دانشجویان این مقطع تحصیلی را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرصت مطالعاتی از جمله برنامه‌هایی است که در مقطع تحصیلی دکتری در کلیه رشته‌های دانشگاهی در داخل کشور از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشجویان این دروه تحصیلی اختصاص داده می‌شود. 

بیشتر بخوانید: 

اعلام آمادگی وزارت علوم برای اعطای بورس به دانشجویان چینی

 البته  این فرصت تحقیقاتی بر اساس معیارهای تعیین شده در شیوه نامه اجرایی «فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت دانشجویان در داخل و خارج کشور» به دانشجویان واجد شرایط اعطا خواهد شد. این شیوه‌نامه با تصویب شورای مرکزی بورس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. 

در بخشی از این شیوه نامه عنوان شده است که گذراندن دوره پسا دکترای داخل یا دستیار پژوهشی با تائید موسسه با هدف فعالیت پژوهشی قابل قبول بوده و برای انجام تعهدات قابل قبول است.

در این ارتباط سامانه یکپارچه بورس‌های دانشجویی اخیرا از سوی سازمان امور دانشجویان رونمایی شده است. یکی از این بورس‌های ۱۳ گانه دانشجویی، بورس فرصت تحقیقاتی دانشجویان دوره دکتری در داخل کشور است. 

فرصت تحقیقاتی دانشجویان دوره دکتری در داخل کشور

 از جمله اهداف این بورس می‌توان به «استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات علمی دانشگاه‌های کشور برای همه دانشجویان دکتری، افزایش تحرک و پویایی دانشجویی و به اشتراک گذاری تجربیات علمی استادان» اشاره کرد. 

علاوه بر آن؛ فرآیند انتخاب بورسیه‌ها به این شکل است که بدون درنظر گرفتن ظرفیت، تمامی دانشگاه‌ها با ظرفیت نامحدود امکان ارسال مدارک متقاضیان جهت بهره‌مندی از فرصت تحقیقاتی داخل را دارند. البته بین سطح دانشگاه‌های مبدأ و مقصد باید تناسب وجود داشته باشد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که در فرآیند فرصت تحقیقاتی در داخل کشور فرایند داوری در کارگروه تخصصی صورت نمی‌پذیرد و معیارهای انتخاب توسط کارگروه بررسی سطح دانشگاه‌های مبدأ و مقصد بررسی می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های اصلی بورس مشاغل این است که معیارهای انتخاب در این بورس توسط کارگروه بررسی سطح دانشگاه های مبدأ و مقصد فرصت تحقیقاتی دانشجویان دوره دکتری در داخل کشور بررسی می‌شوند. سپس در مرحله بعدی پرداخت مقرری تا سقف ۶ میلیون تومان، افزایش ۵۰ درصدی نسبت به سال قبل، پرداخت پژوهانه تا سقف ۱۵ میلیون تومان به دانشگاه میزبان، پرداخت هزینه خوابگاه و تغذیه دانشجویان به دانشگاه میزبان، پرداخت حق التحقیق به استاد میزبان از جمله تسهیلات این بورسیه است. برای دانشجویان دوره دکتری شبانه، تنها پژوهانه و حق تحقیق استاد میزبان پرداخت می‌شود.

در پایان می‌توان گفت که آمار فرصت تحقیقاتی داخل در سال ۱۴۰۱ به این صورت است که تعداد ۲۰۷ نفر از فرصت تحقیقاتی دانشجویان دوره دکتری ایرانی خارج از کشور در داخل حضور دانشجویان ایرانی خارج از کشور در دانشگاه های داخل با هدف دیپلماسی علمی، انتقال دانش و تجربه و زمینه سازی برای مهاجرت معکوس استفاده کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1193953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =