دوربینی به اندازه یک دانه نمک ولی با وضوح ۵۰۰ هزار لنز معمولی

مهندسان یک دوربین میکروسکوپی جدید طراحی کرده‌اند که علیرغم داشتن ابعادی به اندازه یک دانه نمک، تصاویری تمام رنگی با وضوح تصویر ۵۰۰ هزار برابری یک لنز معمولی ثبت می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محققان دانشگاه پرینستون و واشنگتن دوربینی را طراحی کرده‌اند که فقط نیم میلی‌متر ضخامت دارد و از ماده‌ای شیشه‌مانند ساخته شده است. این دوربین با ۱/6 میلیون آنتن نوری استوانه‌ای کوچک پوشیده شده است. این دوربین به روبات‌های بسیار کوچک اجازه می‌دهد تا محیط اطراف خود را حس کنند یا مشکلات درون بدن انسان را برای کمک به پزشکان ببینند.

این دوربین نسبت به دوربین‌های سایز میکروی قبلی بر گرفتن تصاویر مخدوش و مبهم با میدان دید بسیار محدود غلبه می‌کند.

در دوربین‌های سنتی و با اندازه معمولی، یک سری لنزهای خمیده شیشه‌ای یا پلاستیکی تعبیه می‌شود که برای خم کردن پرتوهای نور ورودی به سمت کانون در یک قطعه فیلم یا حسگر دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالی که دوربین کوچک جدید متکی به یک «فراسطح» ویژه است که با ۱/۶ میلیون ستون استوانه‌ای ساخته شده است که هر کدام از آنها به اندازه یک ویروس HIV هستند و وظیفه آنها تعدیل کردن رفتار نور است. در واقع هر کدام از این ستون‌ها روی سطح نیم میلی‌متری شکل منحصر به‌فردی دارند که به آنها امکان می‌دهد مانند یک آنتن عمل کنند. این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی است و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، تعامل هر پست با نو را تفسیر می‌کند و آن را به یک تصویر تبدیل می‌کند.

عکس‌هایی که این دستگاه کوچک می‌گیرد، تصاویری با بالاترین کیفیت با وسیع‌ترین میدان دید برای هر دوربین تمام رنگی فراسطحی ارائه می‌دهد که تا به امروز ساخته شده است.

تصاویر گرفته شده با دوربین‌های قبلی معمولا همراه با اعوجاج‌ است، میدان دید محدودی دارد و در گرفتن تصاویر در طیف کامل نور مرئی مشکل دارند، زیرا برای ایجاد رنگ‌های دیگر رنگ‌های اصلی یعنی قرمز، سبز و آبی را ترکیب می‌کند.

گفتنی است که یافته‌های این تیم تحقیقاتی در مجله نیچر به چاپ رسیده است.

کد خبر: 1120418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =