موافقت مجلس با کلیات لایحه ساماندهی کولبری / اشباع شبکه یکی از دلایل اختلال در اینترنت است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه دو فوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان موافقت کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد که موارد کاری آن به شرح زیر است.

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی کیفیت اینترنت و شاخصهای مرتبط با آن با رویکرد چالشهای ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کارهای اینترنتی

گزارش نهایی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درمورد تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو در مورد انتقال آب بین حوضه ای

گزارش کمیسیون اصل نود قانون اساسی در مورد عدم اجرای قانون اصلاح و تغییر اساسنامه بانکهای دولتی توسط هیأت وزیران با توجه به گذشت ۱۶ سال از تصویب قانون توسط مجلس شورای اسلامی

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه دو فوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح جدول حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها

دولت و مجلس در کنار هم تلاش می‌کنند تا بتوانند فضای خدمت را در کشور حاکم کنند/برخی افراد و رسانه‌ها به اختلاف‌افکنی بین دولت و مجلس دل خوش کرده‌اند/ تفاوت نظر و سلیقه طبیعت کار است

 دکتر محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۳۱ مرداد) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: در ابتدا فرا رسیدن شهادت حضرت رقیه (س) را به تمام ملت شریف ایران اسلامی تسلیت و تعزیت می‌گویم، همچنین روز صنعت دفاعی را گرامی می‌داریم و به تمامی مجاهدان دانشمند و ایثارگر صنایع دفاعی که علم و عمر پربار خود را صرف قوی کردن کشور و دفع توطئه‌های دشمنان و افزایش بازدارندگی کشور کرده‌اند، خداقوت می‌گویم و دست تمامی آن عزیزان را به گرمی می‌فشارم.

وی ادامه داد: امروز به پشتوانه دانش جوانان خود، پیشرفته‌ترین و مجهزترین تجهیزات و سلاح‌های دفاعی در کشورمان ساخته می‌شود و در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دشمنان ملت ایران امروز فهمیده‌اند که نمی‌توانند با تحریم، ترور، خرابکاری‌های صنعتی، تهاجم مستقیم به زیرساخت‌های صنعت دفاعی، جاسوسی و مانند آنها، مانع پیشرفت فزاینده صنایع دفاعی کشور شوند و اراده استوار و ایمان جوانان شاغل در صنایع دفاعی با این اقدامات نه تنها تضعیف نخواهد شد، بلکه هر روز قوی‌تر می‌شود.

دکتر قالیباف با بیان اینکه یاد و خاطره هزار شهید وزارت دفاع و سه وزیر دفاع شهید، شهید چمران، شهید نامجو و شهید فکوری را گرامی می‌داریم، افزود: در پایان ضروری است اشاره کنم که در هفته گذشته عده‌ای سعی کردند نشان دهند که  میان مجلس و دولت اختلاف و تقابل وجود دارد، اما همان‌گونه که بارها گفته‌ام دولت و مجلس در کنار هم تلاش می‌کنند تا بتوانند فضای خدمت را در کشور حاکم کنند و با وجود اختلاف سلیقه یا تفاوت نظر در موضوعات مختلف در تعامل با هم تا به امروز موفق بوده‌اند.

وی مطرح کرد: افراد و رسانه‌هایی که به اختلاف‌افکنی و اختلاف‌اندازی بین دولت و مجلس دل خوش کرده‌اند، بدانند به اهداف خود نمی‌رسند و نمی‌توانند از کاه کوه بسازند. همچنین مردم عزیز بدانند تفاوت نظر و سلیقه طبیعت کار است و مهم این است که هم ما در مجلس و هم دوستان ما در دولت توانایی مدیریت این تفاوت‌ها را داریم و از آن برای پیشبرد بهتر امور استفاده خواهیم کرد.

رئیس قوه مقننه اظهار کرد: از همکاران عزیزم هم می‌خواهم که ضرورت همدلی برای حل مسائل مردم را مدنظر قرار دهند و هوشیارانه عمل کرده و جز برای پیگیری مشکلات مردم موضع‌گیری نکنند، حتما ریاست محترم جمهور و سایر دوستان در دولت هم این مهم را مورد توجه قرار می‌دهند و عده‌ای قلیلی که به دنبال کسب منافع شخصی و جناحی با اختلاف‌افکنی بین قوا هستند از اهداف خود ناامید خواهند شد.

استفاده از فیلترشکن موجب افزایش ترافیک شبکه و مانع تسهیل دسترسی کاربران به اینترنت می شود/ عدم ارائه راهبردی موثر برای کاهش استفاده از فیلترشکن توسط وزارت ارتباطات

روح الله عباسپور در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۳۱ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون صنایع و معادن درخصوص بررسی کیفیت اینترنت و شاخص های مرتبط با آن با رویکرد چالش های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کارهای اینترنتی را در اجرای تبصره ۱ ماده ۱۰۷ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در تشریح این گزارش گفت: مطابق با هدف گذاری لایحه برنامه هفتم توسعه کشور، سهم تولید ناخالص داخلی GDP از اقتصاد دیجیتال به عنوان یکی از پایه های توسعه پایدار کشور از رقم ۸ درصد در سال ۱۴۰۱ باید به سهم ۱۵ درصد در سال ۱۴۰۶ افزایش یابد. از جمله ملزومات اصلی برای تحقق هدف مذکور توانایی شبکه ارتباطی کشور برای انتقال مناسب داده های اطلاعاتی و بهره مندی کسب و کارهای دیجیتال محور، از اینترنت با کیفیت می باشد.

وی ادامه داد: از جمله کاستی های مشهودی که میتوان به آن اشاره نمود، کیفیت دسترسی شهروندان به اینترنت در برخی از شاخص های آن به عنوان بستر اصلی توسعه دولت الکترونیک و بالطبع اقتصاد دیجیتال است، که بعضا موجب نارضایتی مردم و خسارات های اقتصادی در حوزه کسب و کارها شده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در همین راستا کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پیرو وظیفه محوله از سوی ریاست محترم مجلس این موضوع را در دستور کار بررسی خود قرار داده که اینک گزارش آن با عنوان " بررسی کیفیت اینترنت و شاخص های مرتبط با آن با رویکرد چالش های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کارهای اینترنتی" در راستای اجرای تبصره (۱) ماده (۱۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تقدیم می گردد.

عباسپور در جمع بندی این گزارش اظهار داشت: یکی از مهمترین پارامترهای موثر در ایجاد مشکلات فنی در تسهیل دسترسی کاربران به اینترنت افزایش ترافیک شبکه از طریق استفاده از روش ها و نرم افرازهای موسوم به فیلترشکن می باشد که اغلب در قالب باج افزار با ایجاد آسیب های امنیتی در شبکه به جمع آوری اطلاعات مشترکین اقدام می کنند. باوجود آن که برخی از گزارش ها از افزایش آمار استفاده کنندگان از فیلترشکن در طی چندماه اخیر حکایت دارد، اما تاکنون گزارش دقیقی برای شفاف سازی آمار موجود، ارقام قابل ملاحظه هزینه های فیلترشکن و تحمیل آن بر سبد هزینه های خانوارها و در نهایت ارائه راهبردهای موثر برای کاهش استفاده از فیلترشکن ها توسط مشترکین، از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ارائه نشده است.

ضرورت ساماندهی استفاده از فیلترشکن‌ها/ مردم از وضعیت ارائه اینترنت ناراضی هستند

 لطف اله سیاه کلی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۳۱ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش کمیسیون صنایع در خصوص بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کارهای اینترنتی گفت: امروزه قیمت اینترنت بیش از پیش دارای اهمیت شده است زیرا کسب و کارها با این محور اداره می‌شود؛ بنابراین می‌توان اذعان کرد که قیمت‌ها در این حوزه نامناسب است.

نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس اظهار کرد: در این میان سرعت نیز دارای اهمیت است؛ ما مدام از ظرفیت‌سازی صحبت می‌کنیم که این موضوع برای بستر موبایل مهم تلقی می‌شود اما برای اماکن اقتصادی، فروشگاه‌ها، منازل و ... باید مسئله سرعت در نظر گرفته شود. میانگین GDP در دنیا ۱۹ درصد بوده اما در کشور ما ۸ درصد است که نشان‌دهنده بی‌توجهی به این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه برخی از سایت‌ها مسدود شده در حالی که باید اصلاح شوند، افزود: به عنوان مثال گوگل‌پلی، یوتیوب و ... مسدود شده‌اند در حالی که سایتی مانند یوتیوب مهارت‌محور بوده و به نسبت بسیاری از سایت‌های دیگر شرایط بهتری دارد.

سیاهکلی تصریح کرد: امروزه استفاده از VPN ها نیز افزایش یافته و این موضوع پهنای باند زیادی را اشغال می‌کند که نیازمند ساماندهی است. همچنین باید به مولفه رضایتمندی مردم نیز توجه داشت زیرا امروزه مردم پول هزینه می‌کنند اما کسب و کارهایشان رونق ندارد و نسبت به توسعه زیرساخت‌ها و شرایط اینترنت ناراضی هستند.

سرعت اینترنت افزایش یافته است/دسترسی مردم و کسب وکارها به فیبر نوری تا پایان دولت با هزینه معقولی فراهم می شود

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در خصوص گزارش کمیسیون در مورد بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کارهای اینترنتی، اظهار داشت: پیش از آغاز صحبت ها این خبر خوش را به زائران اربعین اعلام می کنم که با همکاری وزیر محترم عراقی امسال سیمکارت های عراقی و رومینگ با قیمت کمتری نسبت به سال گذشته در اختیار زوار قرار می گیرد.

وی در خصوص گزارش کمیسیون آخرین وضعیت کیفیت شبکه اینترنت همراه و ثابت نیز ضمن قدردانی از ابتکار مجلس شورای اسلامی برای ایجاد فرصت گفت وگوی مستقیم با مردم و نمایندگان در سه شنبه های نظارتی، گفت: در ۲ سال گذشته اقدامات زیرساختی خوبی در جهت نوسازی شبکه در ۴ لایه دسترسی، تجمیع، شبکه زیرساخت و دروازه های اینترنتی انجام شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در لایحه ورودی اینترنت بین الملل در ۲ سال گذشته ورودی های اینترنت متنوع شد و بیش از ۲ برابر نیاز ظرفیت تامین شد. همچنین در لایه زیرساخت نیز با بهره گیری از تجهیزات صدرصد ایرانی بیش از ۵۰ درصد رشد داشتیم که تا پایان سال به ۲ برابر می رسد  و میزان قطعی ها و لینک های اشباع کاهش یافته و ترافیک داخلی تقویت شد، همچنین برای ترافیک داخلی بیش از ۳ برابر نقاط تبادل ترافیک افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در لایه تجمیع که در اختیار شرکت مخابرات است با وجود همکاری های انجام شده کار با کندی پیش می رود و لینک های اشباع بعضا رو به افزایش است و در برخی استان ها دچار مشکل هستیم اما در لایه دسترسی و فاصله دسترسی گوشی به BTS و دسترسی به مودم کارهای خوبی انجام شده است. همچنین حرکت جهشی برای توسعه نسل پنجم و پوشش نسل چهارم صورت گرفت و پوشش نسل چهارم به ۹۲ درصد رسیده است.

زارع پور در خصوص توسعه پروژه فیبر نوری در کشور نیز، گفت: پروژه فیبر نوری منازل و کسب وکارها آغاز شده و در بیش از هزار و صد شهر اپراتور دوم مشخص شده و در بیش از ۲۰ شهر بهره برداری مردم آغاز شده است و تا پایان دولت قول می دهیم با یک هزینه معقول امکان استفاده برای همه فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: شاخص های کیفی روبه بهبود است و سرعت افزایش یافته و نوسان تاخیر کاهشی است و این آمارها در مراجع بین المللی قابل دسترسی است و شاخص PQI هم در بیشتر موارد بهبود یافته است اما با وجود رشد اکثر شاخص ها این که چرا رضایتمندی از سوی مردم تامین نشده است باید در بخش دیگری به آن پرداخت.

زارع پور  گفت: مردم ما شایسته بهترین ها هستند و می پذیریم کار نشده فراوان است، اما چالش های پیش روی ما زیاد است و یکی از آنها تعدد مراکز تصمیم گیر است که باعث بار در شبکه شده است و ما در تلاشیم به شکل متوازن رشد داشته باشیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: بعضاً انتظار می رود با ابزارهای فنی انتظارات را برآورده کنیم، به عنوان مثال در همین بحث قطعی اینترنت در جریان کنکور سراسری انتظاراتی وجود دارد که با مقاومتی که انجام شد، این اتفاق انجام نشد، اما در سال های گذشته این اتفاق افتاد. باید موضوعات مشخصی در حوزه فنی تصمیم گیری کند.

وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه مصادیق مجرمانه گفت: ما مجری تصمیمات این کارگروه هستیم، اما پاسخگویی و تبعات تصمیمات این کارگروه با ماست و ما معتقدیم تا جایی که ممکن است باید از ابزارهای غیرفنی برای مدیریت شبکه استفاده کرد. موضوع ساماندهی فیلترشکن ها و مواجه به سوداگری فیلترینگ نیز از جمله همین موضوعات است که معتقدیم راهکار جمع آوری آن صرفاً فنی نیست.

وزیر ارتباطات افزود: مدیریت این موضوع نیازمند یک قانون مشخص است که من آن را به هیات رئیسه مجلس تقدیم خواهم کرد و معتقدم می توانیم بساط فیلترشکن فروشی را جمع کنیم. البته آرزو می کنم هیچ ایرانی برای هیچ نیازی سراغ فیلترشکن نرود و برنامه خود را برای این موضوع عرض خواهم کرد. همچنین دفاع از حقوق ایران در مقابل تحریم ها موضوع دیگری است که باید به آن بپردازیم. ما در مدت اخیر با تحریم بیش از ۳۰۰ هزار دامنه پرکاربرد توسط کسانی که مدعی دفاع از حقوق مردم هستند، مواجهیم و حل این موضوع نیازمند رایزنی در سطح مراجع بین المللی است.

زارع پور در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به گسترش حملات سایبری در سال های اخیر گفت: حملات هدفمند به زیرساخت ها بیش از ۲۰ برابر شده، البته همکاران مجاهد من بخش زیادی از این حملات را دفع کرده اند، اما حتی بخش کوچکی از این موضوعات مشکلات زیادی برای ما ایجاد می کند و ما بخش توسعه ابزارهای مقابله با آن را در دستور کار قرار داده ایم. همچنین مسئله بعدی که ما با آن روبرو هستیم که با کلیدواژه اختلال و جنگ روانی مطرح می شود، جلوه دادن قطعی های فراگیر است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: هفته گذشته تیتر یک روزنامه بود که ایران در صدر قطعی های اینترنت قرار دارد، در حالی که فقط اشاره کرده به قطعی اینترنت در یکی از شهرهای جنوب شرقی کشور در چند روز محدود که با تصمیمات مراجع امنیتی بوده و این را به کل کشور بسط داده بود و اینگونه القا کرده بود که ما بدترین اینترنت را در کل جهان  داریم. موضوع پیشرفت شبکه ملی اطلاعات نیز موضوع مهم ما است و در این دولت بیش از ۶۲ درصد پیشرفت داشته است و در همین دولت ان شالله کار به سرانجام می رسد که یکی از زیرساخت های اصلی آن توسعه فیبر نوری است.

وی با اشاره به راهکارهای کاهش نیاز مردم به فیلترشکن گفت: چند اقدام برای این موضوع باید انجام دهیم، اولین کار این است که ما باید در لیست مصادیق فیلترینگ یک بازنگری جدی انجام دهیم که در گذشته به دلایل غیرامنیتی انجام شده است. ما در سال گذشته پس از دستوری که ریاست جمهوری دادند، لیستی متشکل از چند هزار دامنه را در ۱۵ گذشته که کارگروه تعیین مصادیق راه افتاده است، مورد بازنگری قرار دادیم و معتقدیم هنوز جای تجدیدنظر وجود دارد و آمادگی داریم با مرکز ملی فضای مجازی همکاری کنیم و لیستی را از سرویس هایی که حاکمیت ملی را دچار خدشه نمی کنند، تهیه کنیم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: افزایش کیفیت خدمات عمومی نیز یکی از راهبردهاست که امروزه بحمدالله سکوهای بومی پذیرای میلیون ها کاربر است، اما نیازمند توسعه خدمات و ظرفیت ها هستند که ما این موضوع را نیز دنبال خواهیم کرد.

زارع پور در پایان موضوع پیگیری حقوقی برای رفع تحریم های سرویس ها و سایت های مورد نیاز دانشگاهیان را نیز یکی از اولویت های وزارت ارتباطات دانست و گفت: یک مرکز رسیدگی سریع به شکایات مردمی از طریق شماره ۱۹۵ راه اندازی و توسعه داده خواهد شد تا شکایات مردمی به سرعت رسیدگی شود. ضمن اینکه یکی از بحث های جدی ما که مورد تاکید نمایندگان نیز بود، بحث عدم سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات است که با شرایط فعلی تعرفه گذاری ها امکانپذیر نیست و حتما ما باید کاری کنیم که سرمایه گذاری در این حوزه توجیه داشته باشد، در حالی که به قیمت اینترنت اشکال وارد می شود، شاهدیم در عراق اینترنت ۱۰۰ هزار تومان است و در ایران ۳ هزار و ۵۰۰ تومان در هر گیگ قیمت گذاری می شود، در حالی که میانگین درآمد سرانه در عراق از ما پایین تر است و در نهایت من تمام قد حامی کسب و کارهای دیجیتال بومی هستم و اعلام می کنم دولت در کنار اینهاست.

مهمترین دلیل مشکلات موجود در دسترسی به شبکه اینترنت استخراج زیرساخت های موجود و عدم سرمایه گذاری کافی طی ۱۰ سال گذشته است

رضا تقی پور انوری در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۳۱ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کارهای اینترنتی گفت: مهمترین دلیل مشکلات موجود در دسترسی به شبکه اینترنت، استخراج زیرساخت های موجود و عدم سرمایه گذاری کافی طی ۱۰ سال گذشته در این حوزه است و براساس آمارها نیاز به پهنای باند برای کسب و کارهای و استفاده کاربران در حال افزایش است، اما ظرفیت شبکه ها به اندازه کافی افزایش نیافته و همان مشکلی که در حوزه برق داریم در اینجا هم داریم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: میزان سرمایه گذاری در این حوزه از سال ۹۲ تا ۹۵ به یک سوم و بعضاً یک پنجم کاهش یافته ، بنابراین نیاز است تدابیری در این حوزه اتخاذ شده و اصلاح تعرفه، ارائه مشوق های برای بخش غیردولتی و ارتقای ظرفیت برای رفع مشکلات امری ضروری است.

وی افزود: امنیت شبکه ملی سایبر هم به دلیل عدم سرمایه گذاری کافی مدنظر قرار نگرفته و شاهد افزایش بی سابقه حملات اینترنتی علیه شبکه ملی اطلاعات هستیم که ضروری است وزیر در ادامه اظهاراتش آماری از این موضوع ارائه کند. امروزه صاحبان اصلی شبکه های فیلترشکن از این ابزارها به عنوان بدافزار استفاده می کنند و تولید پهنای باند مزاحم، موجب اشباع شبکه در ساعت های اوج مصرف شده و دسترسی های لازم صورت نمی گیرد که ضروری است در این رابطه تدابیری اتخاذ شده و سرمایه گذاری مناسب توسط دولت انجام شود.

اشباع شبکه یکی از دلایل اختلال در اینترنت است

مصطفی طاهری در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۳۱ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش کمیسیون صنایع در خصوص بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کارهای اینترنتی گفت: این گزارش دو سرفصل دارد؛ جلب اعتماد مردم به منظور استفاده از سکوهای داخلی و دیگری مباحث فنی.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس ادامه داد: در بحث فنی باید به این نکته توجه کرد که با وجود اینکه برای شبکه هزینه شده اما شبکه مانند سیستم سری است و اگر برای یک بخش آن سرمایه‌گذاری نشود امکان پاسخ به نیاز همه مردم وجود ندارد و باید به این نکته اشاره کرد که شبکه اشباع بوده و یکی از دلایل ایجاد اختلال همین اشباع است.

وی با اشاره به ضرورت توسعه یکنواخت در شبکه اظهار کرد: در حوزه موبایل و بی‌سیم سرمایه‌گذاری کمی صورت گرفته این در حالی است که بار اصلی اینترنت روی شبکه بی‌سیم است که باید با توسعه فیبر نوری و انتقال ترافیک از بی‌سیم، این کمبودها را جبران کرد.

طاهری به موضوع پالایش در این حوزه اشاره کرد و تصریح کرد: تصمیم‌گیران متعددی در این بخش وجود دارند، بر اساس گزارش ارائه شده حداقل ۸ جای مختلف در این بخش هستند و این عدم مدیریت یکپارچه موجب آسیب شده است که باید فکری جدی برای این موضوع شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به رشد حملات سایبری در ماه‌های اخیر تصریح کرد: استفاده از فیلترشکن‌ها موجب کاهش نظارت و تنظیم‌گری و حکمرانی بر شبکه‌های مجازی شده است که نیاز به بهینه سازی شبکه داریم.  

وی بر ضرورت حفاظت از داده‌های شخصی و فهرست مصادیق پالایش به منظور جلب اعتماد مردم تأکید کرد.

افزایش مهاجرت در پی وضعیت نامناسب اینترنت

محمدحسین فرهنگی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در خصوص گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کارهای اینترنتی، گفت: این موضوع بسیار پراهمیت بوده چرا که هم اکنون عصر دیجیتال و ارتباطات بوده و این ارتباطات بسیاری از فعالیت های اقتصادی و خانوادگی را تسهیل می کند.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مشکلات امروز در حوزه ارتباطات سرعت و کیفیت اینترنت است، ادامه داد: عدم کیفیت و سرعت مناسب اینترنت موجب شده برخی از فعالان این عرصه مهاجرت کرده و به دلیل دسترسی مناسبی که در کشورهای همسایه به این موضوع وجود دارد زندگی در آن کشورها را برای ادامه فعالیت های خود انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: در گزارش کمیسیون و توضیحات وزیر آمده که برای فیبر نوری در سال ۱۴۰۰ نیم میلیون، سال ۱۴۰۲ ۳.۵ میلیون و تا پایان سال هفتم ۲۰ میلیون اشتراک هدفگذاری شده است.

فرهنگی افزود: یکی از مشکلات مهم در این زمینه گسست رابطه میان وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات است، این شرکت امکانات بسیار گسترده ای دارد، در همین آماری که وزیر ارتباطات در خصوص فیبر نوری گزارش می دهد و بیشتر متمرکز بر شرکت های خصوصی هستند شرکت مخابرات با استفاده از امکانات عمومی و بیت المال امکانات بسیار خوبی در حوزه فیبر نوری داشته که در آمارها ذکر نشده است از طرفی به دلیل عدم نظارت دولتی کیفیت ارائه خدمات شرکت های مخابرات نیز مناسب نیست از طرفی مشوق های دولتی که برای شرکت های خصوصی در نظر گرفته می شود به شرکت مخابرات لحاظ نمی شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: بسیاری از مواردی که شرکت های خصوصی در آمارهای خود اعلام می کنند آمارهای دقیقی نیست بلکه تابلوهایی نصب می کنند که به منازل مرتبط نیستند اما در آمار خود جای می دهند.

فیلترینگ به گردش آزاد اطلاعات لطمه وارد می کند

غلامرضا نوری قزلجه در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۳۱ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کارهای اینترنتی گفت: با وجود توسعه زیرساخت های ارتباطی هنوز در برخی از روستاها دسترسی به تلفن ثابت و سیار محقق نشده و علی رغم رشد قابل ملاحظه در آمارها باشاخص های بین المللی فاصله زیادی داریم.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس یازدهم افزود: سهل انگاری در مقابل حقوق کاربران موضوعی است که محل پرداختن به آن وجود دارد. همچنین تنوع نهادهای اعمال کننده محدودیت و فیلترینگ مسئله ای است که در گزارش به آن اشاره نشده است. همچنین برخی از این نهادها مجوزی از مجلس نیز ندارند و همین فیلترینگ به خودتحریمی دامن زده است.

وی با انتقاد از فیلترینگ گسترده اینترنت گفت: صرف نظر از فیلترینگ شبکه های مجازی دامنه فیلترینگ به برخی از کسب و کارها و سایت های خبری رسیده است و این موضوع به گردش آزاد اطلاعات لطمه می زند و گسترش استفاده از فیلترشکن ها موجب ایجاد خطر برای امنیت شبکه داخلی کشور و امنیت کاربران است.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می رود وزیر ارتباطات در گزارش خود هزینه تحمیل فیلترینگ به کسب و کارها را ارائه کند.

ضرورت توجه به آمایش سرزمین در توسعه زیرساخت‌های اینترنتی کشور

علی بابائی کارنامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۳۱ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش کمیسیون صنایع در خصوص بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کارهای اینترنتی گفت: دولتمردان توجه داشته باشند طرح دغدغه‌های مردم در زمینه‌های مختلف نافی زحمات آنها نیست اما باید توجه داشت زیرساخت‌ها در حوزه اینترنت به سمت فرسودگی سوق یافته و در این راستا باید اقدام موثری انجام شود.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس اظهار کرد: تکمیل شبکه ملی ارتباطات یکی از برنامه‌های راهبردی وزیر ارتباطات بود که تاکنون در این راستا اقدام قابل تأملی انجام نشده است. همچنین باید توجه داشت نظام حکمرانی در این عرصه نیز دارای تشتت است و طی دو سال گذشته کشورمان بر اساس شاخص‌های جهانی دو رتبه تنزل داشته و در میان ۴۷ کشور منطقه در رتبه ۲۷ قرار داریم، این در حالی است که مطابق برنامه‌ریزی انجام شده در ۱۴۰۴ باید در جایگاه نخست بایستیم.

وی با بیان اینکه ۶۷ درصد مردم مطابق بررسی‌ها از فیلترشکن استفاده می‌کنند و این در حالی است که حریم خصوصی در این حوزه دچار آسیب می‌شود، افزود: امروزه شاخص سنجش کیفیت اینترنت نیز دچار تنزل شده است؛ بدون شک هر کشوری که سکو و پیامرسان داخلی ندارد حتماً مستعمره است اما باید توجه داشت وقتی ۴۰ میلیون نفر کوچ منطقی به پیامرسان‌های داخلی داشته‌اند، باید زیرساخت‌ها در این حوزه فراهم و از ظرفیت‌های دانشمندان داخلی بهره برده شود.

بابائی کارنامی تصریح کرد: نباید فراموش کرد که در استان‌ها و روستاها وضعیت شاخص‌ها در حوزه اینترنت دچار چالش است، به عنوان مثال در استان‌های شمالی کشور مانند مازندران که سالانه میزبان ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر است و این امر بر رشد اقتصادی تأثیرگذار است، همچنان برخی از شاخص‌ها در حوزه اینترنت قابل قبول نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: کمیسیون صنایع مجلس باید آمایش سرزمین در این حوزه را پیگیری کرده و وزیر ارتباطات نیز باید گزارش جامعی را از شرایط زیرساختی در این عرصه ارائه کند.

در حوزه فضای مجازی با تعدد مراجع مواجه هستیم/ باید اعتماد مردم را به سمت شبکه های داخلی جلب کرد

 عزت اله اکبری تالارپشتی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مورد گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کارهای اینترنتی، گفت: دغدغه شخصی رئیس مجلس بود که این گزارش ارائه شود و در حوزه سهم کسب وکارهای اینترنتی که مربوط به مردم و فعالان است در مرز ۸ درصد هستیم و نرم معقول آن ۱۵ درصد است که بسیاری از کشورها از مرز ۱۵ درصد عبور کرده اند و باید به گونه ای اقدام کرد که هدفگذاری را برای برنامه هفتم توسعه به بیش از ۵۰ درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه فضای مجازی محیط تمرکز دشمنان است، ادامه داد: باید در این رابطه برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم و رضایت و اعتماد مردم را به سمت شبکه های داخلی جلب کنیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با یادآوری اینکه در این حوزه با تعدد مراجع مواجه هستیم، افزود: وزیر برای پاسخگویی در مجلس حضور می یابد و ۷ مرجع دیگر نیز داریم که کار مسدودسازی و بازگشایی را انجام می دهند و این موضوع باعث آشفتگی در تصمیم گیری می شود در حالی که در این حوزه دشمن تمرکز کرده و از رئیس جمهور انتظار داریم این حوزه را مدیریت کند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به خصوصی شدن شرکت مخابرات، یادآور شد: این موضوع به محل نزاع برای وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات تبدیل شده در حالی که این دو نهاد دارای ظرفیت های زیادی بوده و انتظار می رود رئیس جمهور با ورود در این حوزه این مسئله را حل کند؛ با توجه به اینکه وزیر باید به مجلس پاسخگو باشد ضروری است که اختیاراتی داشته باشد و دولت باید مرز دقیق را مشخص کند.

وی ادامه داد: شرکت مخابرات شرکتی عظیم و بسیار گسترده است و نباید این ظرفیت عظیم را نادیده گرفت؛ ۲۰ میلیون خانوار باید از تکنولوژی های روز دنیا مانند فیبر نوری برخوردار شوند اما در حال حاضر در مرز ۳.۵ میلیون نفر هستیم و همچنین در حوزه الکترونیک از دولت و رئیس جمهور تقاضا داریم که این موضوع را جدی بگیرند زیرا کشور ما این ظرفیت را دارد؛ زمانی فرار مغزها انفرادی بود اما اکنون شرکت های دانش بنیان ما را هدف قرار داده اند و نباید اجازه داد این شرکت ها به کشورهای دیگر مهاجرت کنند انتظار داریم دولت سیاست منسجمی را مدنظر قرار دهد تا شرکت های دانش بنیان ما بتوانند به خنثی کردن تحریم ها کمک کنند و باعث رضایتمندی مردم شود.

برای مدیریت بحران آب نیازمند هماهنگی فرادستگاهی هستیم/ صنایع باید از پساب استفاده کند نه آب شیرین

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۳۱ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش نهایی کمیسیون کشاورزی ، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو در خصوص انتقال آب بین حوضه ای گفت: وزارت نیرو باید به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی دنیا توجه داشته باشد، زیرا اکنون همانند دوران گذشته نیست که بگوییم میانگین بارندگی در دنیا فلان میزان بوده و در کشور ما نیز این میزان است. در واقع فرمول های گذشته برهم خورده و ستاد حوادث غیرمترقبه جز در موارد وقوع سیل، زلزله و طوفان معنی ندارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه یا با وضعیت ترسالی مواجهیم که سبب سیل های ویران کننده می شود یا خشکسالی مخرب. لذا آنچه در این گزارش تحقیق و تفحص مورد اهمیت است، بحث هماهنگی فرادستگاهی بین وزارت نیرو، سازمان مراتع و جنگل ها، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و محیط زیست در عرصه های مختلف است. اینکه هر دستگاهی بخواهد کار خودش را انجام دهد، عوارض ویرانگر و مخربی به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: باید شرایط زیست محیطی، اجتماعی و اقلیمی در تدوین طرح ها لحاظ شود، زیرا وضعیت اجرای آنها در درازمدت قابل تأمل است. به عنوان مثال خشکاندن دریاچه ارومیه یکسری آسیب در پی دارد و احیای آن هزینه های دیگری را برای کشور رقم می زند، لذا منابع و مصارف باید سنجیده شوند.

حجت الاسلام ذوالنوری اظهار کرد: نمی شود به موضوع صرفه جویی تاکید داشت، اما هماهنگی با جهاد کشاورزی در نوع استفاده از بذرها و گونه های کشت و آبیاری صورت نگیرد و انتظار داشته باشیم منابع آبی پاسخگو باشد، بنابراین باید آمایش سرزمین رعایت شود زیرا در استان هایی که بحران آب داریم شاهد استقرار صنایع آب بر هستیم.

نایب رئیس مجلس یازدهم گفت: وزارت نیرو باید در سیاستگذاری و اموری که نیازمند تصمیم گیری و هماهنگی با دستگاه ها می باشد، به نکات ذکر شده توجه کند، زیرا مردم در آینده با بحران آب مواجه می شوند. صنایع باید از پساب استفاده کنند و متاسفانه گاهی مشاهده می شود از آب شیرین برای صنایع یا فضای سبز استفاده می شود.

تقدیر نمایندگان از پیشرفت‌های حوزه صنایع دفاعی

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: نمایندگان مجلس با امضای بیانیه‌ای تقدیر و حمایت خود از نیروهای نظامی کشور به خاطر پیشرفت‌های صورت گرفته در صنایع دفاعی را اعلام کردند.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس با امضای بیانیه‌ای حمایت خود از پیشرفت‌های صورت‌گرفته در حوزه صنایع دفاعی را اعلام کردند.

وی افزود: نمایندگان در این بیانیه از نیروهای نظامی کشور به خاطر پیشرفت‌های‌شان در حوزه صنایع دفاعی در بخش‌های مختلف تقدیر و تشکر کردند.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: این بیانیه هم‌اکنون در مجلس در حال جمع‌آوری امضاست و امضاهای آن همچنان رو به افزایش است.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بسمه‌تعالی

دستاوردهای درخشان فرزندان ایران اسلامی در صنعت دفاعی نمادی از عزم ملی و قابلیت درون زای ملت بزرگ ایران در مسیر پیشرفت علمی، صنعتی و اقتدار دفاعی است. این سرمایه ارزشمند نه تنها موجبات رویکرد فعالانه جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با تغییرات نظم امنیت منطقه ای و جهانی و افول دامنه نفوذ نظام سلطه در منطقه را فراهم نموده، بلکه الگو و زیرساخت گرانبهایی برای پیشرفت صنعتی و فناورانه کشور در عرصه صنایع راهبردی را ایجاد کرده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با درک اهمیت راهبردی تلاش ها و موفقیت های جهادگران صنایع دفاعی کشور، حمایت و قدرشناسی خود را از پیشرفت های صنایع موشکی، پهپادی و سایر عرصه های دفاعی را قاطعانه اعلام می کنند و ضمن حمایت از تلاش های کارآمد وزارت دفاع و سایر نیروهای مسلح برای صیانت و بالندگی صنایع دفاعی و رونق تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، از همه نهادهای موثر در قوای سه گانه انتظار دارد که زمینه ارتقا و تقویت این شجره طیبه را تقویت نموده و در تحقق برنامه های اساسی زیر اقدامات راهبردی را ایجاد نمایند.

۱- توسعه و تسهیل زمینه های نقش آفرینی نخبگان و انباشت قابل توجه استعدادهای کشور و فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه های پیشرفته فناوری و بومی سازی قابلیت های فناورانه در صنعت دفاعی و سایر صنایع راهبردی

۲- ظرفیت سازی صنعت دفاعی برای پاسخگویی به تهدیدات نوین متاثر از فناوری های بدیع و نوظهور و استفاده حداکثر از فرصت دستیابی به قابلیت های فناورانه در الگوی دفاع ناهمتراز

۳- ارتقای توانمندی های صنعت دفاعی در حوزه های راهبردی مانند پدافند هوایی، توان موشکی، پهپادی و حوزه های جدیدتر قدرت سایبری، زیستی و شناختی

۴- بکارگیری توانمندی های صنعت دفاعی در خدمت توسعه صنعتی کشور و متقابلاً استفاده از ظرفیت های ملی در تامین نیازهای دفاعی براساس الگوی مشارکت راهبردی و پایدار

۵- فعالسازی ظرفیت های صنعت دفاعی در توسعه مناسبات اقتصادی و صنعتی خارجی و انسجام بخشی بین همکاری های دفاعی- امنیتی و توسعه مناسبات صنعتی، اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه و دوست.

مجلس با کلیات لایحه ساماندهی کولبری موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه دو فوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان موافقت کردند.

در نشست علنی امروز (سه شنبه 31 مرداد) مجلس شورای اسلامی، نمایندگان پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با لایحه دو فوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان موافقت کردند.

مخالفان لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی چه گفتند؟

عبدالکریم جمیری در مخالفت با کلیات لایحه مذکور، گفت: ساماندهی کولبران به معنای تعطیل کردن اشتغال مردم نیست اما محرومیت هایی را برای ته لنجی در پی دارد به گونه ای که بعد از 5 سال باعث تعطیلی آن خواهد شد و واردات کالای ته لنجی اشتغال 20 هزار نفر را با مشکل مواجه کرده و تجربه نشان داده که دولت طی این مدت با ضعف زیرساخت ها نتوانست فرصت های جایگزین را ایجاد کند و امتیاز داده شده بعد از 5 سال یعنی تصویب 20 درصد عوارض با میزان سرمایه گذاری انجام شده سودآوری و رونق بازار را در پی ندارد و دولت براساس انگاره قاچاق این لایحه را تدوین کرده و از نمایندگان نظرخواهی نکرده است.

وی ادامه داد: از رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی برای بررسی این لایحه تشکر می کنیم اما باید به اشتغال مردم مرزنشین و بیکاری آن توجه کرد، این قانون می تواند به عنوان قانونی دائمی مردم مرزنشین و دستگاه های امنیتی را با مشکل مواجه کند.

نماینده مردم بوشهر و گناوه و دیلم در مجلس یازدهم یادآور شد: این لایحه دارای ابهاماتی است تقاضا داریم برای توجه به اشتغال مرزنشینان با کلیات آن مخالفت شود.

مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس هم در مخالفت با کلیات لایحه مذکور با بیان اینکه مرزنشینان از مظلوم ترین اقشار کشور بوده و با مشکل بیکاری، کمبود امکانات و خشکسالی چند دهه ای مواجه هستند، افزود: این قشر شغل سنتی خود را به دلیل از دست رفتن بخش زیادی از مراتع نمی توانند انجام دهند و نباید به گونه ای برنامه ریزی کرد که مردم حسرت زندگی مردم آن طرف مرز را داشته باشند؛ بسیاری از مردم مرزنشین فاقد سرپناهی ایمن و حتی آب و برق هستند و بسیاری از آن ها به دلیل بیکاری و کمبود امکانات به مهاجرت رو آورده اند و در واقع در این مناطق توسعه عدالت اجتماعی مدنظر قرار نگرفته در حالی که مرزنشینان در انتخابات و راهپیمایی ها بیشترین مشارکت را دارند.

وی با بیان اینکه برای توسعه فراگیر باید به افزایش و تثبیت جمعیت در مناطق مرزی توجه کرد، ادامه داد: امتیازهای داده شده به نفع عده ای خاص بوده و این لایحه هم بیشتر از یک رویه اجرایی نیست البته فراکسیون مرزنشینان تلاش ها و اقدامات خوبی را داشته اما باید دنبال برنامه جامع تر با چشم انداز روشن تر باشیم.

همچنین سیدمحمد مولوی در مخالفت با کلیات لایحه دوفوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان، گفت: اگر جایگاه مناطق مرزی را در برنامه های توسعه ای کشور مرور کنیم، از ابتدا برای جلوگیری از قاچاق کالا، کنترل ورود و خروج کالا، توسعه بازارچه های مرزی و همچنین توسعه خطوط و راه های مواصلاتی در مرزها، توسعه زیرساخت ها و افزایش مراودات مرزی از جمله موضوعات مطرح شده در 6 برنامه توسعه گذشته بوده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نرخ بالای بیکاری در مناطق مرزی، عدم نگاه مناسب در تخصیص اعتبارات، ضعف دستگاه های اجرایی در ایجاد اشتغال در مناطق مرزی، تبعیض در تخصیص بودجه، نبود ضابطه مندی شغل سخت و دشوار کولبری، نبود سیاستگذاری مناسب جهت توسعه تجارت مرزی از جمله مشکلات موجود در مناطق مرزی است.

وی افزود: در برنامه پنجم توسعه دولت مکلف شده بود که شرکت های صنعتی را در مرزها ایجاد کند اما این مهم اتفاق نیفتاد. همچنین در رابطه با مشاغل مرتبط با دریا از جمله ملوانی که شغلی سخت و زیان آور است توجهی صورت نگرفته است لذا بنده معتقدم لایحه مذکور می توانست بهتر تدوین شود.

مولوی با بیان اینکه لایحه دوفوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان انقباضی، محدودکننده و فاقد انگیزش است، اظهار کرد: دولت در تصویب نامه ای که اخیرا ارائه کرده بر تقویت مرز و پایدار کردن مشاغل مرزی تاکید کرده اما این امر تاکنون اتفاق نیفتاده و برای سکونتگاه ها و روستاهای مرزی نیز اقدامی در جهت تقویت آن ها انجام نشده ضمن اینکه مقرر بود از منابع هدفمندی یارانه ها نیز مبلغی برای تقویت مرزها و مرزنشینان تخصیص داده شود که به این مورد نیز بی توجهی شده است. در این لایحه برای شناورهای تجاری سوخت دولتی پیش بینی نشده در حالی که تنها در آبادان 1400 شناور تجاری وجود دارد.

نماینده مردم آبادان در مجلس یازدهم با ابراز نگرانی از خلاءهای موجود در لایحه و عدم توجه کافی به مرزنشینان عنوان کرد: نگرانی ما از این است که در جریان تدوین و تصویب لایحه به دلیل طولانی شدن زمان فرصت سال جاری از دست برود لذا باید به محتوای موجود اهمیت بیشتری بدهیم. با نگاه های موجود نمی توانیم شغل در مناطق مرزی ایجاد کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: لایحه دوفوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان نیاز به تقویت بیشتری دارد و جوابگوی نیازهای امروزه ما نیست و لازم است مجددا مورد بررسی قرار بگیرد.

موافقان لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی چه گفتند؟

در ادامه محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی در دفاع از کلیات این لایحه گفت: با این لایحه اقدامات مناسبی در حوزه ساماندهی تجارت مرزی اتفاق می‌افتد و از واردات بی‌ضابطه جلوگیری خواهد شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه با این لایحه تجارت مرزی از حالت نابسامان به حالت ساماندهی تغییر خواهد کرد، افزود: ایجاد شفافیت اطلاعات اقتصادی در حوزه تجارت مرزی یکی از مزیت‌های این لایحه است.

وی تصریح کرد: با این لایحه از فعالیت‌های کولبری حمایت‌ قاطع و کاملی صورت می‌گیرد و انتفاع کامل این حوزه نصیب کولبران خواهد شد؛ منابع حاصل از این محل برای توسعه مناطق مرزی، اشتغال، ایجاد زیرساخت و مبارزه با قاچاق اختصاص می‌یابد.

همچنین ،آرش زره تن لهونی نیز در موافقت با کلیات لایحه دوفوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی گفت: این لایحه که امروز در صحن علنی در حال بررسی است حاصل دو سال و نیم تلاش دولت و مجلس است. سال 99 طرحی با امضای 66 نماینده تقدیم هیأت رئیسه و به کمیسیون مربوطه ارجاع و در فراکسیون مناطق مرزنشین نیز بررسی شد.

نماینده مردم اورامانات در مجلس با تأکید بر اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از طرح مذکور حمایت کرد و رئیس جمهور در سفر به استان کرمانشاه قول کمک داد، عنوان کرد: دوفوریت لایحه در بهمن سال 1401 با رأی قاطع نمایندگان به تصویب رسید و بعد از ارجاع به کمیسیون اقتصادی، نشست‌های تخصصی برگزار و کمیته بررسی جزئیات تشکیل شد.

وی عنوان کرد: در کمیته بررسی جزئیات لایحه مذکور حضور داشتم و ساعت‌ها موارد را بررسی کردیم و نهایتاً حاصل این بررسی‌ها در دولت پیگیری شد.

زره‌تن لهونی با بیان اینکه این لایحه یک لایحه بدون مشکل نیست اما کار بزرگی برای مناطق مرزی و معیشت مرزنشینان است، تصریح کرد: هدف دولت و مجلس، ارتقاء معیشت مرزنشینان است، دلیل کولبری و ته‌لنجی جوانان مرزنشین عدم اشتغال و بیکاری آنها است. جوانان مرزنشین اگر کولبری نکنند، چه کاری می‌توانند انجام دهند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه در این لایحه 3 مجوز از همکاران در مجلس خواسته شده که یکی از آنها صفر شدن حقوق ورودی است، ادامه داد: معیشت مرزنشینان باید تأمین شود تا جوانان کولبری نکنند، تصویب این لایحه رونق خوبی به بازارچه‌های مرزی می‌دهد و این تصمیم نمایندگان در تاریخ می‌ماند.

شهریار حیدری نیز دیگر موافق کلیات لایحه دوفوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان، گفت: ایران در میان کشورهای جهان در رتبه سوم از لحاظ داشتن مرز با همسایگان است، همچنین 16 استان کشورمان مرزی بوده و 37 درصد جمعیت در استان های مرزی حضور دارند و در این میان 2 میلیون نفر تحصیل کرده بیکار در این مناطق زندگی می کنند.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب در مجلس یازدهم تصریح کرد: بر این اساس موضوع ساماندهی و نظارت بر مرزها نشان دهنده رویکرد و اهتمام جدی مجلس برای رفع مشکلات مناطق مرزی است. نباید فراموش کرد که تامین امنیت پایدار در مرزها دارای اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه 15 مرز به عنوان مرز موقت کولبری در استان های مختلف پیش بینی شده اند، اما تاکنون فعال نشده اند، افزود: کولبری حداقل امتیازی است که مردم مرزنشین باید از آن برخوردار شوند، زیرا این قشر همواره به انقلاب وفادار بوده و در ادوار مختلف تاریخ امنیت مرز توسط عشایر مرزنشین تامین شده است.

حیدری با بیان اینکه به اشتباه گفته می شود در مناطق مرزی قاچاق می کنند، زیرا قاچاق سازمان یافته بوده و از مرکز طراحی می شود، ادامه داد: تحقق این موضوع سبب برخورداری مناطق مرزی خواهد شد؛ باید تاکید کرد که موضوع در دستور کار نمایندگان ماحصل کار کارشناسی مجلس و دولت است.

همچنین در ادامه رسول فرخی میکال نیز در موافقت با کلیات لایحه دوفوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان گفت: مخالفانی که در رابطه با این موضوع صحبت کرده اند، در فهوای کلامشان موافق اصل موضوع هستند، زیرا این امر به تامین امنیت مرزها و رفع مشکل کولبران کمک می کنند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس یازدهم تصریح کرد: امروزه توجه به آمایش سرزمینی امری مهم بوده و باید در ابعاد مختلف خصوصاً مناطق مرزی مورد توجه قرار بگیرد. خوشبختانه این طرح کمک خواهد کرد درآمدهای مرزی در همان مناطق هزینه شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در مناطق مرزی مراکز صنعتی و کشاورزی فعالیت ندارند، تحقق موضوع مذکور کمک خواهد کرد مسئله معیشت افراد برطرف شود، زیرا مطابق مفاد در نظر گرفته شده شاهد حذف گمرک و تخفیف 50 درصدی مالیات برای افراد خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1195027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =